Feature

Internettet koger: Har ‘Baldur’s Gate 3’ sat en ny standard for spiludvikling?

Larians 'Baldur's Gate 3' er udgivet til stor succes, blandt andet på baggrund af dets finpolerede tilstand ved launch.

Foto: Larian Studios

Af Jens Haag
15 august, 2023

Spilbranchen kan lære noget af skabelsesprocessen af ‘Baldurs Gate 3’, siger professor. Men vi skal ikke bilde os ind, at det bliver sådan for alle spil fremover.

Den 3. August, efter en tre år langt early access-periode udkom Larian Studios nyeste spil ‘Baldur’s Gate 3’, efterfølgeren til de højt elskede DnD-rollespil, som udkom for over 20 år siden.

Det har – mildest talt – været en succes. Spillet er blevet rost af anmeldere, har fået kommerciel succes og indkasserer masser af positive kommentarer fra spillere. Der har ikke været brug for en kæmpemæssig day one-patch, ikke været overvældende bugs, ingen SoMe-opslag med undskyldninger til spillerne. Alt i alt virker det som et utroligt gennemarbejdet spil.

Især fordi ‘Baldur’s Gate 3’ er velpoleret, gigantisk og vovet.

Det har fået den BAFTA-nominerede udvikler Xalavier Nelson Jr. til at skrive en række tweets om, at ‘Baldur’s Gate 3’ ikke, som nogle spillere har givet udtryk, bør betragtes som en ny standard for kommende spil.

“Man kan ikke skille et spil fra dets skabelsesproces. I en tid med flere megaspil er ‘Baldur’s Gate 3’ en af de største, man har forsøgt at lave,” skriver han.

Han påpeger at spillet har massive mængder feedback i ryggen fra spillere, der spillede under early access-perioden, finansiering via kontinuerligt salg af early access-spil og et 400 personer højt udviklerhold.

“Det er ikke en ny standard – det er en anormalitet. At prøve at gøre noget lignende har potentiale for at dræbe en hel masse studier.”

Det fik IGN-journalisten Destin Legarie til at lave en reaktionsvideo, hvor han stiller spørgsmålet: Hvorfor kan andre store studier egentlig ikke udgive lige så helstøbte spil? 

“Hvorfor er den første indskydelse fra udviklere at forsvare den nuværende status? Hvorfor skal gamere ikke kræve dette af store studier?”

Andre peger på, at spil som ‘Elden Ring’ og ‘Tears of the Kingdom’ blev udgivet med en tilsvarende høj standard – ‘Tears of the Kingdoms’ udgivelse blev udsat et år af Nintendo for at “finpudse det”.

Ifølge Miguel Sicart, professor på IT-universitetet i København, må man betragte ‘Baldur’s Gate 3’ som netop en anormalitet.

“Man kan nærmest beskrive det som en perfect storm. ‘Dungeons and Dragons’ har aldrig været mere populært, ‘Baldur’s Gate’ er en højt elsket franchise, og den risiko, Larian løb ved at udgive det i early access, har været en gigantisk succes,” siger han.

“Rent teoretisk er det slet ikke uforståeligt, at man kan have samme forventning til Rockstar eller Activision Blizzard.”

Men i praksis er det noget andet.

“Udviklerholdet i Larian er både stort og sammensat af enormt kompetente og erfarne mennesker, og den store feedback fra spillere har resulteret i, at Larian har haft klare idéer om, hvilke sider af spillet, de skulle arbejde med,” siger Miguel Sicart.

“Man kan sige, at så burde andre studier gøre det samme. Men hvis man har en tiltagende presserende deadline, eller hvis man ikke tjener penge kontinuerligt på early access, så er det svært.”

Han peger også på, at mange udviklere kan være bange for at udgive et produkt, som er så ufærdigt, at det skræmmer spillerne væk og på den måde saboterer den egentlige udgivelse

“Larian har løbet en kæmpe risiko – som så har givet et godt resultat. Det er slet ikke givet, at det vil være tilfældet for andre,” siger Miguel Sicart.

Han mener også, at forbrugere i det hele taget må indstille sig på, at spil og film ikke kan være færdige og finpudsede med det samme.

“Det er ekstremt kompliceret at lave produktioner som spil og film – mange er involveret i skabelsesprocessen, og tidlig feedback fra forbrugere betyder, at oplagte ændringer kan vise sig at være nødvendige ved udgivelsen,” siger han.

Han fortsætter og siger, at der selvfølgelig er en smertegrænse. CD Projekt Reds ‘Cyberpunk 2077’ havde for eksempel så mange bugs og udfordringer, at det skadede dets omdømme og formodentlig også dets salgstal.

“Men man kan da håbe, at andre udviklere vil tage nogle af erfaringer fra ‘Baldur’s Gate 3’ til sig.”


Om skribenten:

Jens Haag – Journalist

Jens Haag er anmelder og journalist på Hardwire. Han spiller især turbaseret strategi, rollespil, roguelikes, survival og indiespil i det hele taget.






© Copyright - arkaden.dk