Mest læste
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Sandheden om Imperials lydproblem – det ser ikke godt ud for biografen
Love Lies Bleeding-anmeldelse – Muskler, blodig og liderlig
Epic idømt kæmpebøde for Fortnite-reklamer
V Rising-anmeldelse – Survival-genren har fået nyt blod
Peter Jackson: Derfor kommer der nye Ringenes Herre film
IF – fantasivenner-anmeldelse – En finurlig fortælling om vigtigheden i at beholde sit barnlige hjerte
HBO Max hamrer Dune: Prophecy trailer direkte i fjæset på dig
Kingdom of the Planet of the Apes er et hit – gudskelov
Så er der nyt om Lord of the Rings: The Rings of Power
Hvor mange tanker skal der egentlig gå igennem ens hoved inden man begiver sig ud i den her verden? Svaret er mange
Jeg ville lyve hvis jeg sagde, at jeg ingen forventninger har haft til Pacific Drive.
Da jeg så Ironwood Studios komme med en reveal-trailer for omkring et år siden, var jeg fuldstændig solgt. Stort set alt ved den trailer tiltalte mig. Jeg skal ærlig indrømme, at jeg er en person, der er god til at blive hypet omkring titler. Jeg mangler en stor stopklods til at hjælpe mit hype niveau ned til et nogenlunde stadie.
Men med tanke på at Ironwood Studios kun har eksisteret i fem år, og Pacific Drive er deres første titel, burde man jo nok forholde sig en smule skeptisk. Det var ikke tilfældet med mig.
Forestil dig et spil designet i første person, hvor du udfordres til at overleve i en surrealistisk verden, alt imens din eneste ledsager er din pålidelige bil. Du bevæger dig gennem det mystiske landskab af den Olympiske Udelukkelseszone, hvor hver tur ud i ødemarken bringer nye og skræmmende farer, der skal overvindes. Man planlægger sin rute fra garagen, og vælger forskellige punkter at køre til, som i Pacific Drive kaldes for “junctions”.
Din base er en forladt garage, hvorfra du gradvist opgraderer din bil, din eneste allierede i denne dystre og udfordrende rejse.
Muligheder og detaljerigdom ét sted
Der hersker ingen tvivl om, hvor Ironwood’s største fokus har været. I en verden, hvor du som person skal udforske denne mystiske verden, og på sin vis finde en udvej ud af dette endeløse gameplayloop, så er den reelle hovedperson ikke dig, men din bil. Detaljegraden er fantastisk, når det kommer til muligheder, du har at gøre omkring din bil.
Jeg er ikke den store bilkender, og har heller ikke gjort mig forfærdeligt meget i de små dele. Kort sagt har jeg absolut ingen erfaringer med biler, og det kunne jeg faktisk mærke, var lidt et problem for mig.
Der var en overflod af ting, som jeg ikke kunne forstå formålet med. Mangel på klarhed omkring mange af delene og værktøjerne resulterede i gentagne øjeblikke af forvirring, hvor jeg ofte sad og undrede mig over, hvad der egentlig skulle anvendes til de specifikke reparationer. Så der er ingen tvivl om, at hvis du kender lidt til biler, så vil det hjælpe en del.
Ironwood har også haft stor fokus på din base, altså autoshoppen du navigerer dig rundt i, når bilen skal have nye døre, eller dine dæk skal lappes sammen. Mulighederne er tæt på at være uendelige, når du første gang tager et kig på din opgraderings-station. Det er desværre også der, detaljegraden langsomt stopper.
En rejse mod monotoni
Da jeg for første gang skulle cruise ud i den mystiske verden, og krydse min første junction af, blev jeg både imponeret men også en smule bange. Det tog ikke mange minutter før jeg mærkede hvor ubarmhjertig Pacific Drive egentlig er. Men det tog heller ikke mange ture, før jeg begyndte at kede mig en smule. Alle junctions ligner mere eller mindre hinanden i stemning og variation. Misforstå mig ikke. Jeg elsker æstetikken.
Men det kan også blive for meget af det samme. Når du står og skal planlægge din rute, og på sigt skal længere og længere, for at komme til et punkt som spillet vil have dig til, kan der være to, tre eller måske fire punkter før det. De er alle nogle du skal køre igennem fra en ende til anden.
Hvis du bliver ved med det, hver gang fordi du er nået til en vis del af spillet, føles de mere som checkpoints man bare skal igennem, for at nå den egentlige destination. Du kan ikke finkæmme hver lokation. Det har man ikke plads nok til. Det begyndte langsomt at føles en anelse kedeligt.
Anomalies holder spændingsniveauet højt
I en verden fyldt med monotoni, var der alligevel en form for motivation til at fortsætte de mange rejser. Det bunder i den variation de trods alt har implementeret i “anomalies”. Det giver mig en frygt, for intet er sikkert, og uanset hvor selvsikker du føler dig, kan meget få ting være nok til at få en utrolig svær rejse ud af ingenting.
Den uforudsigelighed og risiko for pludselige angreb tilføjer en ekstra dimension af spænding til mine rejser, uanset om de er korte eller lange. Så det vejer heldigvis lidt op for de lange ture, jeg følte mig tvunget til.
Og det er samtidig også disse kaotiske øjeblikke, der gør at spillet virkelig skinner. Jeg oplevede en komplet rus af adrenalin. Flyvende metaldele, der slyngede mig væk. Små kugler, der landede på min bil og enten udløste et EMP-stød eller sendte min bil i vanvid, samt en hel masse andre farer, der lurede i horisonten.
Fyldte ruter uden formål
Pacific Drive er grundlæggende en lang søgen efter ressourcer langs din vej, med det ultimative mål om at akkumulere så meget som muligt uden at fejle. Dog opstår der en irriterende ubalance når det kommer til ressourcemængden, der kræves for at føle, at du bevæger dig fremad med opgraderinger til din bil eller dig selv.
Denne proces er desværre alt for langsom, nærmest som om tiden står stille. Mens du drøner rundt i de forskellige junctions og opdager forskningsfaciliteter, forladte huse og alt muligt andet, er der en skuffende mangel på muligheder for at samle op. Jeg længes efter flere interaktive elementer, hvor små detaljer kan gøre en kæmpe forskel.
For eksempel er der et værktøj ved navn “scrapper”, der lovende kan skære paneler, døre og dæk fra vragede biler for at udvinde metal. Men resten af de metalgenstande, du støder på i spillet, forbliver uændrede og utilgængelige. Det er her, detaljerne synes at forsvinde langsomt, for selvom der er et overflod af ting at opdage på dine rejser, er der meget lidt, du faktisk kan gøre med dem.
Konklusion
Ironwood Studios debut titel, Pacific Drive er langt fra en fiasko. Dets æstetik, mystik og uforudsigelighed skaber en spændende spiloplevelse, men manglen på variation og den tiltagende monotoni trækker desværre ned. Til trods for dette er Pacific Drive stadig en rejse værd, men forvent ikke den episke oplevelse, du måske har drømt om. Der er stadig potentiale i denne mystiske verden, og med nogle justeringer kunne det blive til en uforglemmelig rejse gennem en verden af enigmatiske veje.
Udvikler/udgiver: Ironwood Studios / Kepler Interactive
Genre: Survival, Racing, rogue-like og simulation
Platform: PlayStation 5 (anmeldt på) og PC
Om skribenten:
Kasper Hansen – Skribent & Anmelder
Kasper har tidligere været skribent og anmelder for GamersLounge. De kompetitive spil som FIFA, Hearthstone og Call Of Duty-serien er nogle, han bruger mange timer på. men via en voksende passion har han også skabt en stor kærlighed til historiedrevne spil – særligt AAA-spil.
- Peter Jackson: Derfor kommer der nye Ringenes Herre film
- IF – fantasivenner-anmeldelse – En finurlig fortælling om vigtigheden i at beholde sit barnlige hjerte
- Boy Kills World-anmeldelse – Vild action- ekstremt ringe plot
- Love Lies Bleeding-anmeldelse – Muskler, blodig og liderlig
- HBO Max hamrer Dune: Prophecy trailer direkte i fjæset på dig
- House of the Dragon stjerne castet i James Gunns kommende Supergirl
- Ny episode af Arkaden Podcast- Gamere raser mod Xbox
- Order to go for ny Tomb Raider-serie
- Game of Thrones: House of the Dragon sæson 2 lander trailer
- V Rising-anmeldelse – Survival-genren har fået nyt blod
- PlayStation 5 sælger stadig- men rammer ikke prognoser
- Epic idømt kæmpebøde for Fortnite-reklamer
- Kingdom of the Planet of the Apes er et hit – gudskelov
- Meryl Streep modtager Æres-Guldpalme i Cannes
- BREAKING: 60-årige Nicolas Cage skal spille… Spider-Man!
- Ny Blade Runner? Seneste trailer kunne tyde på det
- Så er der nyt om Lord of the Rings: The Rings of Power
- Tillykke med de 80 år, George Lucas
- Sandheden om Imperials lydproblem – det ser ikke godt ud for biografen
- PlayStation præsenterer ny ledelse
- R.I.P. Roger Corman 1926-2024: Her er hans mest mindeværdige film
- Anya Taylor-Joy har meget minimal dialog i Furiosa
- Assassin’s Creed Shadows fremvises på onsdag
- Square Enix skifter strategi efter nedslående regnskab
- Nomineret til 3 Nordic Game Awards: Mød Floppy Club og Rytmos
- Rygte: Nyt Doom spil afsløres ved Xbox Showcase i juni
- Se Trine Dyrholm forvandle sig til koldblodig barnemorderske i isnende klip
- Russo brødrenes Herkules-projekt storsyltet af Disney
- 3 anbefalinger – Tema: Cartoon Saloon
- “Jeg har brug for en yngre Mad Max, ikke Mel Gibson”, siger Furiosa-instruktøren George Miller
- Bliver The Fantastic Four udskudt, igen?
- 28 Years Later udkommer næste år
- Constantine stjerne castet i Pinocchio gyserfilm
- Mere end et rygte? Sigourney Weaver i spil til kommende Star Wars-rolle
- Animal Well-anmeldelse – Mystisk mesterværk
- Arkaden Podcast anmelder- Hellblade: Senua’s Sacrifice
- The Phantom Menace slår vild Disney+ rekord
- Sony og LEGO indgår nyt Horizon-samarbejde
- Ghost of Tsushima fjernes fra Steam i lande uden adgang til PlayStation Network
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Bedtime Digital Games
- De 10 Bedste: Spil på Game Pass
- Dansker skal instruere international gyser
- Teaser klar til tredje sæson af The Bear
- John Malkovich castet i The Fantastic Four. Men som hvem?
- Fra Aquaman til Spider-Man. James Wan udset som Spider-Man 4´s kommende instruktør
- The Rogue Prince of Persia udskudt på grund af Hades II
- Første Teaser Trailer til ‘Lee’ med Kate Winslet er ude, og måske titlens navn lyder bekendt for dig?
- Xbox’ CEO Phil Spencers lejr bliver bombet i Fallout 76
- God of War Ragnarök kommer måske meget snart til PC
- Crow Country-anmeldelse – Ægte gysernostalgi fra 90’erne
- Rygte: Hellblade 2 kommer til PlaySation
- Velkendte ansigter sikrer rekordår for Capcom
- Nyt Jurassic World-spil lander senest i 2026
- Ny episode af Betacritic Podcast- The Fall Guy, Challengers, Monkey Man
- Ralph Ineson er officielt castet som “The Devourer of Worlds”, Galactus i Fantastisc Four-filmen
- Invincible Sæson 2-anmeldelse – En stærk fortsættelse
- Er der opdateringer om GTA VI på vej?
- To nye Ringenes Herre film på vej fra Peter Jackson. Men der er et men…
- Heading Out-anmeldelse – Fed stil men skuffende spil
- I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
- ’Kingdom of the Planet of the Apes’ DVD/Blu-ray udgivelsen vil indeholde en ”Rå” version af filmen.
- Ny Twisters trailer: næppe stille før storm
- Medie: Flere Xbox-fyringer kan være på vej
- Nordic Game Awards 2024: Her er de nominerede!
- Microsoft: Vi skal lave flere ‘små’ spil
- Arkaden fortæller: Med spiludvikling som passion
- F**k! The Fall Guy flopper fælt
- Marvel Studios klar til kraftig forårsrengøring
- Bungie forkæler PC- og PlayStation-spillere med gratis Destiny 2-udvidelser
- Castes Dwayne Johnson som X-Men superskurken Apocalypse?
- Jack Ryan – The Final Season-bluray-anmeldelse – Et absolut værdigt punktum
- Ny episode af Arkaden Podcast- Skandaler for BÅDE PlayStation og Xbox!
- TopSpin 2K25-anmeldelse – Intensitet uden diversitet
- Remedy skrotter multiplayer-spil
- Kingdom of the Planet of the Apes-anmeldelse – Eventyrlig og actionfyldt abefest
- The Garfield Movie-anmeldelse – Garfield er tilbage for hele familien
- Microsoft lukker flere store Bethesda studier
- Lords of The Fallen og Sniper Ghost Warrior Contracts 2 er på vej til Game Pass
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Hitman World of Assassination
- Nintendo: Vi afslører snart Switch-efterfølger
- Fast And Furious 11 vil gå tilbage og hylde begyndelsen
- Destiny 2: Into the Light-anmeldelse – Et smukt plaster på såret
- Ringenes Herre-stjerner begræder kollegas pludselige dødsfald
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Lilys Garden
- Første look på Superman: Hvem var det lige Henry Cavill var?
- Gamerne elsker PlayStations ‘numse-spil’, eller hvad?
- Spilbranchen om sin nye organisation: “Vi ønskede at lave noget, der kunne samle hele branchen”
- Shadow of the Erdtree bliver den “første og sidste” DLC til Elden Ring
- The boys – sæson 4 – så er der altså trailer
- Apex Legends sæson 21 – Solo mode vender tilbage!
- Tales of Kenzera: Zau-anmeldelse – En tynd kop Wakanda the
- Arkaden Podcast anmelder- Stellar Blade
- Se Adam Driver stoppe tiden i Francis Ford Coppolas nye Megalopolis teaser
- Nyt PlayStation tiltag fører til Helldivers 2 review bombing
- Ghost of Tsushima på PC kræver ikke PSN – medmindre du vil spille co-op
- Nyt Tomb Raider spil vil foregå i Indien- påstår rygter
- Grounded-anmeldelse – Endnu et meningsløst overlevelses spil?
- Mere dansk tilgang når det gælder internationale storproduktioner
- Se den nye Star Wars Acolyte trailer nu
- Ny barsk film på vej om Københavns kriminelle underverden