Mest læste
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Sandheden om Imperials lydproblem – det ser ikke godt ud for biografen
PlayStation præsenterer ny ledelse
Gamerne elsker PlayStations ‘numse-spil’, eller hvad?
Assassin’s Creed Shadows fremvises på onsdag
To nye Ringenes Herre film på vej fra Peter Jackson. Men der er et men…
R.I.P. Roger Corman 1926-2024: Her er hans mest mindeværdige film
Så er der nyt om Lord of the Rings: The Rings of Power
BREAKING: 60-årige Nicolas Cage skal spille… Spider-Man!
Animal Well-anmeldelse – Mystisk mesterværk
I stigende grad handler spil om klimaet - og vores forhold til det. Eksperter kalder spil for det perfekte medie til at udforske, hvordan vi vil, kan og bør handle i forhold til klimaet.
Verden brænder – bogstaveligt.
Den globale temperatur stiger årti for årti, skovbrande raser i Californien og Sydeuropa, ørkener udvider sig, vandstanden stiger, orkaner bliver større og større, og havene fyldes med plastik.
Når det er værst, kan det føles som en apokalypse.
Det er ikke svært at forstå, at kulturen er begyndt at behandle traumer fra en tiltagende fjendtlig verden.
Det gælder også spil.
I løbet af de seneste år handler spil i højere og højere grad om klimaet og menneskets forhold til det. Men hvad kan vi lære af spillene – om noget overhovedet? Kapitaliserer de bare på vores angst for at blive knust mellem naturkræfter, som vi selv har skabt, men har mistet kontrollen over?
Konstruktive løsninger
Ifølge Bo Kampmann Walther, som er lektor i medievidenskab på Syddansk Universitet og har forsket ekstensivt i spil, er det ikke nyt, at spil handler om menneskets forhold til naturen.
“Nu er de så bare i høj grad koblet til tidsånden i form af klima- og miljøbevidsthed og måske også beslægtede fænomener som klimaangst,” siger han.
Han påpeger, at spil i den henseende også kan kobles til konstruktive ”svar” på miljøkrisen – altså at man rent faktisk handler og gør noget.
“Men det er jo et tveægget sværd: På den ene side er spillene et spejl af den udfordrede planet, vi bebor i disse år, og et slags visuelt katalog med mulige, konstruktive handleanvisninger. På den anden side kunne nogle måske mene, at spil blot reproducerer miljøkrisen til underholdning. Altså kapitaliserer på den og vores klimaangst.”
En fiktiv, helet verden
Jeg er ved at redde verden – i hvert fald i spillet ‘Terra Nil’, som udkom for et par uger siden.
Jeg arrangerer med et enkelt klik, at en vindmølle opføres på en højderyg. Dens strøm bruger jeg på apparater, der trækker giftstofferne ud af den ødelagte jord.
En automatisk vandingsmaskine dækker den afgiftede jord med græs, som jeg brænder af, så asken kan blive frodig jord, som kan gøde store nåleskove.
De skyder op, da jeg bygger en maskine, der planter træer.
Nænsomt får mine maskiner dele af havet til at fordampe, så luftfugtigheden hæves for at gøre omgivelserne ideelle for frøer, som jeg genintroducerer til en sø, jeg har gravet. Herefter følger storkene, som sætter sig i træerne og overvåger bierne, der sværmer i de spraglede enge, der spreder sig i udkanten af skovene.
Biodiversiteten stiger, klimaet kommer sig, planterne spirer, det regner blidt, og trækfuglene kommer tilbage.
Det eneste, jeg mangler at ordne, er bare at rydde op efter mig selv.
En lille automatisk drone, der sejler rundt på åerne, skiller møjsommeligt vindmøller, såmaskiner og vandtårne fra hinanden. Den pakker dem sammen og sætter dem om bord på et luftpudefartøj, som langsomt løfter sig og flyver bort, hen over skovene, og når den er væk, er der ingen tegn på, at jeg eller mine maskiner nogensinde skulle have været her.
Kun fuglenes skrig og vandets klukken er tilbage.
På spilskærmen dukker to muligheder op.
Fortsæt og værdsæt.
Hvis jeg trykker på værdsæt, kan jeg beundre mit arbejde fra oven og se nærmere på uglerne og bæverne og fyrretræerne. Hvis jeg trykker på fortsæt, kan jeg komme videre til nye biomer, jeg kan redde med vidunderlig, miljøvenlig teknologi.
Jeg er ved at blive sindssyg af det.
Her, mens jeg sidder og rollespiller, at jeg heler planetens sår, forsvinder hundredvis af arter hver dag fra den virkelige jords overflade. Skovbrænde, tornadoer, klimaflygtninge, ørkener, der spreder sig og PFAS-forpestet grundvand.
Det føles helt afsindigt at sidde og beundre min egen fiktive indsats for at bringe storkene tilbage i ‘Terra Nil’. Som om spillet på kunstig vis vil fremkalde en følelse af velvære og ro i mig, når den virkelige verden står i bogstavelige flammer. Som om jeg ikke formår at gøre noget og må nøjes med at lade som om, jeg faktisk har indflydelse på klimaet, mens alt er ved at gå i stykker.
Kan lære os at reflektere
Ifølge Miguel Sicart, der er professor på IT-Universitets afdeling for videospil, ser jeg helt forkert på ‘Terra Nil’.
“Pointen med spillet er, at du stiller de spørgsmål, du gør: Hvorfor er jeg så magtesløs? Sidder jeg bare og leger, at der findes en redning?” siger han.
‘Terra Nil’ er en omvendt citybuilder, en nytænkning af en gammel genre, siger Miguel Sicart og uddyber, at spil, der handler om, hvordan man bygger byer og civilisationer i mange år mest har været interesseret i, hvordan de samfund er opstået, og hvad de består af.
“Skal man bygge et voldeligt eller et demokratisk samfund? Hvordan fungerer diplomati reelt? Er verdenshistorien en konkurrence mellem samfund og så videre,” siger han.
Men ressourcer, miljø og klima har kun indtaget en beskeden rolle i spillene.
“De spil har i høj grad fremstillet vores forhold til jordens ressourcer som uproblematisk – man kan uden problemer og for evigt trække mad og mineraler ud af enge og bjerge i ‘Civilization’ eksempelvis,” siger han.
“Men i nyere spil er der skiftet fokus. I spil som ‘Lichenia’ og ‘Frostpunk’ er forholdet til klimaet og vores ressourcer blevet en central problemstilling, som vi bliver nødt til at forholde os til, når vi spiller spillene. Vil jeg vælge den kortsigtede gevinst eller den langstrakte løsning, som måske betyder problemer for mig på kort basis?” spørger Miguel Sicart.
De sidste mennesker
I spillet ‘Frostpunk’ fra 2018 indtager spilleren rollen som leder af de sidste mennesker.
I 1800-tallet er civilisationen gået under i et helvede af frost og is. Det skyldes formodentlig stormagternes eksperimenter med farlig teknologi, men det er ikke så vigtigt i spillets historie. Det vigtige er at overleve.
Og det er ikke nemt.
De sidste mennesker flygter fra storbyernes anarki, kaos og rasende storme. De flygter mod nord, hvor der er masser af kul, de kan bruge til at overleve den bidende kulde.
Men så snart de ankommer, stiller ulykkerne sig i kø.
Den sparsomme mad, de svindende reserver, de sultne og døende børn og den stadig tiltagende kulde tager langsomt håbet fra befolkningen, mens spilleren desperat forsøger at balancere alt for få sovepladser med behovet for arbejdskraft.
Skal man tvinge børn til at arbejde? Indføre tvungen overarbejde? Lave suppe af de døde arbejdere? Næsten uanset, hvad man gør, stiger oprørstrangen og utilfredsheden blandt ens indbyggere og truer med at tilintetgøre den sidste rest af civilisation.
Men der er faktisk hjælp at hente: En række love tilbyder håndfaste redskaber til at holde orden på folk. Enten kan man indføre tiltagende totalitære tiltag som offentlig afstraffelse, spionnetværk og slå hårdt ned på gambling, eller også kan man indstifte en tiltagende mere ekstrem religion, som i sidste ende leder til heksejagter og flagellant-optog.
I fascistens sted
Ifølge Sabrina Vitting-Seerup, som er postdoc på Københavns Universitet, og har forsket i kulturelle fremstillinger af klimakrisen, er spil et interessant sted at udforske konsekvenserne af klimakrisen.
“I ‘Frostpunk’ sættes man jo groft sagt i fascistens sted. Man bliver sat ind i, hvorfor det kan være attraktivt at vælge antidemokratiet,” siger hun.
“Man kan få lov at leve et liv, man ellers ikke ville have mulighed for.”
Ifølge hende er den slags science fiction. både i form af spil og anden kunst, et sted, hvor man kan se ind i et spejl af sig selv og samfundet – og herunder de konsekvenser, vores levemåde har eller kan have.
“Det har den fordel, at det er lidt lettere at sluge, fordi der ikke direkte er tale om os selv, men en fiktiv udgave af os,” siger hun.
Der har igennem historien været mange eksempler på kultur, som behandler traumer efter katastrofer. Både som utopier (som ‘Terra Nil’) og dystopier (som ‘Frostpunk’).
Sabrina Vitting-Seerup peger på japansk populærkultur efter atombomberne i Nagasaki og Hiroshima. Der var årtier efter en opblomstring af kulturprodukter som handlede om undergangen – men også handlede om at bygge en verden bagefter, fx mangaen ‘Akira’.
“Det er interessant at muligheden for et bedre, utopisk samfund ofte foregår efter undergangen. Eksempelvis i ‘Terra Nil’, hvor man omformer de ødelagte, forgiftede lande til sunde vildemarker,” siger hun.
Frustration som brændstof
Sabrina Vitting-Seerup påpeger, at den frustration jeg føler over ‘Terra Nil’ kan anspore en større vilje til at ændre ting.
“Forskning viser, at frustration er et langt bedre brændstof til faktisk at gøre noget end eksempelvis frygt, der let leder til apati. Hvis man sidder og føler, at man gør noget for klimaet, selv hvis det er fiktivt som i ‘Terra Nil’, så kan man potentielt få en tilfredshedsfølelse, som faktisk kan stå i vejen for egentlig handling,” siger hun.
Hun forklarer, at hvis man får penge tilbage i skat og beslutter sig for at donere dem til en velgørende klimaorganisation, så kan man få en følelse af tilfredshed alene over beslutningen om at gøre en god gerning – også selvom man faktisk ender med ikke at donere dem.
”Det kan direkte stå i vejen for handling, for nu har vi jo fået den gode følelse,” siger du.
“Men den frustration, du føler i ‘Terra Nil’ kan jo godt risikere at blive så stor en plage, at du føler dig tvunget til at gøre noget reelt ved det,” siger hun.
Leg med muligheder
Ifølge Miguel Sicart, professor på IT-Universitets afdeling for videospil, er det netop en af de vigtigste detaljer ved ‘Terra Nil’.
“I ‘Terra Nil’ leger man med muligheden for at bruge teknologi til at rette op på menneskets overgreb på naturen,” siger han.
“Det kan få os til at reflektere over vores egen rolle både i katastrofen, men også mulige løsninger. Man kan spørge: “Hvad kan jeg og vi gøre, for at nå frem til en virkelighed, som ligner ‘Terra Nils’?” Det er de spørgsmål, videospillene kan hjælpe med at besvare, når det kommer til klimakrisen,” siger Miguel Sicart.
“Det er et af de bedste steder at udforske vores forhold til klimaet – og de valg, vi har truffet og bliver nødt til at tage i fremtiden.”
‘Terra Nil’ (Foto: Free Lives Games)
Samfundet som en have
Jeg spiller det sære kunstspil ‘Lichenia’, hvor man præsenteres for en ødemark af lyng og plastik og skal bygge et samfund ved at placere blokke af græs, vand og is.
Udvikleren, Paolo Pedercini, beskriver i spillets noter, hvordan han altid har været frustreret over spil som ‘Sim City’.
“’Lichenia’ forsøger at komplicere city buildernes tabula rasa (blank tavle, red.). I de spil bygger man altid sine byer på uspoleret vildnis. Men sådan er det næsten aldrig i virkeligheden,” skriver han og fortsætter:
“Byer er næsten altid bygget ovenpå eksisterende bosættelser, menneskelige og ikke-menneskelige. Så i ‘Lichenia’ begynder man med et forurenet og rodet kort, som man skal rette op på. Og det kan let gå galt, hvis forholdet mellem naturen og mennesker sættes over styr.”
Jeg placerer en vandblok, som oversvømmer de gamle, sorte ruiner af forladte byer.
“Da samfundet faldt, tabte både mennesker og natur,” fortæller en stemme i spillet. “De ældste kaldte vores tidsalder antropocæn.”
Grafikken er rå og kantet. Hakkende bølger og stilstående græs står side om side. Spillets tekst fortæller videre om det tynde lag plastik, som ligger under jorden alle steder spillets fortællere graver.
“Måske er den bedste løsning frivillig uddøen?” spørger det kynisk.
Jeg fortsætter med at drukne de gamle byer, gro nye marker og lade græsset sprede sig. Her er ikke nogen slutning, bare en uendelig varierende balance mellem mennesker og natur.
“Vi lærte, at en by er som en have,” siger spillet. “Og så måtte vi vælge, om vi ville gentage vores forfædres fejl eller leve i et ekvilibrium med naturen.”
Jeg slukker for ‘Lichenia’ og går ud i køkkenet, hvor jeg smider en gammel, muggen citron i min grønne, organiske affaldsspand.
Som om det var nok.
…
Enkelte menneskers indsats er næppe nok til helt at løse klimakrisen uden større politiske tiltag. Men det er ikke desto mindre en begyndelse. Her er eksempelvis FNs ti tips til, hvad du kan gøre. Eller The Atlantics forslag til, hvilke klimaorganisationer, det er mest effektivt at donere til.
MERE FRA HARDWIRE:
- Kingdom of the Planet of the Apes er et hit – gudskelov
- Meryl Streep modtager Æres-Guldpalme i Cannes
- BREAKING: 60-årige Nicolas Cage skal spille… Spider-Man!
- Ny Blade Runner? Seneste trailer kunne tyde på det
- Så er der nyt om Lord of the Rings: The Rings of Power
- Tillykke med de 80 år, George Lucas
- Sandheden om Imperials lydproblem – det ser ikke godt ud for biografen
- PlayStation præsenterer ny ledelse
- R.I.P. Roger Corman 1926-2024: Her er hans mest mindeværdige film
- Anya Taylor-Joy har meget minimal dialog i Furiosa
- Assassin’s Creed Shadows fremvises på onsdag
- Square Enix skifter strategi efter nedslående regnskab
- Nomineret til 3 Nordic Game Awards: Mød Floppy Club og Rytmos
- Rygte: Nyt Doom spil afsløres ved Xbox Showcase i juni
- Se Trine Dyrholm forvandle sig til koldblodig barnemorderske i isnende klip
- Russo brødrenes Herkules-projekt storsyltet af Disney
- 3 anbefalinger – Tema: Cartoon Saloon
- “Jeg har brug for en yngre Mad Max, ikke Mel Gibson”, siger Furiosa-instruktøren George Miller
- Bliver The Fantastic Four udskudt, igen?
- 28 Years Later udkommer næste år
- Constantine stjerne castet i Pinocchio gyserfilm
- Mere end et rygte? Sigourney Weaver i spil til kommende Star Wars-rolle
- Animal Well-anmeldelse – Mystisk mesterværk
- Arkaden Podcast anmelder- Hellblade: Senua’s Sacrifice
- The Phantom Menace slår vild Disney+ rekord
- Sony og LEGO indgår nyt Horizon-samarbejde
- Ghost of Tsushima fjernes fra Steam i lande uden adgang til PlayStation Network
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Bedtime Digital Games
- De 10 Bedste: Spil på Game Pass
- Dansker skal instruere international gyser
- Teaser klar til tredje sæson af The Bear
- John Malkovich castet i The Fantastic Four. Men som hvem?
- Fra Aquaman til Spider-Man. James Wan udset som Spider-Man 4´s kommende instruktør
- The Rogue Prince of Persia udskudt på grund af Hades II
- Første Teaser Trailer til ‘Lee’ med Kate Winslet er ude, og måske titlens navn lyder bekendt for dig?
- Xbox’ CEO Phil Spencers lejr bliver bombet i Fallout 76
- God of War Ragnarök kommer måske meget snart til PC
- Crow Country-anmeldelse – Ægte gysernostalgi fra 90’erne
- Rygte: Hellblade 2 kommer til PlaySation
- Velkendte ansigter sikrer rekordår for Capcom
- Nyt Jurassic World-spil lander senest i 2026
- Ny episode af Betacritic Podcast- The Fall Guy, Challengers, Monkey Man
- Ralph Ineson er officielt castet som “The Devourer of Worlds”, Galactus i Fantastisc Four-filmen
- Invincible Sæson 2-anmeldelse – En stærk fortsættelse
- Er der opdateringer om GTA VI på vej?
- To nye Ringenes Herre film på vej fra Peter Jackson. Men der er et men…
- Heading Out-anmeldelse – Fed stil men skuffende spil
- I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
- ’Kingdom of the Planet of the Apes’ DVD/Blu-ray udgivelsen vil indeholde en ”Rå” version af filmen.
- Ny Twisters trailer: næppe stille før storm
- Medie: Flere Xbox-fyringer kan være på vej
- Nordic Game Awards 2024: Her er de nominerede!
- Microsoft: Vi skal lave flere ‘små’ spil
- Arkaden fortæller: Med spiludvikling som passion
- F**k! The Fall Guy flopper fælt
- Marvel Studios klar til kraftig forårsrengøring
- Bungie forkæler PC- og PlayStation-spillere med gratis Destiny 2-udvidelser
- Castes Dwayne Johnson som X-Men superskurken Apocalypse?
- Jack Ryan – The Final Season-bluray-anmeldelse – Et absolut værdigt punktum
- Ny episode af Arkaden Podcast- Skandaler for BÅDE PlayStation og Xbox!
- TopSpin 2K25-anmeldelse – Intensitet uden diversitet
- Remedy skrotter multiplayer-spil
- Kingdom of the Planet of the Apes-anmeldelse – Eventyrlig og actionfyldt abefest
- The Garfield Movie-anmeldelse – Garfield er tilbage for hele familien
- Microsoft lukker flere store Bethesda studier
- Lords of The Fallen og Sniper Ghost Warrior Contracts 2 er på vej til Game Pass
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Hitman World of Assassination
- Nintendo: Vi afslører snart Switch-efterfølger
- Fast And Furious 11 vil gå tilbage og hylde begyndelsen
- Destiny 2: Into the Light-anmeldelse – Et smukt plaster på såret
- Ringenes Herre-stjerner begræder kollegas pludselige dødsfald
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Lilys Garden
- Første look på Superman: Hvem var det lige Henry Cavill var?
- Gamerne elsker PlayStations ‘numse-spil’, eller hvad?
- Spilbranchen om sin nye organisation: “Vi ønskede at lave noget, der kunne samle hele branchen”
- Shadow of the Erdtree bliver den “første og sidste” DLC til Elden Ring
- The boys – sæson 4 – så er der altså trailer
- Apex Legends sæson 21 – Solo mode vender tilbage!
- Tales of Kenzera: Zau-anmeldelse – En tynd kop Wakanda the
- Arkaden Podcast anmelder- Stellar Blade
- Se Adam Driver stoppe tiden i Francis Ford Coppolas nye Megalopolis teaser
- Nyt PlayStation tiltag fører til Helldivers 2 review bombing
- Ghost of Tsushima på PC kræver ikke PSN – medmindre du vil spille co-op
- Nyt Tomb Raider spil vil foregå i Indien- påstår rygter
- Grounded-anmeldelse – Endnu et meningsløst overlevelses spil?
- Mere dansk tilgang når det gælder internationale storproduktioner
- Se den nye Star Wars Acolyte trailer nu
- Ny barsk film på vej om Københavns kriminelle underverden
- Formel 1-kørers liv bliver til mini-serie på Netflix
- Den store jagt på den bedste biografoplevelse – hvor skal man se Civil War i København?
- Young vs. Old #2 – Halloween (1978)
- Star Wars: Tales of the Empire-anmeldelse – Korte men nødvendige kapitler i Star Wars universet
- No Rest For The Wicked-preview – Isometrisk soulslike har potentiale
- Kristen Stewart tilbage i blodig vampyrfilm
- Sony Pictures tilbyder Paramount studierne fuldt opkøb for 26 milliarder dollars. Bliver det et ja?
- Du kan få Lucys rygsæk eller en Pip-Boy fra Fallout
- Stardew Valley tager førstepladsen på Steam Deck i april
- Rygte: Resident Evil 9 kommer til januar
- XDefiant har nu endelig fået en udgivelsesdato
- GTA-producent slagter to indie-darlings