Mest læste
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Sandheden om Imperials lydproblem – det ser ikke godt ud for biografen
Kingdom of the Planet of the Apes er et hit – gudskelov
Epic idømt kæmpebøde for Fortnite-reklamer
Så er der nyt om Lord of the Rings: The Rings of Power
BREAKING: 60-årige Nicolas Cage skal spille… Spider-Man!
V Rising-anmeldelse – Survival-genren har fået nyt blod
PlayStation præsenterer ny ledelse
Spilbranchen om sin nye organisation: “Vi ønskede at lave noget, der kunne samle hele branchen”
Ny Blade Runner? Seneste trailer kunne tyde på det
12 år er der gået siden det første Dragon's Dogma, men har Capcoms ambitiøse action-RPG været ventetiden værd?
Dragon’s Dogma 2 er et storslået action-RPG, men fremstår i mange henseender som Dragon’s Dogma version 2.0, hvilket understreges allerede ved titelskærmen, hvor spillet præsenteres som Dragon’s Dogma fremfor Dragon’s Dogma 2. Hvis du var begejstret for det oprindelige spil fra 2012, vil efterfølgeren utvivlsomt også falde i din smag. Alt, hvad man kunne ønske sig, er at finde her, men Dragon’s Dogma 2 graver dybere end sin forgænger og forfiner de aspekter, der gjorde det første spil til en kultklassiker.
Man behøver ikke at have spillet det første spil for at kunne nyde Dragon’s Dogma 2. Det er ikke en direkte fortsættelse af en igangværende historie, og spillet er nærmere et reboot end en decideret efterfølger, da spillet udspiller sig i et parallelt univers i forhold til det første spil. At have spillet Dragon’s Dogma kan dog være en fordel, da de fleste systemer og mekanikker er velkendte fra det første spil. Det betyder, at tidligere spillere hurtigt vil kunne finde sig til rette i Dragon’s Dogma 2, men samtidig gør spillet nok for, at selv nye spillere kan dykke direkte ned i efterfølgeren. Udgangspunktet er dog det samme som i det første spil – en drage har besejret dig og taget dit hjerte, du er genopstået som ‘The Arisen’, og vil have dit hjerte tilbage, men hurtigt bliver du viklet ind i en fortælling om verdens undergang og politiske intriger.
En fantastisk åben verden
Efter få timer i spillets åbne verden, står det klart, at det er den, der er spillets reelle hovedperson og største styrke. Verdenen er smuk og dyster, lys og mørk, vidunderlig og livsfarlig. Visuelt er omgivelserne en fryd for øjet og samtidig så fyldt med kontraster. Dagtimerne byder på utallige smukke vistaer, men også skrækindjagende monstre. Men når solen går ned, og natten kommer, bliver det mørkt, som i rigtigt mørkt, og samtidig bliver du konfronteret med nattens rædsler, nye fjender, der kun viser sig efter mørkets frembrud. Er du ude i mørket uden en lanterne eller en anden lyskilde, så får du dit at se til.
Det er en vidunderlig måde at differentiere sværhedsgraden på, og du kan planlægge dine eventyr og ærinder efter døgnets rytme. Og skulle skyggerne blive lange, inden du når din destination, kan du enten lede efter et sted, hvor du kan slå lejr og nyde spillets lækre bøffer, eller drage videre ud i det ukendte mørke.
Verden i Dragon’s Dogma 2 er delt i to riger, Vermund og Battahl, der er ret distinkte fra hinanden. Vermund er inspireret af de middelalderlige nord- og centraleuropæiske kongeriger, mens Battahls inspiration er mere sydlig, som noget man kunne forestille sig fra det Osmanniske Rige.
Når man interagerer med verden, er det svært ikke at blive imponeret, for sjældent finder man en dør, der er låst, medmindre den er det af en årsag. NPC’erne taler med hinanden, og med dig, og reagerer på dine handlinger. Er du skødesløs kan dine handlinger medføre døden for flere af disse karakterer. Det er en verden fyldt med liv, men også med død, hvor døden har en betydning og giver verden mening. Mulighederne for at gemme dit spil er begrænset til en enkelt savefile, som jævnligt gemmer automatisk, så væn dig til, at det der sker, det sker, og det er en del af eventyret. Det bliver en eksistentiel rejse, hvor livets vigtighed reflekteres i døden, og hvor lyset værdsættes mere på grund af mørket.
Alt i denne verden virker dynamisk og naturligt, og du bliver bestemt ikke holdt i hånden. Du får en overordnet retning, der giver en indikation på, hvor du bør begive dig hen, men hvordan du gør det, er op til dig. Du opsøger aktivt hovedmissionerne, men sidemissionerne opsøger dig, og du tror, du har en plan, når du begiver dig afsted mod din destination, men du erfarer hurtigt, at verdenen i Dragon’s Dogma 2 har andre planer med dig.
Et bånd mellem verdener
Til at guide og hjælpe dig i denne hensynsløse verden har du dine pawns. Ved spillets begyndelse skal du i den fremragende karakterskaber lave din egen karakter, men også din main pawn, som vil følge dig under hele eventyret. Derudover vil der være mulighed for at tilknytte yderligere to pawns, som undervejs kan skiftes ud, alt efter hvilket behov man måtte have. Det er en nøglefunktion, som bygger videre på mekanikken fra det første spil og forfiner den. Du kan rekruttere andre spillerskabte pawns, og de bærer deres kendskab til hemmeligheder og fjenders svagheder over fra deres egne spillere.
Det giver et spil, der er designet som en singleplayer-oplevelse, en følelse af fællesskab, da pawns fungerer som det bindeled, der samler spillernes parallelle universer i et større fællesskab. Samtidig spiller disse pawns også en vigtig rolle i udforskningen af den åbne verden, da de ofte tilbyder at vise vej til missioner, hemmeligheder og interessante områder. Det gør udforskningselementet dynamisk og indlevende, da man ikke blot jager et ikon på et kort.
Pawns har også fået flere dialoglinjer end i det første spil, men allerede efter nogle timer vil man have hørt mange gentagelser. Det er et velfungerende system, der skaber en følelse af sammenhold mellem os der spiller Dragon’s Dogma 2, og samtidig giver det også en følelse af sammenhold i spillets verden, man skal bare ikke forvente karakterinteraktioner og karakterudvikling som i for eksempel Baldur’s Gate 3.
En forfinet dødsdans
Gameplayet er meget action- og kampfokuseret, og man skal konstant være forberedt på den næste konfrontation. Kampsystemet er hurtigt og kaotisk, og indledningsvist en anelse forvirrende, men efterhånden som man får en bedre forståelse for de forskellige klassers, eller vocations, egenskaber, bygger man stille og roligt et skillset af angreb og egenskaber op. Der er som udgangspunkt fire forskellige vocations i spillet, men efterhånden som man får mere erfaring, kommer der flere valgmuligheder og mere variation. Man kan frit vælge mellem de tilgængelige klasser ret omkostningsfrit, og det er en vidunderlig mulighed, da man på den måde kan afprøve de forskellige klasser. Det giver en god variation, da de forskellige klasser eller vocations potentielt adskiller sig meget fra hinanden.
Kampsystemet kræver øvelse, men også en forståelse for den vocation, man har valgt. Timing og teknik er afgørende, men man skal også være opmærksom på, hvor meget stamina man bruger, da spillets særlige angreb er afhængige af dit energiniveau, og bruger du alt din stamina, efterlader du dig selv sårbar over for fjendens angreb.
Som spillet skrider frem, vil man optjene erfaringspoint i forskellige kategorier, hvilket betyder, at man bliver stærkere og mere modstandsdygtig, men man har også selv en hånd med i spillet i forhold til hvilke evner og egenskaber, man ønsker at investere i. Her er der mulighed for at lave vidt forskellige builds, altså karaktersammensætninger, og man kan sammensætte sin karakters evner og angrebsmuligheder i et hav af forskellige kombinationer. For at understøtte dette rollespilselement, vil man også, undervejs i spillet, købe og udskifte sit udstyr herunder våben og påklædning, som alle kan opgraderes, forudsat at man har de rette materialer.
Der er mange forskellige fjendetyper, som alle har deres særegne kampstile, styrker og svagheder. Nogle fjender kæmper i flok, mens andre, især større fjender, kæmper alene. Man ved aldrig, hvad der vil ske i Dragon’s Dogma 2. Du kan have lagt en plan, før du drager ud fra byernes trygge rammer, men den plan vil hurtigt ændre sig, da verdenen er ekstremt uforudsigelig og enormt farlig at udforske. Især om natten bliver der skruet op for intensiteten, hvor nye og farligere fjender skjuler sig i mørket. Der er en stærk kontrast mellem dag og nat, og man skal planlægge sine udflugter nøje, hvis man vil undgå at dø igen og igen. Og man kommer til at dø hyppigt, men hver død er en lærerig erfaring, man tager med sig videre i spillet.
De mange bosskampe, der oftest opstår dynamisk i spillets verden, fortjener særlig opmærksomhed. De er episke og intense og kræver samarbejde med dine pawns, men også teknisk og taktisk snilde. Dit lille hold af eventyrere skal hver især fokusere på deres styrker, hvilket betyder, at en bueskytte skal angribe fra afstand og søge at ramme fjendens svage punkter. Din fighter eller thief skal fokusere på nærkamp og gerne springe op på modstanderen for at angribe svagheder, og din mage skal supportere med enten offensive besværgelser eller fokusere på at heale de resterende partymedlemmer. Bosskampene kan være tidskrævende, men følelsen når kampen er veloverstået, er ikke til at tage fejl af. Gameplayet i Dragon’s Dogma 2 er utroligt tilfredsstillende.
Udfordringer på rejsen
Visuelt er Dragon’s Dogma 2 oftest et utroligt flot spil. Samtidig er de få deciderede cutscenes også flot produceret, men spillet har en udfordring, når det kommer til karakterinteraktioner, hvor der mangler sjæl og dybde. Derudover er spillet ofte er ude af sync, når man konverserer med karakterer i den åbne verden – et problem, der ikke er til stede i resten af spillet.
I Dragon’s Dogma 2 er rejsen ofte destinationen selv. Det betyder ikke, at historien er svag, den er blot simpel og fungerer mere som en katalysator for spillerens egne eventyr. Det er, når man bevæger sig væk fra den slagne sti, at spillet for alvor kommer til sin ret. Man bliver hurtigt draget ind i spillets verden og de personlige historier, man skaber under udforskningen og jagten på det næste eventyr. Den overordnede fortælling tjener mere som en ramme for spilleren til at udfolde egne historier, hvilket vil være tilfredsstillende for nogle, mens andre vil efterspørge en stærkere fortælling. De mange sidemissioner bidrager heldigvis til det samlede hele, men da ikke alle vil begive sig ned ad den samme sti, må man forvente, at man kan få vidt forskellige oplevelser med spillets narrativ.
Konklusion
Dragon’s Dogma 2 er et dybt og indlevende action-RPG, der med sin åbne verden inviterer os ind i et rigt, dynamisk og uforudsigeligt univers. Spillets verden, med dens kontraster mellem dag og nat samt de to distinkte riger Vermund og Battahl, udgør spillets sande hjerte og styrke.
Spillet har et komplekst kampsystem, der belønner taktisk snilde og en forståelse af de forskellige vocations og deres evner. Sammen med det unikke pawn-system, der forbinder spillerne på en måde, der føles både meningsfuld og integreret i spiloplevelsen, skaber det en følelse af fællesskab i den ellers singleplayer-centrerede oplevelse.
Til trods for sine visuelle bedrifter og det engagerende gameplay, støder spillet dog på udfordringer med karakterinteraktioner og en historie, der fungerer mere som en baggrund end som en drivende kraft, men værdsætter man friheden til at skabe sine egne veje og historier, vil Dragon’s Dogma 2 være en utrolig tilfredsstillende oplevelse. Dragon’s Dogma 2 er ikke et perfekt spil, men det er en veludført og raffineret version af instruktøren, Hideaki Itsunos, oprindelige vision fra 2012 – og så er det samtidig helt utroligt sjovt at spille.
Udvikler/Udgiver: Capcom
Genre: Action-RPG
Platform: PS5 (anmeldt på), Xbox Series X/S og PC
Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder
Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger
- Peter Jackson: Derfor kommer der nye Ringenes Herre film
- IF – fantasivenner-anmeldelse – En finurlig fortælling om vigtigheden i at beholde sit barnlige hjerte
- Boy Kills World-anmeldelse – Vild action- ekstremt ringe plot
- Love Lies Bleeding-anmeldelse – Muskler, blodig og liderlig
- HBO Max hamrer Dune: Prophecy trailer direkte i fjæset på dig
- House of the Dragon stjerne castet i James Gunns kommende Supergirl
- Ny episode af Arkaden Podcast- Gamere raser mod Xbox
- Order to go for ny Tomb Raider-serie
- Game of Thrones: House of the Dragon sæson 2 lander trailer
- V Rising-anmeldelse – Survival-genren har fået nyt blod
- PlayStation 5 sælger stadig- men rammer ikke prognoser
- Epic idømt kæmpebøde for Fortnite-reklamer
- Kingdom of the Planet of the Apes er et hit – gudskelov
- Meryl Streep modtager Æres-Guldpalme i Cannes
- BREAKING: 60-årige Nicolas Cage skal spille… Spider-Man!
- Ny Blade Runner? Seneste trailer kunne tyde på det
- Så er der nyt om Lord of the Rings: The Rings of Power
- Tillykke med de 80 år, George Lucas
- Sandheden om Imperials lydproblem – det ser ikke godt ud for biografen
- PlayStation præsenterer ny ledelse
- R.I.P. Roger Corman 1926-2024: Her er hans mest mindeværdige film
- Anya Taylor-Joy har meget minimal dialog i Furiosa
- Assassin’s Creed Shadows fremvises på onsdag
- Square Enix skifter strategi efter nedslående regnskab
- Nomineret til 3 Nordic Game Awards: Mød Floppy Club og Rytmos
- Rygte: Nyt Doom spil afsløres ved Xbox Showcase i juni
- Se Trine Dyrholm forvandle sig til koldblodig barnemorderske i isnende klip
- Russo brødrenes Herkules-projekt storsyltet af Disney
- 3 anbefalinger – Tema: Cartoon Saloon
- “Jeg har brug for en yngre Mad Max, ikke Mel Gibson”, siger Furiosa-instruktøren George Miller
- Bliver The Fantastic Four udskudt, igen?
- 28 Years Later udkommer næste år
- Constantine stjerne castet i Pinocchio gyserfilm
- Mere end et rygte? Sigourney Weaver i spil til kommende Star Wars-rolle
- Animal Well-anmeldelse – Mystisk mesterværk
- Arkaden Podcast anmelder- Hellblade: Senua’s Sacrifice
- The Phantom Menace slår vild Disney+ rekord
- Sony og LEGO indgår nyt Horizon-samarbejde
- Ghost of Tsushima fjernes fra Steam i lande uden adgang til PlayStation Network
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Bedtime Digital Games
- De 10 Bedste: Spil på Game Pass
- Dansker skal instruere international gyser
- Teaser klar til tredje sæson af The Bear
- John Malkovich castet i The Fantastic Four. Men som hvem?
- Fra Aquaman til Spider-Man. James Wan udset som Spider-Man 4´s kommende instruktør
- The Rogue Prince of Persia udskudt på grund af Hades II
- Første Teaser Trailer til ‘Lee’ med Kate Winslet er ude, og måske titlens navn lyder bekendt for dig?
- Xbox’ CEO Phil Spencers lejr bliver bombet i Fallout 76
- God of War Ragnarök kommer måske meget snart til PC
- Crow Country-anmeldelse – Ægte gysernostalgi fra 90’erne
- Rygte: Hellblade 2 kommer til PlaySation
- Velkendte ansigter sikrer rekordår for Capcom
- Nyt Jurassic World-spil lander senest i 2026
- Ny episode af Betacritic Podcast- The Fall Guy, Challengers, Monkey Man
- Ralph Ineson er officielt castet som “The Devourer of Worlds”, Galactus i Fantastisc Four-filmen
- Invincible Sæson 2-anmeldelse – En stærk fortsættelse
- Er der opdateringer om GTA VI på vej?
- To nye Ringenes Herre film på vej fra Peter Jackson. Men der er et men…
- Heading Out-anmeldelse – Fed stil men skuffende spil
- I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
- ’Kingdom of the Planet of the Apes’ DVD/Blu-ray udgivelsen vil indeholde en ”Rå” version af filmen.
- Ny Twisters trailer: næppe stille før storm
- Medie: Flere Xbox-fyringer kan være på vej
- Nordic Game Awards 2024: Her er de nominerede!
- Microsoft: Vi skal lave flere ‘små’ spil
- Arkaden fortæller: Med spiludvikling som passion
- F**k! The Fall Guy flopper fælt
- Marvel Studios klar til kraftig forårsrengøring
- Bungie forkæler PC- og PlayStation-spillere med gratis Destiny 2-udvidelser
- Castes Dwayne Johnson som X-Men superskurken Apocalypse?
- Jack Ryan – The Final Season-bluray-anmeldelse – Et absolut værdigt punktum
- Ny episode af Arkaden Podcast- Skandaler for BÅDE PlayStation og Xbox!
- TopSpin 2K25-anmeldelse – Intensitet uden diversitet
- Remedy skrotter multiplayer-spil
- Kingdom of the Planet of the Apes-anmeldelse – Eventyrlig og actionfyldt abefest
- The Garfield Movie-anmeldelse – Garfield er tilbage for hele familien
- Microsoft lukker flere store Bethesda studier
- Lords of The Fallen og Sniper Ghost Warrior Contracts 2 er på vej til Game Pass
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Hitman World of Assassination
- Nintendo: Vi afslører snart Switch-efterfølger
- Fast And Furious 11 vil gå tilbage og hylde begyndelsen
- Destiny 2: Into the Light-anmeldelse – Et smukt plaster på såret
- Ringenes Herre-stjerner begræder kollegas pludselige dødsfald
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Lilys Garden
- Første look på Superman: Hvem var det lige Henry Cavill var?
- Gamerne elsker PlayStations ‘numse-spil’, eller hvad?
- Spilbranchen om sin nye organisation: “Vi ønskede at lave noget, der kunne samle hele branchen”
- Shadow of the Erdtree bliver den “første og sidste” DLC til Elden Ring
- The boys – sæson 4 – så er der altså trailer
- Apex Legends sæson 21 – Solo mode vender tilbage!
- Tales of Kenzera: Zau-anmeldelse – En tynd kop Wakanda the
- Arkaden Podcast anmelder- Stellar Blade
- Se Adam Driver stoppe tiden i Francis Ford Coppolas nye Megalopolis teaser
- Nyt PlayStation tiltag fører til Helldivers 2 review bombing
- Ghost of Tsushima på PC kræver ikke PSN – medmindre du vil spille co-op
- Nyt Tomb Raider spil vil foregå i Indien- påstår rygter
- Grounded-anmeldelse – Endnu et meningsløst overlevelses spil?
- Mere dansk tilgang når det gælder internationale storproduktioner
- Se den nye Star Wars Acolyte trailer nu
- Ny barsk film på vej om Københavns kriminelle underverden