Mest læste
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Sandheden om Imperials lydproblem – det ser ikke godt ud for biografen
Epic idømt kæmpebøde for Fortnite-reklamer
Kingdom of the Planet of the Apes er et hit – gudskelov
Så er der nyt om Lord of the Rings: The Rings of Power
V Rising-anmeldelse – Survival-genren har fået nyt blod
BREAKING: 60-årige Nicolas Cage skal spille… Spider-Man!
PlayStation præsenterer ny ledelse
HBO Max hamrer Dune: Prophecy trailer direkte i fjæset på dig
Spilbranchen om sin nye organisation: “Vi ønskede at lave noget, der kunne samle hele branchen”
Sjældent har jeg været så træt af et spil, for derefter at komme til at elske det
Seneste skud på 4X stammen er Millennia, der er udviklet af det forholdsvist ukendte C Prompt Games fra Colorado. Folkene bag studiet og spillet har dog erfaringer fra store strategispil produktioner, hvilket var med til at skrue mine forventninger til Millennia op.
Ved første øjekast ligner spillet meget genreklassikeren Civilization V, men det står ret hurtigt klart, at selvom spillet i sin grundessens deler meget med Civilization, så adskiller det sig også på en række væsentlige punkter.
Forskelle der helt sikkert vil dele vandene, og som i første omgang betød, at jeg havde et meget anstrengt forhold til Millennia. Et forhold der dog gik i en mere positiv retning, efter at have haft 20-25 timer i selskab med spillet.
Klassiske dyder med et twist
Lad os starte med at slå fast, at spillet er turbaseret, og du starter i forhistorisk tid med begrænsede ressourcer og viden, som du skal udvikle til et stort imperium der, hvis alt går godt, skal ende med at dominere verden.
Som det gør sig gældende i f.eks. Civilization, så har du guld, forsknings- og kulturpoint der fungerer som valuta og er med til at drive din fraktion frem imod storhed, men så er lighederne med Civilization også ved at være sluppet op.
For i Millennia der har du også otte andre ”valatuer” som kan veksles til forskellige fremskridt. Ligheden mellem de i alt elleve ”valutaer” er, at de optjenes igennem bygninger og forbedringer omkring dine byer.
Hastigheden hvor med dine bygninger bliver bygget afhænger af det produktionsniveau du kan få din by til at opnå, men forbedringerne omkring byerne bliver bygget med de såkaldte ”improvement points” der er én af de tidligere nævnte elleve ”valutaer” i spillet.
Fordelen ved det er, at man slipper for at bygge arbejdsenheder som i f.eks. Civilization, men ulempen er at improvementpoints er én blandt elleve forskellige valutaer, som gør spillet hyperkomplekst, og giver det en uhørt stejl indlæringskurve.
F.eks. så kan man bygge mere end 50 forskellige improvements i de sene tidsaldre, og for at øge kompleksiteten yderligere, så ændrer dine improvements sig i takt med du udvikler ny teknologi, og læg så her til, at det på spillets hovedkort kan være, svært rent visuelt, at se forskel på de forskellige improvements.
Når det tages i betragtning af hver af de elleve ”valutaer” i spillet har minimum 5 forskellige “købsmuligheder”, som hver især påvirker mange forskellige faktorer i spillet, så er der som tidligere nævnt tale om et hyperkomplekst spil.
Bare alene at prøve at forklare det er komplekst og bliver roddet.
Og så har vi ikke engang nævnt det komplekse ressourcemanagement system i spillet.
Brugergrænsefladen trænger til kærlighed
Spillets brugergrænseflade gør ikke meget for at afhjælpe kompleksiteten eller gøre spillet mere tilgængeligt.
Når man går ind i en by for at vælge hvad den skal bygge, så kan man ikke se hvilke militærenheder der står i byen, og man kan derfor hurtigt komme i tvivl om, man skal bygge flere militærenheder og i så fald hvilke, så må man gå ud på hovedkortet igen, og tjekke op, og så tilbage i byens menu igen og vælge.
På samme måde så kan man i byernes ressourcemanagement menu heller ikke vælge hvilke improvements man skal bygge, og på hovedkortet, hvor man kan bygge improvements, ja der kan man ikke få et overblik over hvilke ressourcer byen mangler.
Når vi nu er ved grafisk brugergrænseflade, så kommer vi ikke udenom de både irriterende og grimme kampsekvenser, der hviler over spillet som en øjebæ.
Grafikken ligner noget der er 15-20 år gammelt, og det tjener ingen praktisk funktion overhovedet. Du kan ikke ændre på slagets gang, men du skal død og pine sidde og kigge på håbløst forældet grafik, for sekvenserne kan ikke slås fra.
Når det er fjendens tur, og de angriber dine enheder, så skal du jo ikke snydes for kampsekvensen, for når du vil vælge den enhed der har været i kamp under modstanderens tur, så er der et stort rødt ikon over militærenheden, som automatisk aktiverer den totalt ligegyldige kampsekvens.
Det er mig en gåde hvorfor man har valgt at bruge så mange ressourcer på at animere hver eneste militærenhed i spillet, i en grafisk stil, der ligner noget der er løgn.
Kontrafaktisk historie fejler
Et af spillets helt store salgsargumenter er den alternative historieskrivning man kan vælge i spillet. I forskningsmenuen er der mulighed for at vælge at lade din forskning gå i tre forskellige retninger for hver tidsepoke.
Nu skriver jeg godt nok “vælge”, for Millennia er bygget sådan op, at det er den fraktion der først udforsker en given tidsepoke, der definerer det for alle andre fraktioner. Jeg oplevede i mine 30 timer med spillet ikke at komme først til nogen af tidsepokerne, og måtte derfor spille mig igennem pest og andre dårligdomme, som jeg ikke selv havde nogen indflydelse på.
Det er stærkt utilfredsstillende.
Konklusion
Som nævnt i indledningen, så havde jeg det meget anstrengt med Millennia de første 20-25 timer i selskab med spillet. Jeg havde meget svært ved at gennemskue spillet, og følte at jeg havde sat mig på en tiger i fuldt firspring igennem junglen, hvilket jeg forestiller mig er en ubehagelig oplevelse.
Grunden til mit ubehag bør fremgå af ovenstående gennemgang af spillet, men efter at have spillet Millennia igennem første gang, så begyndte der at ske noget. Kampsekvenserne, de påtvungne dårlige tidsepoker og den grafiske brugergrænsefalde er selvfølgelig stadigvæk noget skrammel, men den høje kompleksitet begyndte lige pludselig at kaste en god og dyb spiloplevelse af sig, og jeg er derfor også endt med at holde ret meget af Millennia.
Spillet bør dog komme med en advarsel om, at det ikke er et spil for gamere der for første gang vil prøve kræfter med 4X genren. Det er heller ikke et spil for gameren, der forventer at kunne mestre et spil på kort tid.
Millennia er derimod et spil for gameren, der har god tid til at sætte sig ind i et nyt spil, og gerne vil prøve en alternativ vinkel på Civilization genren, samt ikke mindst har tålmodighed til at se igennem fingrer med de nævnte problemer.
Udvikler/Udgiver: C Prompt Games/Paradox Interactive
Genre: Grand Strategy, 4X Turbaseret Stategispil
Platform: PC
Anders Friis – Skribent & Anmelder
Halvgammel og halvsur gamer med en stor svaghed for PC-, strategi- og RPG-spil. Er af den klare overbevisning der ikke er lavet god musik, film eller serier siden 2004, og der generelt er et overdrevent forbrug af farver og larm i alt for mange af nutidens spil
- Peter Jackson: Derfor kommer der nye Ringenes Herre film
- IF – fantasivenner-anmeldelse – En finurlig fortælling om vigtigheden i at beholde sit barnlige hjerte
- Boy Kills World-anmeldelse – Vild action- ekstremt ringe plot
- Love Lies Bleeding-anmeldelse – Muskler, blodig og liderlig
- HBO Max hamrer Dune: Prophecy trailer direkte i fjæset på dig
- House of the Dragon stjerne castet i James Gunns kommende Supergirl
- Ny episode af Arkaden Podcast- Gamere raser mod Xbox
- Order to go for ny Tomb Raider-serie
- Game of Thrones: House of the Dragon sæson 2 lander trailer
- V Rising-anmeldelse – Survival-genren har fået nyt blod
- PlayStation 5 sælger stadig- men rammer ikke prognoser
- Epic idømt kæmpebøde for Fortnite-reklamer
- Kingdom of the Planet of the Apes er et hit – gudskelov
- Meryl Streep modtager Æres-Guldpalme i Cannes
- BREAKING: 60-årige Nicolas Cage skal spille… Spider-Man!
- Ny Blade Runner? Seneste trailer kunne tyde på det
- Så er der nyt om Lord of the Rings: The Rings of Power
- Tillykke med de 80 år, George Lucas
- Sandheden om Imperials lydproblem – det ser ikke godt ud for biografen
- PlayStation præsenterer ny ledelse
- R.I.P. Roger Corman 1926-2024: Her er hans mest mindeværdige film
- Anya Taylor-Joy har meget minimal dialog i Furiosa
- Assassin’s Creed Shadows fremvises på onsdag
- Square Enix skifter strategi efter nedslående regnskab
- Nomineret til 3 Nordic Game Awards: Mød Floppy Club og Rytmos
- Rygte: Nyt Doom spil afsløres ved Xbox Showcase i juni
- Se Trine Dyrholm forvandle sig til koldblodig barnemorderske i isnende klip
- Russo brødrenes Herkules-projekt storsyltet af Disney
- 3 anbefalinger – Tema: Cartoon Saloon
- “Jeg har brug for en yngre Mad Max, ikke Mel Gibson”, siger Furiosa-instruktøren George Miller
- Bliver The Fantastic Four udskudt, igen?
- 28 Years Later udkommer næste år
- Constantine stjerne castet i Pinocchio gyserfilm
- Mere end et rygte? Sigourney Weaver i spil til kommende Star Wars-rolle
- Animal Well-anmeldelse – Mystisk mesterværk
- Arkaden Podcast anmelder- Hellblade: Senua’s Sacrifice
- The Phantom Menace slår vild Disney+ rekord
- Sony og LEGO indgår nyt Horizon-samarbejde
- Ghost of Tsushima fjernes fra Steam i lande uden adgang til PlayStation Network
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Bedtime Digital Games
- De 10 Bedste: Spil på Game Pass
- Dansker skal instruere international gyser
- Teaser klar til tredje sæson af The Bear
- John Malkovich castet i The Fantastic Four. Men som hvem?
- Fra Aquaman til Spider-Man. James Wan udset som Spider-Man 4´s kommende instruktør
- The Rogue Prince of Persia udskudt på grund af Hades II
- Første Teaser Trailer til ‘Lee’ med Kate Winslet er ude, og måske titlens navn lyder bekendt for dig?
- Xbox’ CEO Phil Spencers lejr bliver bombet i Fallout 76
- God of War Ragnarök kommer måske meget snart til PC
- Crow Country-anmeldelse – Ægte gysernostalgi fra 90’erne
- Rygte: Hellblade 2 kommer til PlaySation
- Velkendte ansigter sikrer rekordår for Capcom
- Nyt Jurassic World-spil lander senest i 2026
- Ny episode af Betacritic Podcast- The Fall Guy, Challengers, Monkey Man
- Ralph Ineson er officielt castet som “The Devourer of Worlds”, Galactus i Fantastisc Four-filmen
- Invincible Sæson 2-anmeldelse – En stærk fortsættelse
- Er der opdateringer om GTA VI på vej?
- To nye Ringenes Herre film på vej fra Peter Jackson. Men der er et men…
- Heading Out-anmeldelse – Fed stil men skuffende spil
- I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
- ’Kingdom of the Planet of the Apes’ DVD/Blu-ray udgivelsen vil indeholde en ”Rå” version af filmen.
- Ny Twisters trailer: næppe stille før storm
- Medie: Flere Xbox-fyringer kan være på vej
- Nordic Game Awards 2024: Her er de nominerede!
- Microsoft: Vi skal lave flere ‘små’ spil
- Arkaden fortæller: Med spiludvikling som passion
- F**k! The Fall Guy flopper fælt
- Marvel Studios klar til kraftig forårsrengøring
- Bungie forkæler PC- og PlayStation-spillere med gratis Destiny 2-udvidelser
- Castes Dwayne Johnson som X-Men superskurken Apocalypse?
- Jack Ryan – The Final Season-bluray-anmeldelse – Et absolut værdigt punktum
- Ny episode af Arkaden Podcast- Skandaler for BÅDE PlayStation og Xbox!
- TopSpin 2K25-anmeldelse – Intensitet uden diversitet
- Remedy skrotter multiplayer-spil
- Kingdom of the Planet of the Apes-anmeldelse – Eventyrlig og actionfyldt abefest
- The Garfield Movie-anmeldelse – Garfield er tilbage for hele familien
- Microsoft lukker flere store Bethesda studier
- Lords of The Fallen og Sniper Ghost Warrior Contracts 2 er på vej til Game Pass
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Hitman World of Assassination
- Nintendo: Vi afslører snart Switch-efterfølger
- Fast And Furious 11 vil gå tilbage og hylde begyndelsen
- Destiny 2: Into the Light-anmeldelse – Et smukt plaster på såret
- Ringenes Herre-stjerner begræder kollegas pludselige dødsfald
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Lilys Garden
- Første look på Superman: Hvem var det lige Henry Cavill var?
- Gamerne elsker PlayStations ‘numse-spil’, eller hvad?
- Spilbranchen om sin nye organisation: “Vi ønskede at lave noget, der kunne samle hele branchen”
- Shadow of the Erdtree bliver den “første og sidste” DLC til Elden Ring
- The boys – sæson 4 – så er der altså trailer
- Apex Legends sæson 21 – Solo mode vender tilbage!
- Tales of Kenzera: Zau-anmeldelse – En tynd kop Wakanda the
- Arkaden Podcast anmelder- Stellar Blade
- Se Adam Driver stoppe tiden i Francis Ford Coppolas nye Megalopolis teaser
- Nyt PlayStation tiltag fører til Helldivers 2 review bombing
- Ghost of Tsushima på PC kræver ikke PSN – medmindre du vil spille co-op
- Nyt Tomb Raider spil vil foregå i Indien- påstår rygter
- Grounded-anmeldelse – Endnu et meningsløst overlevelses spil?
- Mere dansk tilgang når det gælder internationale storproduktioner
- Se den nye Star Wars Acolyte trailer nu
- Ny barsk film på vej om Københavns kriminelle underverden