Arkaden Podcast anmelder – Halo (tv-serien)

Af Kasper Pedersen
7 april, 2024

Burde du se Halo tv-serien? I anledning af sæson 2 giver vi nu svaret her

Tv-serien Halo er baseret på det ikoniske Xbox-spil af samme navn, der udkom første gang til den originale Xbox i 2001. Franchisen er eksklusivt til Xbox, og blev skabt samt udviklet af det legendariske spilstudie Bungie, der også står bag den succesfulde Destiny-franchise. Med Halo revolutionerede Bungie ikke bare First Person Shooter-genren, men også FPS-spil på konsol generelt, noget som før Halo aldrig rigtigt havde fungeret.

Halo-spillets succes gjorde, at Hollywood hurtigt lugtede penge, og i 2005 ønskede man faktisk at lave en spillefilm baseret på det populære spil. Store, prominente navne og kreative kræfter blev derfor hurtigt tilknyttet. Alex Garland, der blandt andet står bag Ex Machina, 28 Dage Senere og den nyligt roste film; Civil War, havde skrevet manuskriptet til filmen. Peter Jackson var sat til at producere, Neill Blomkamp til at instruere og de var faktisk også i dialog med Guillermo del Toro om at instruere filmen. Desværre faldt hele projektet fra hinanden, og blev aldrig til noget.

Men i 2013 annoncerede Xbox, at de sammen med ingen ringere end Steven Spielberg ville lave en stor Halo tv-serie, som han skulle producere. Tv-serien røg dog igennem development-hell, og havde løbende udskiftning af både producere, instruktører, osv. Men i marts 2022, næsten 9 år efter serien blev annonceret, havde Halo-serien endelig premiere.

Modtagelsen var dog lidt blandet, og særligt fans af spilserien var rasende. Det skyldes måske, at Halo-seriens historie har brugt den eksisterende lore fra spillet, men taget kreative friheder til hvordan de fortæller den. Altså er det på ingen måde den samme timeline som i spillene – det er sit helt eget. Fans var særligt vrede over, at deres elskede hovedkarakter “Master Chief” ofte gik rundt uden sin rustning, og ikke mindst hjelm, og at der tilmed var både sexscener med ham, og scener hvor man så hans røv.

Serien blev dog et stort seerhit, og meget hurtigt fornyet med endnu en sæson. Nu er serien tilbage både med sæson 2, og en helt ny hovedforfatter – også kaldet “showrunner”. Spørgsmålet er, om man nu kan tilfredsstille spil seriens mange fans, eller om det er for sent at redde serien.

Alt det, og meget mere, skal vi finde ud af nu.

I denne episode medvirker Janus Hasseriis, Sebastian Volder og Morten Urup.

Lyt med, der hvor du hører podcast såsom på: Spotify, Itunes eller YouTube.

Tusinde tak, fordi du lytter med.

Kasper Pedersen – Skribent & Anmelder

Kasper har en kandidatgrad i Corporate Communication, hvor han specialiserede sig inden for tekstforfatning og hjemmesidedesign. Har tidligere været anmelder og skribent hos Pixel.tv i to år. Har en stor kærlighed for alt japansk underholdningskultur, såsom anime og JRPG. Nyder også et godt Survival Horror-spil, der bygger på atmosfæriske gys fremfor tarvelige jump scares.