Mest læste
Arkaden er medarrangør af Spilprisen 2025
Indiana Jones and The Great Circle-anmeldelse – Det bedste Indy-eventyr i årtier
Vejen Hjem-anmeldelse – En af de mere interessante danske film, men den formår ikke at opretholde spændingen
Infinity Nikki-anmeldelse – Kjolejagt i den store vide verden!
Chris Evans joiner Robert Downey Jr. I kommende Avengers film
Ravenswatch-anmeldelse – Dystert tag på roguelike med fabler og eventyr
3 Gyser-Klassikere vender tilbage i 2025
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Det skal du se i biografen – december 2024
I hvilken rækkefølge skal du se Indiana Jones-filmene?
Der er mening bag det kaotiske gameplay i 'The Number'.
Lad os sige det, som det er: ‘The Number’ er ikke just et brætspil, der sælger sig selv. Ud over at være en seriøs contender til prisen “Mest intetsigende titel” (stærkt efterfulgt af kortspillet ‘The Game’), ser ‘The Number’ ikke ud af noget særligt med sit ubestemmelige retro-artwork.
Graver man en smule dybere, viser det sig dog, at spillet gemmer på nogle ret unikke mekanismer og et sjovt, kaotisk gameplay, der ikke tager sig selv for alvorligt.
Det indre der tæller
‘The Number’ er et abstrakt bluffspil for tre til fem spillere, der handler om at læse sine modspillere og tage chancer på de rigtige tidspunkter. Hvert spil tager omkring et kvarter, og i modsætning til andre gode bluffspil som ‘Skull’ og ‘Cockroach Poker’, risikerer man aldrig at spillet trækker i langdrag. ‘The Number’ blev oprindeligt udgivet i Japan som ‘Suzie-Q’ i 2020. Det er designet af Hisashi Hayashi, der er en af Japans mest prominente brætspildesignere. Med populære titler som ‘Trains’, ‘Yokohama’ og ‘Metro X’ har han bevist, at han formår at lave nogle unikke, veludførte spil inden for vidt forskellige genrer.
‘The Number’ er den nye internationale udgave af spillet, produceret af Repos Production. Det bedste, jeg kan sige om produktionen, er nok, at den er funktionel. Reglerne er nemme at gå til, og komponenterne er af god kvalitet. Men titlen og det grafiske design er i bedste fald et skridt til siden i forhold til originalens quirky sci-fi-æstetik. Nu skal man selvfølgelig ikke bedømme et spil på dets æske. Hvilket er heldigt for ‘The Number’, for der er intet ved produktionen, der ville få mig til at tage spillet ned fra hylden, hvis jeg så det i en butik eller på en spilcafé.
Og det er en skam. For jeg vil argumentere for, at gameplayet vejer op for det karakterløse ydre. ‘The Number’ er et simpelt, men snedigt spil. Det er den slags enkle brætspil med en skjult dybde, der får dig til at sige “ah!”, når de strategiske implikationer efterhånden går op for dig. Det er på ingen måde verdens dybeste spil, men der er lige tilpas meget at tænke over til, at du kan føle dig snu, når tingene lykkes, og klandre dit manglende held, når spillet ikke går din vej. Hvilket i min bog er det helt rigtige niveau for et hurtigt bluffspil.
Survival of the smallest
Spillet foregår over to runder af fem ture. Spilleren med flest point efter de to runder har vundet. I starten af hver tur skriver spillerne et hemmeligt nummer bestående af tre tal. Målet er at få sit nummer godkendt hver tur, så du får det første ciffer som point. Hvis jeg for eksempel skrev 705, ville jeg potentielt kunne score 7 point den tur.
Det er altså kun det første tal i nummeret, der afgør, hvor mange point du kan få. Det betyder dog ikke, at de to andre tal er ligegyldige. For der er selvfølgelig en hage: Jo større nummer du har skrevet, jo større er risikoen for, at det bliver elimineret. Når alle spillere har skrevet deres nummer, bliver de nemlig afsløret og sorteret fra højest til lavest. Derefter gennemgår I hvert nummer, startende fra toppen.
Hvis dit nummer indeholder et eller flere tal, der også indgår i et af de lavere numre, bliver dit bidrag elimineret, og du får ingen point. Hvis to spillere har skrevet henholdsvis 705 og 345, ville det første nummer blive elimineret, fordi de begge indeholder tallet 5. Det laveste nummer i hver tur vil derfor altid blive godkendt, men vil også give relativt få point.
Risk/reward
Men spillet belønner dig også for at satse højt. Hver af rundens fem ture giver nemlig en unik point-bonus til det højeste godkendte nummer. Fra 2 ekstra point i første tur til 8 point i den femte. På den måde har spillet et væsentligt push-your-luck-element, hvor vinderen er den, der lykkes bedst med at afveje risiko og belønning.
Bruger man f.eks. sine høje tal tidligt, hvor ingen forventer det? Eller gemmer man dem i håbet om at snuppe de senere tures saftige point-bonusser, som der til gengæld er mere rift om? Dette Bukke Bruse-dilemma bliver ekstra spicy, fordi den femte tur i hver runde giver dobbelt point. Hvis jeg var heldig nok til at slippe igennem med 999 på den femte tur, ville jeg således få 9 x 2 + 8, altså 26 point!
Men ‘The Number’ har endnu et es i ærmet: Hver gang du får et nummer godkendt, krydser du de tal af, der indgik i nummeret. Hvert kryds giver et point til slut, men til gengæld kan du ikke bruge disse tal igen før næste runde! Hvis jeg slap igennem med 345, kan jeg altså ikke bruge 3, 4 eller 5 resten af runden. Dermed bliver hvert tal en ressource, man skal forvalte fornuftigt. Og det giver noget tiltrængt forudsigelighed til spillet, fordi du kan se, hvilke tal de andre spillere allerede har brugt.
Mind games og metaspil
Disse simple regler giver anledning til en masse taktiske og strategiske overvejelser. Umiddelbart ville det mest optimale f.eks. være at skrive 999, fordi man så kun ville miste et enkelt tal. Men et så højt nummer gør dig ekstremt sårbar. Det åbner dig nemlig op for angreb nedefra. En mere snu spiller kunne eksempelvis straffe din hybris ved at skrive 900 eller 509.
‘The Number’s styrke er, at spillet er fyldt med den slags mind games, hvor man forsøger at læse sine modstandere og anticipere deres næste træk. Efter et spil eller to opstår der et interessant metaspil i gruppen, dvs. en række idéer om hvad den mest succesfulde strategi er, og om hvordan denne strategi kan udnyttes og undermineres.
Fordi den optimale strategi afhænger 100% af de andre spilleres træk, handler det ofte om at gøre det modsatte af, hvad de andre forventer. For at vinde, skal man altså både forstå spillets logik og kunne bryde den, når de andre mindst forventer det. Spillets strategi er derfor dynamisk og til konstant forhandling. Dette gør spiloplevelsen kaotisk og uforudsigelig, men også fyldt med spilpsykologi, dobbeltbluff og sjove overraskelser.
I min spilgruppe er det ofte sket, at flere spillere har skrevet det præcis samme tal på en tur. F.eks. var vi på et tidspunkt tre, der havde skrevet 700. Sikkert fordi vi håbede at fange dem, der ville skrive 777 eller 900. Det er i sig selv et morsomt tilfælde, men det er sigende, at vi også valgte at skrive nummeret på præcis den samme tur. Det viser ret tydeligt, at der under spillets kaotiske overflade gemmer sig en underliggende orden. Hvis du og dine medspillere kan trives i den type farvand, hvor man ikke skal tage spillet alt for seriøst, fordi din sejr eller dit nederlag er lige så meget held som forstand, vil jeg anbefale jer at tage ‘The Number’ ned fra hylden.
Redaktionen modtog spillet som anmelder-kopi fra Asmodee Nordics
Designer: Hisashi Hayashi
Genre: Bluffspil, push-your-luck, filler
Udgiver: Repos Production
Om skribenten:
Lean Heuch Hansen – Freelancer
Lean sætter pris på den fokuserede og unikke spiloplevelse, der er typisk for indiescenen. Favoritgenrerne er puzzle-games, platformers og roguelikes. Når det kommer til brætspil, har han en forkærlighed for tysk spildesign, hvor elegance og interaktion er i højsædet. BGG-profil: Lean Management.
- Borderlands og Mafia bliver fremvist til The Game Awards
- Cyberpunk 2077 får endnu en opdatering
- Arkaden er medarrangør af Spilprisen 2025
- Chris Evans joiner Robert Downey Jr. I kommende Avengers film
- Infinity Nikki-anmeldelse – Kjolejagt i den store vide verden!
- Hatsune Miku rygtet til Fortnite!
- Ravenswatch-anmeldelse – Dystert tag på roguelike med fabler og eventyr
- Marvel Rivals når imponerende milepæl!
- Rue Valley: Dyk ned i tidssløjfer og selvopdagelse – eksklusivt interview med spillets Creative Director
- Kan Paapa Essiedu være HBO’s nye Severus Snape?
- Ny Episode af Arkaden Podcast Anmelder – S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
- 3 Gyser-Klassikere vender tilbage i 2025
- Croc: Legend of The Gobbos er blevet udskudt
- Lorelei and the Laser Eyes-anmeldelse – Et labyrintisk mysterium, der kræver sin spiller
- Citizen Sleeper 2: Starward Vector udkommer 31. januar – Stort interview med spillets skaber!
- Special Episode af Arkaden+ Podcast – Top 20 bedste skurke i spil – Episode 1: 20 – 11
- I hvilken rækkefølge skal du se Indiana Jones-filmene?
- Dog Man: Mission Impawsible-anmeldelse – Sjov for børn og fans
- Tempest Rising får udgivelsesdato – Slipgate Ironworks’ store RTS-projekt lanceres i april
- Mario & Luigi var tæt på at blive droppet
- Predator Hunting Grounds-anmeldelse – Rådden nostalgi på nye flasker
- Marvel Rivals-anmeldelse – Et ubalanceret superhelteorgie
- Indiana Jones and The Great Circle-anmeldelse – Det bedste Indy-eventyr i årtier
- Er det en god idé at se Alien-filmene på første date? Eller er det bare en hurtig måde at få nogen til at løbe skrigende væk?
- Ny Episode af Betacritic Podcast – Heretic, Hjortestien, De Bedste År
- Jean-Claude Van Damme indtager HITMAN World of Assassination
- Snart er det slut med opdateringer til FOAMSTARS!
- Samuraier og steampunk – Ny trailer til Shadow of the Road
- Anora-anmeldelse – Årets mest sanselige og sensationelt bedste film
- ‘Glicked’-fænomenet ædt op af familiefilm
- Ny episode af Arkaden podcast – PlayStation mister en legende!
- Så mange blev fyret i spilbranchen i 2024
- PlayStation 3 var tæt på at knække PlayStation-brandet
- Studiet bag Deceive Inc. lukker!
- Ubisoft lukker og slukker for Xdefiant
- Mythwrecked: Ambrosia Island-anmeldelse – Når alt håb er ude
- JBL Quantum 360 Wireless-anmeldelse – Solid lyd med en billig følelse
- Herman Hulst: ‘AI har potentiale til at revolutionere gaming’
- PlayStation 5 Pro-anmeldelse – En opgradering med begrænsninger
- Blood Strike fejrer 50 millioner downloads med stort vinterevent
- PlayStation Partner Awards vinderne afsløret!
- Two Point Museum-preview – Et humoristisk og strategisk museumsspil
- Planet Coaster 2-anmeldelse – En rutsjebanetur som ikke skuffer
- Crash Team Racing Nitro-Fueled ræser ind på Game Pass
- PlayStation fejrer 30 år med masser af tilbud
- Alanah Pearce forlader Sony Santa Monica Studio
- Kontroversiel opdatering rammer Palworld
- Phantom Brave: The Hermuda Triangle Remastered-Anmeldelse – Kompleks klassiker, der ikke kan stå tidens tand
- To Filmfreaks på Eventyr – November
- No Man’s Sky rammer ny milepæl i anmeldelser på Steam
- Indiana Jones and the Great Circle fylder over 100GB
- Xbox fans frustrerede over at Avowed ikke bliver udgivet på disk!
- Deadpool og Wolverine: Den upassende joke! Der gik han alligevel for langt for Disney
- Razer BlackWidow V4 Pro 75%-anmeldelse – Omstændig software mudrer et sublimt tastatur
- A Nightmare on Elm Street 4K-anmeldelse – Godkendt udgivelse af overvurderet horrorfilm
- Trailer til hidtil ukendt Lego James Bond spil leaked!
- Ny episode af Arkaden Podcast Anmelder – Neva
- Marvel Rivals: Superhelte, skurke og store ambitioner – Se den nye trailer her!
- Vaiana 2-anmeldelse – En efterfølger der træder vande
- Bloober Team har travlt: Nye projekter på vej efter succesen med Silent Hill 2
- Fortnite slår endnu en rekord – Remix: The Finale bliver spillets største koncert nogensinde
- Dwayne Johnson er nødt til at forvandle sig til Maui i kommende live-action Moana-film
- Warcraft Remastered Battle Chest-anmeldelse -Fin genudgivelse der dog aldrig rigtigt imponerer
- Timothée Chalamet afslører udfordringer på vej mod Hollywood-karriere
- Xbox lukker Avatar Editor-appen og tilbyder refusion
- Microsoft Flight Simulator 2024 – anmeldelse – Højt at flyve, dybt at falde
- Lies of P får DLC i starten af 2025
- Godzilla indtager Fortnite i nyt kapitel
- Light of Motiram afslører 16 minutters gameplay – og det ligner stadig Horizon
- The Finals får PS5 Pro opdatering
- Er Samsung på vej med en ny håndholdt konsol?
- Dragon Quest 3 HD-2D Remake er en kæmpe succes i Japan
- Black Friday: Få den bedste spillyd til under 2000 kroner
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Bekræftet! Sony vil købe Elden Ring udvikler
- Elon Musk påstår at han vil starte spilstudie
- Balatro buldrer frem efter The Game Awards-nominering
- Arkaden anbefaler- De bedste spil til Black Week
- Light of Motiram: Tencent annoncerer spil med tydelige ligheder til Horizon Zero Dawn
- Baldur’s Gate 3 får cross-play og mere til i 2025
- Devolver Digital udskyder tre titler til 2025
- Vejen Hjem-anmeldelse – En af de mere interessante danske film, men den formår ikke at opretholde spændingen
- Er Assassin’s Creed Shadows i sikre hænder? Halvdelen af udviklerholdet er debutanter!
- Der er forbedringer på horisonten for Microsoft Flight Simulator 2024
- Woman of the Hour-anmeldelse – Endelig en fortælling, der ikke glorificerer morderen
- PlayStation afslører månedens Plus titler for december
- Shuhei Yoshida tager afsked med PlayStation efter 31 år
- Nairi: Rising Tide-anmeldelse -Når spil bliver til velvære
- Det næste The Witcher er nu gået ind i fuld produktion
- Det skal du se i biografen – december 2024
- De største spiludgivelser: December 2024
- Xbox lader dig nu streame dine købte spil
- Arcane sæson 2, del 3-anmeldelse – Smuk, følelsesladet – men uforløst
- Nintendo Switch eShop og onlinetjenester lukker i Kina i 2026
- Spielberg og Scorsese gencaster Javier Bardem i legendarisk skurkerolle
- Charlize Theron slutter sig nu også til Christopher Nolans stjernespækkede film
- Nettet overpumpes af Sonic the Hedgehog 3-trailere
- IMAX-traileren for Kraven the Hunter går efter CASH, i årets macho-drøn
- Vellykket og festlig Lilo & Stitch liveaction-teaser ude nu
- Troy Baker får endnu en rolle i kommende Naughty Dog spil
- Six Days in Fallujah-preview – Et knæfald for militær propaganda