Feature

Vi elsker strategispil: Arkaden møder Foxhound Studios

Foto: Foxhound Studios

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
4 marts, 2024

Al begyndelse er svær, men med en jernhård vilje og ihærdigt arbejde er Foxhound Studios godt på vej med deres første spil

På en café i hjertet af Aalborg, har jeg arrangeret et møde med Martin Nejsum, stifter og CEO for det ambitiøse spilstudie Foxhound Studios. I løbet af de sidste fem år har studiet kæmpet sig gennem både op- og nedture, og står nu på tærsklen til at præsentere en tidlig version – en såkaldt demo eller vertical slice – af deres nyeste projekt, Kings Realm, for potentielle udgivere. Og det er en vigtig milepæl, der ikke kun markerer starten på et nyt kapitel for studiet, men også afslutningen på en svær tid. Undervejs i processen var man nemlig nødt til at droppe et stort og ambitiøst spilprojekt, som ikke gik som planlagt, hvilket tvang dem til at ændre kurs og kaste sig over et helt nyt projekt. Alt dette, og meget mere, har vi snakket med Martin om.

Fra modifikation til spilstudie

Martin har altid haft en brændende passion for spiludvikling, men oprindeligt havde han ikke planer om at starte sin egen virksomhed. Hans drøm var i stedet at lande et job hos et etableret spilstudie, hvor han kunne nyde kunstnerisk frihed og bidrage med sin kreativitet. Desværre viste det sig hurtigt, at job, der matchede Martins ambitioner, var få og langt imellem. Martin fik et tilbud om et kursus, som var designet til at skille fårene fra bukkene gennem en række elimineringsrunder. Han blev på forhånd advaret om, at chancerne for at komme videre var små, da han på det pågældende tidspunkt ikke havde den nødvendige erfaring, og reelt ikke havde noget produkt at fremvise, men det motiverede ham til at vise sit værd.

Martin Nejsum, CEO hos Foxhound Studios. Foto: Foxhound Studioa

I stedet for kurset kastede han sig over udviklingen af en modifikation til spillet Company of Heroes 2, som var et spil, der ikke levede op til Martins forventninger. Det første spil i serien, er stadig et af Martins favoritspil, og derfor besluttede han, at hans mod skulle forbedre spillet, så det kunne leve op til det første spils niveau. Udviklingen tog ham otte måneder, før han endelig offentliggjorde resultatet. Han valgte bevidst ikke at søge feedback under udviklingsprocessen, da han ønskede at præsentere et fuldt færdigt produkt.

– Jeg følte, at jeg havde noget at bevise, siger Martin med overbevisning i stemmen.

Modifikationen, Martin skabte, overgik alle forventninger og blev en overvældende succes, idet den ikke bare fangede spillernes opmærksomhed, men også formåede at nå helt til forsiden for mods på Steam. Samtidig blev det også starten på hans karriere i spilindustrien, da det gav ham den nødvendige tillid og motivation til at forfølge drømmen om at have sit eget studie.

Foxhound Studios, som studiet kom til at hedde, opererer i øjeblikket uden fastansatte medarbejdere grundet de økonomiske begrænsninger det medfører at være et studie hvor der arbejdes på frivillig basis. Martin arbejder på nuværende tidspunkt sammen med to programmører, en 3D-grafiker og en komponist om udviklingen af deres nuværende projekt. Selvom de arbejder på frivillig basis, brænder de for projektet, og Martin drømmer om at udvide teamet med flere kreative og tekniske hoveder. Planen er at udvide teamet med en kombineret 2D-artist, concept artist og art director, men Martin er dog bevidst om, at det kan være en udfordring at finde en kvalificeret person, der kan varetage alle tre roller, der samtidig er villig til at arbejde på frivillig basis.

– Vi er nødt til at finde en erfaren person, der kan samle alle elementerne og sikre den detaljeringsgrad, jeg ønsker for projektet. Det betyder, at vi skal have en fastansat til den rolle, uddyber Martin.

Med tiden vil Martin og Foxhound Studios gerne have endnu flere folk om bord, som kan indtage en række forskellige roller på holdet. Og det er både folk der kan bidrage med deres kunstneriske talent, men også dem, der besidder de tekniske færdigheder, der er nødvendige for at bringe et spilprojekt fra koncept til færdigt produkt. 

Kings Realm er et strategispil med en unik tilgang til genren. Foto: Foxhound Studios

Et konge spil

For øjeblikket er fokus hos Foxhound Studios rettet mod deres igangværende projekt, Kings Realm, som er en frisk og innovativ tilgang til strategispilgenren.Kings Realm skiller sig ud ved at have nogle unikke gameplay-elementer og mekanikker, der medfører en lidt anderledes tilgang til genren. Martin og hans hold knokler for at gøre spillet helt skarpt, så det ikke bare bliver endnu et strategispil, men noget der virkelig kan fange spillernes interesse på en frisk og uventet måde.

Kings Realm er inspireret af det charmerende kultspil Majesty: The Fantasy Kingdom Sim, som først blev udgivet i år 2000. Ligesom Majesty, er Kings Realm et strategispil, men med en distinkt tilgang til genren. I stedet for direkte at styre tropper i kamp, agerer spilleren mere som en bagvedliggende kraft. Spillet fokuserer på de beslutninger man tager, og den strategi man lægger, men fra et mere overordnet perspektiv, hvor spillerens opgave er at skabe de rette incitamenter og rammer for deres underordnede.

I Kings Realm skal du ikke bare sende soldater ud i kamp. Du skal skabe et helt samfund, hvor dine folk motiveres til at udforske, kæmpe og blive bedre, alt sammen fordi du giver dem gode grunde til det. Det handler om at være klog og få dine tropper til selv at tage de smarte valg på slagmarken.

– Det bliver op til dig som spiller at navigere de udfordringer, du støder på i den givne mission. Det inkluderer hvilke monstre du skal bekæmpe, hvilket terræn du skal manøvrere i, og hvordan alt dette spiller sammen med dine heltes personligheder, forklarer Martin.

Med Kings Realm vil Foxhound Studios tage det fede fra det gamle kultspil og gøre det til deres eget. De vil puste nyt liv i grundidéen fra Majesty og gøre det endnu federe og mere spændende. Og tingene skrider godt fremad.

– Vi er tæt på en vigtig milepæl, fortæller Martin om Kings Realms nuværende tilstand. 

Martin er vild med strategispil, og når han snakker om Kings Realm, Company of Heroes og Majesty, kan man virkelig mærke, at det er der, hans hjerte banker. Det er åbenlyst, at han brænder for den slags spil mere end noget andet.

– Strategispil er mine yndlingsspil, konstaterer Martin, da jeg spørger ind til genren.

Bump på vejen

Men selvom strategispil fortsat vil være hovedfokus for Foxhound Studios, har vejen til deres nuværende projekt ikke været uden bump. Martin indrømmer, at arbejdet på frivillig basis har været mere besværligt, end han havde forestillet sig. Udfordringen med konstant at skulle navigere i et skiftende team af frivillige, og det at skulle få alle de forskellige dele til at passe sammen, har været en stor hurdle. Dette førte til den tunge beslutning om at droppe det oprindelige projekt, et ambitiøst Anden Verdenskrigs-spil, til fordel for Kings Realm. Det var et nødvendigt skridt tilbage for at kunne tage to skridt fremad, med håbet om at skabe et spil, der teknisk er mere overkommeligt, men stadig lever op til studiets ambitioner og kreative vision.

Når jeg spørger Martin, om der i fremtiden kunne være planer om at genoptage det oprindelige projekt, der blev sat på pause, ser jeg straks en gnist i hans øjne. Han bekræfter entusiastisk, at ambitionen om at vende tilbage til det skrinlagte WWII-spil stadig lever. 

– Det er der bestemt. Det er ikke sikkert, at det bliver vores andet eller tredje spil, men når det er færdigt, så bliver det et rigtig godt spil, fortæller han. 

Da samtalen skifter til de bredere udfordringer i den danske spilindustri, bliver det klart, at Martin ser et presserende behov for ændringer i, hvordan branchen understøttes. Ifølge ham er der en tendens til kun at støtte projekter, der anses for at være mere kunstneriske, hvilket han mener er et symptom på en bredere kulturel dansk selvopfattelse: 

– Vi danskere tror, at vi er så kreative, men er vi rent faktisk villige til faktisk at støtte det?, spørger han med en vis frustration i stemmen. 

Han forklarer, at når han kigger mod Sverige, kan han ikke undgå at lægge mærke til, at Danmark er et godt stykke bagud, når det kommer til at støtte spiludviklere. For ham handler det ikke bare om at få penge i kassen, eller personlig vinding. Det handler om at give hele branchen en chance for at blomstre og komme videre. Han undrer sig samtidig over, om nogen har fået et skævt billede af spilverdenen på et tidspunkt, måske på grund af videospils dårlige sider, og derfor kun vil bakke op om de spil, der virker mere kunstneriske.

Når Martin tænker tilbage på de seneste fem år, er han ikke i tvivl om, at flere penge i kassen fra starten havde gjort en kæmpe forskel for Foxhound Studios. De har skulle slås med flere udfordringer, og noget økonomisk støtte havde gjort det hele en del nemmere. Han synes, det er vigtigt, at der bliver pumpet noget mere støtte ind i spilbranchen herhjemme, så der er hjælp at hente, uanset om man er i gang med et kunstnerisk projekt eller noget, der måske er mere kommercielt anlagt.

Historien fortsætter

Foxhound Studios er nu på jagt efter en udgiver, der kan hjælpe dem med at krydse målstregen og gøre hele udviklingsprocessen mere strømlinet. De er fuldt bevidste om, at dette ikke nødvendigvis sker lige med det samme, men optimismen for, at det snart vil lykkes, er ubøjelig. 

– Jeg glæder mig til at åbne den flaske champagne, når det sker, udtaler Martin forventningsfuldt.

Jeg har en aftale med Martin om, at vi skal mødes igen, når Foxhound Studios drøm bliver til virkelighed, så vi kan dække hele historien. Jeg er virkelig spændt på at følge med i, hvordan dette lille studie klarer sig, og ser frem til at se, hvordan deres spil, Kings Realm, vil se ud, når det endelig bliver udgivet. Til den tid vil vi nok alle sammen være enige om, at rejsen – trods alt – har været det hele værd.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger





© Copyright - arkaden.dk