Mest læste
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Sandheden om Imperials lydproblem – det ser ikke godt ud for biografen
Kingdom of the Planet of the Apes er et hit – gudskelov
Epic idømt kæmpebøde for Fortnite-reklamer
Så er der nyt om Lord of the Rings: The Rings of Power
BREAKING: 60-årige Nicolas Cage skal spille… Spider-Man!
V Rising-anmeldelse – Survival-genren har fået nyt blod
PlayStation præsenterer ny ledelse
Ny Blade Runner? Seneste trailer kunne tyde på det
Spilbranchen om sin nye organisation: “Vi ønskede at lave noget, der kunne samle hele branchen”
Al begyndelse er svær, men med en jernhård vilje og ihærdigt arbejde er Foxhound Studios godt på vej med deres første spil
På en café i hjertet af Aalborg, har jeg arrangeret et møde med Martin Nejsum, stifter og CEO for det ambitiøse spilstudie Foxhound Studios. I løbet af de sidste fem år har studiet kæmpet sig gennem både op- og nedture, og står nu på tærsklen til at præsentere en tidlig version – en såkaldt demo eller vertical slice – af deres nyeste projekt, Kings Realm, for potentielle udgivere. Og det er en vigtig milepæl, der ikke kun markerer starten på et nyt kapitel for studiet, men også afslutningen på en svær tid. Undervejs i processen var man nemlig nødt til at droppe et stort og ambitiøst spilprojekt, som ikke gik som planlagt, hvilket tvang dem til at ændre kurs og kaste sig over et helt nyt projekt. Alt dette, og meget mere, har vi snakket med Martin om.
Fra modifikation til spilstudie
Martin har altid haft en brændende passion for spiludvikling, men oprindeligt havde han ikke planer om at starte sin egen virksomhed. Hans drøm var i stedet at lande et job hos et etableret spilstudie, hvor han kunne nyde kunstnerisk frihed og bidrage med sin kreativitet. Desværre viste det sig hurtigt, at job, der matchede Martins ambitioner, var få og langt imellem. Martin fik et tilbud om et kursus, som var designet til at skille fårene fra bukkene gennem en række elimineringsrunder. Han blev på forhånd advaret om, at chancerne for at komme videre var små, da han på det pågældende tidspunkt ikke havde den nødvendige erfaring, og reelt ikke havde noget produkt at fremvise, men det motiverede ham til at vise sit værd.
I stedet for kurset kastede han sig over udviklingen af en modifikation til spillet Company of Heroes 2, som var et spil, der ikke levede op til Martins forventninger. Det første spil i serien, er stadig et af Martins favoritspil, og derfor besluttede han, at hans mod skulle forbedre spillet, så det kunne leve op til det første spils niveau. Udviklingen tog ham otte måneder, før han endelig offentliggjorde resultatet. Han valgte bevidst ikke at søge feedback under udviklingsprocessen, da han ønskede at præsentere et fuldt færdigt produkt.
– Jeg følte, at jeg havde noget at bevise, siger Martin med overbevisning i stemmen.
Modifikationen, Martin skabte, overgik alle forventninger og blev en overvældende succes, idet den ikke bare fangede spillernes opmærksomhed, men også formåede at nå helt til forsiden for mods på Steam. Samtidig blev det også starten på hans karriere i spilindustrien, da det gav ham den nødvendige tillid og motivation til at forfølge drømmen om at have sit eget studie.
Foxhound Studios, som studiet kom til at hedde, opererer i øjeblikket uden fastansatte medarbejdere grundet de økonomiske begrænsninger det medfører at være et studie hvor der arbejdes på frivillig basis. Martin arbejder på nuværende tidspunkt sammen med to programmører, en 3D-grafiker og en komponist om udviklingen af deres nuværende projekt. Selvom de arbejder på frivillig basis, brænder de for projektet, og Martin drømmer om at udvide teamet med flere kreative og tekniske hoveder. Planen er at udvide teamet med en kombineret 2D-artist, concept artist og art director, men Martin er dog bevidst om, at det kan være en udfordring at finde en kvalificeret person, der kan varetage alle tre roller, der samtidig er villig til at arbejde på frivillig basis.
– Vi er nødt til at finde en erfaren person, der kan samle alle elementerne og sikre den detaljeringsgrad, jeg ønsker for projektet. Det betyder, at vi skal have en fastansat til den rolle, uddyber Martin.
Med tiden vil Martin og Foxhound Studios gerne have endnu flere folk om bord, som kan indtage en række forskellige roller på holdet. Og det er både folk der kan bidrage med deres kunstneriske talent, men også dem, der besidder de tekniske færdigheder, der er nødvendige for at bringe et spilprojekt fra koncept til færdigt produkt.
Et konge spil
For øjeblikket er fokus hos Foxhound Studios rettet mod deres igangværende projekt, Kings Realm, som er en frisk og innovativ tilgang til strategispilgenren.Kings Realm skiller sig ud ved at have nogle unikke gameplay-elementer og mekanikker, der medfører en lidt anderledes tilgang til genren. Martin og hans hold knokler for at gøre spillet helt skarpt, så det ikke bare bliver endnu et strategispil, men noget der virkelig kan fange spillernes interesse på en frisk og uventet måde.
Kings Realm er inspireret af det charmerende kultspil Majesty: The Fantasy Kingdom Sim, som først blev udgivet i år 2000. Ligesom Majesty, er Kings Realm et strategispil, men med en distinkt tilgang til genren. I stedet for direkte at styre tropper i kamp, agerer spilleren mere som en bagvedliggende kraft. Spillet fokuserer på de beslutninger man tager, og den strategi man lægger, men fra et mere overordnet perspektiv, hvor spillerens opgave er at skabe de rette incitamenter og rammer for deres underordnede.
I Kings Realm skal du ikke bare sende soldater ud i kamp. Du skal skabe et helt samfund, hvor dine folk motiveres til at udforske, kæmpe og blive bedre, alt sammen fordi du giver dem gode grunde til det. Det handler om at være klog og få dine tropper til selv at tage de smarte valg på slagmarken.
– Det bliver op til dig som spiller at navigere de udfordringer, du støder på i den givne mission. Det inkluderer hvilke monstre du skal bekæmpe, hvilket terræn du skal manøvrere i, og hvordan alt dette spiller sammen med dine heltes personligheder, forklarer Martin.
Med Kings Realm vil Foxhound Studios tage det fede fra det gamle kultspil og gøre det til deres eget. De vil puste nyt liv i grundidéen fra Majesty og gøre det endnu federe og mere spændende. Og tingene skrider godt fremad.
– Vi er tæt på en vigtig milepæl, fortæller Martin om Kings Realms nuværende tilstand.
Martin er vild med strategispil, og når han snakker om Kings Realm, Company of Heroes og Majesty, kan man virkelig mærke, at det er der, hans hjerte banker. Det er åbenlyst, at han brænder for den slags spil mere end noget andet.
– Strategispil er mine yndlingsspil, konstaterer Martin, da jeg spørger ind til genren.
Bump på vejen
Men selvom strategispil fortsat vil være hovedfokus for Foxhound Studios, har vejen til deres nuværende projekt ikke været uden bump. Martin indrømmer, at arbejdet på frivillig basis har været mere besværligt, end han havde forestillet sig. Udfordringen med konstant at skulle navigere i et skiftende team af frivillige, og det at skulle få alle de forskellige dele til at passe sammen, har været en stor hurdle. Dette førte til den tunge beslutning om at droppe det oprindelige projekt, et ambitiøst Anden Verdenskrigs-spil, til fordel for Kings Realm. Det var et nødvendigt skridt tilbage for at kunne tage to skridt fremad, med håbet om at skabe et spil, der teknisk er mere overkommeligt, men stadig lever op til studiets ambitioner og kreative vision.
Når jeg spørger Martin, om der i fremtiden kunne være planer om at genoptage det oprindelige projekt, der blev sat på pause, ser jeg straks en gnist i hans øjne. Han bekræfter entusiastisk, at ambitionen om at vende tilbage til det skrinlagte WWII-spil stadig lever.
– Det er der bestemt. Det er ikke sikkert, at det bliver vores andet eller tredje spil, men når det er færdigt, så bliver det et rigtig godt spil, fortæller han.
Da samtalen skifter til de bredere udfordringer i den danske spilindustri, bliver det klart, at Martin ser et presserende behov for ændringer i, hvordan branchen understøttes. Ifølge ham er der en tendens til kun at støtte projekter, der anses for at være mere kunstneriske, hvilket han mener er et symptom på en bredere kulturel dansk selvopfattelse:
– Vi danskere tror, at vi er så kreative, men er vi rent faktisk villige til faktisk at støtte det?, spørger han med en vis frustration i stemmen.
Han forklarer, at når han kigger mod Sverige, kan han ikke undgå at lægge mærke til, at Danmark er et godt stykke bagud, når det kommer til at støtte spiludviklere. For ham handler det ikke bare om at få penge i kassen, eller personlig vinding. Det handler om at give hele branchen en chance for at blomstre og komme videre. Han undrer sig samtidig over, om nogen har fået et skævt billede af spilverdenen på et tidspunkt, måske på grund af videospils dårlige sider, og derfor kun vil bakke op om de spil, der virker mere kunstneriske.
Når Martin tænker tilbage på de seneste fem år, er han ikke i tvivl om, at flere penge i kassen fra starten havde gjort en kæmpe forskel for Foxhound Studios. De har skulle slås med flere udfordringer, og noget økonomisk støtte havde gjort det hele en del nemmere. Han synes, det er vigtigt, at der bliver pumpet noget mere støtte ind i spilbranchen herhjemme, så der er hjælp at hente, uanset om man er i gang med et kunstnerisk projekt eller noget, der måske er mere kommercielt anlagt.
Historien fortsætter
Foxhound Studios er nu på jagt efter en udgiver, der kan hjælpe dem med at krydse målstregen og gøre hele udviklingsprocessen mere strømlinet. De er fuldt bevidste om, at dette ikke nødvendigvis sker lige med det samme, men optimismen for, at det snart vil lykkes, er ubøjelig.
– Jeg glæder mig til at åbne den flaske champagne, når det sker, udtaler Martin forventningsfuldt.
Jeg har en aftale med Martin om, at vi skal mødes igen, når Foxhound Studios drøm bliver til virkelighed, så vi kan dække hele historien. Jeg er virkelig spændt på at følge med i, hvordan dette lille studie klarer sig, og ser frem til at se, hvordan deres spil, Kings Realm, vil se ud, når det endelig bliver udgivet. Til den tid vil vi nok alle sammen være enige om, at rejsen – trods alt – har været det hele værd.
Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder
Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger
- House of the Dragon stjerne castet i James Gunns kommende Supergirl
- Ny episode af Arkaden Podcast- Gamere raser mod Xbox
- Order to go for ny Tomb Raider-serie
- Game of Thrones: House of the Dragon sæson 2 lander trailer
- V Rising-anmeldelse – Survival-genren har fået nyt blod
- PlayStation 5 sælger stadig- men rammer ikke prognoser
- Epic idømt kæmpebøde for Fortnite-reklamer
- Kingdom of the Planet of the Apes er et hit – gudskelov
- Meryl Streep modtager Æres-Guldpalme i Cannes
- BREAKING: 60-årige Nicolas Cage skal spille… Spider-Man!
- Ny Blade Runner? Seneste trailer kunne tyde på det
- Så er der nyt om Lord of the Rings: The Rings of Power
- Tillykke med de 80 år, George Lucas
- Sandheden om Imperials lydproblem – det ser ikke godt ud for biografen
- PlayStation præsenterer ny ledelse
- R.I.P. Roger Corman 1926-2024: Her er hans mest mindeværdige film
- Anya Taylor-Joy har meget minimal dialog i Furiosa
- Assassin’s Creed Shadows fremvises på onsdag
- Square Enix skifter strategi efter nedslående regnskab
- Nomineret til 3 Nordic Game Awards: Mød Floppy Club og Rytmos
- Rygte: Nyt Doom spil afsløres ved Xbox Showcase i juni
- Se Trine Dyrholm forvandle sig til koldblodig barnemorderske i isnende klip
- Russo brødrenes Herkules-projekt storsyltet af Disney
- 3 anbefalinger – Tema: Cartoon Saloon
- “Jeg har brug for en yngre Mad Max, ikke Mel Gibson”, siger Furiosa-instruktøren George Miller
- Bliver The Fantastic Four udskudt, igen?
- 28 Years Later udkommer næste år
- Constantine stjerne castet i Pinocchio gyserfilm
- Mere end et rygte? Sigourney Weaver i spil til kommende Star Wars-rolle
- Animal Well-anmeldelse – Mystisk mesterværk
- Arkaden Podcast anmelder- Hellblade: Senua’s Sacrifice
- The Phantom Menace slår vild Disney+ rekord
- Sony og LEGO indgår nyt Horizon-samarbejde
- Ghost of Tsushima fjernes fra Steam i lande uden adgang til PlayStation Network
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Bedtime Digital Games
- De 10 Bedste: Spil på Game Pass
- Dansker skal instruere international gyser
- Teaser klar til tredje sæson af The Bear
- John Malkovich castet i The Fantastic Four. Men som hvem?
- Fra Aquaman til Spider-Man. James Wan udset som Spider-Man 4´s kommende instruktør
- The Rogue Prince of Persia udskudt på grund af Hades II
- Første Teaser Trailer til ‘Lee’ med Kate Winslet er ude, og måske titlens navn lyder bekendt for dig?
- Xbox’ CEO Phil Spencers lejr bliver bombet i Fallout 76
- God of War Ragnarök kommer måske meget snart til PC
- Crow Country-anmeldelse – Ægte gysernostalgi fra 90’erne
- Rygte: Hellblade 2 kommer til PlaySation
- Velkendte ansigter sikrer rekordår for Capcom
- Nyt Jurassic World-spil lander senest i 2026
- Ny episode af Betacritic Podcast- The Fall Guy, Challengers, Monkey Man
- Ralph Ineson er officielt castet som “The Devourer of Worlds”, Galactus i Fantastisc Four-filmen
- Invincible Sæson 2-anmeldelse – En stærk fortsættelse
- Er der opdateringer om GTA VI på vej?
- To nye Ringenes Herre film på vej fra Peter Jackson. Men der er et men…
- Heading Out-anmeldelse – Fed stil men skuffende spil
- I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
- ’Kingdom of the Planet of the Apes’ DVD/Blu-ray udgivelsen vil indeholde en ”Rå” version af filmen.
- Ny Twisters trailer: næppe stille før storm
- Medie: Flere Xbox-fyringer kan være på vej
- Nordic Game Awards 2024: Her er de nominerede!
- Microsoft: Vi skal lave flere ‘små’ spil
- Arkaden fortæller: Med spiludvikling som passion
- F**k! The Fall Guy flopper fælt
- Marvel Studios klar til kraftig forårsrengøring
- Bungie forkæler PC- og PlayStation-spillere med gratis Destiny 2-udvidelser
- Castes Dwayne Johnson som X-Men superskurken Apocalypse?
- Jack Ryan – The Final Season-bluray-anmeldelse – Et absolut værdigt punktum
- Ny episode af Arkaden Podcast- Skandaler for BÅDE PlayStation og Xbox!
- TopSpin 2K25-anmeldelse – Intensitet uden diversitet
- Remedy skrotter multiplayer-spil
- Kingdom of the Planet of the Apes-anmeldelse – Eventyrlig og actionfyldt abefest
- The Garfield Movie-anmeldelse – Garfield er tilbage for hele familien
- Microsoft lukker flere store Bethesda studier
- Lords of The Fallen og Sniper Ghost Warrior Contracts 2 er på vej til Game Pass
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Hitman World of Assassination
- Nintendo: Vi afslører snart Switch-efterfølger
- Fast And Furious 11 vil gå tilbage og hylde begyndelsen
- Destiny 2: Into the Light-anmeldelse – Et smukt plaster på såret
- Ringenes Herre-stjerner begræder kollegas pludselige dødsfald
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Lilys Garden
- Første look på Superman: Hvem var det lige Henry Cavill var?
- Gamerne elsker PlayStations ‘numse-spil’, eller hvad?
- Spilbranchen om sin nye organisation: “Vi ønskede at lave noget, der kunne samle hele branchen”
- Shadow of the Erdtree bliver den “første og sidste” DLC til Elden Ring
- The boys – sæson 4 – så er der altså trailer
- Apex Legends sæson 21 – Solo mode vender tilbage!
- Tales of Kenzera: Zau-anmeldelse – En tynd kop Wakanda the
- Arkaden Podcast anmelder- Stellar Blade
- Se Adam Driver stoppe tiden i Francis Ford Coppolas nye Megalopolis teaser
- Nyt PlayStation tiltag fører til Helldivers 2 review bombing
- Ghost of Tsushima på PC kræver ikke PSN – medmindre du vil spille co-op
- Nyt Tomb Raider spil vil foregå i Indien- påstår rygter
- Grounded-anmeldelse – Endnu et meningsløst overlevelses spil?
- Mere dansk tilgang når det gælder internationale storproduktioner
- Se den nye Star Wars Acolyte trailer nu
- Ny barsk film på vej om Københavns kriminelle underverden
- Formel 1-kørers liv bliver til mini-serie på Netflix
- Den store jagt på den bedste biografoplevelse – hvor skal man se Civil War i København?
- Young vs. Old #2 – Halloween (1978)
- Star Wars: Tales of the Empire-anmeldelse – Korte men nødvendige kapitler i Star Wars universet
- No Rest For The Wicked-preview – Isometrisk soulslike har potentiale