Klumme

Hvis spil skal laves af kunstig intelligens, skal den eddermame blive bedre til at finde på, end den er nu

Jeg bad billed-AIen DALL-E lave et billede af "An artificial intelligence writing a plot for a video game computer digital art". Det er ikke helt tydeligt hvorfor robotten stirrer på skribent, men hvad ved jeg egentlig om at være en robot, der skriver manus.

Foto: DALL-E 2

Af Jens Haag
7 juni, 2023

Flere spilstudier har varslet, at man i langt højere grad vil bruge AI til at medvirke i skabelsen af spil i fremtiden. Hvis det er tilfældet, skal der fandme arbejdes på at gøre teknologien langt mere interessant og innovativ end hidtil, hvis man spørger mig.

For nylig så jeg en tråd på Twitter, hvor en fyr postede billeder fra Photoshop, hvor han ved hjælp af Adobes AI havde udvidet kendte malerier til at indeholde mere baggrund.

I hans mentions var en række blue checks (folk, som betaler for større reach på Twitter, red.) helt på røven.

For ethvert rationelt menneske er det imidlertid tydeligt, at resultaterne er rædderlige:

Baggrunden er menneskeløs og åndsforladt. Tomme byer, uopfindsomme, undervældende, sikre farvevalg: Makværk.

Den primære motivation hos triple-A studier er deprimerende og kedsommeligt forudsigelige: Ved at få kunstig intelligens til at udfylde skribenter og kunstneres opgaver, kan man ansætte færre af dem og derved maksimere sin profit.

Ubisoft vil eksempelvis bruge AI til at skrive barks, altså udtalelser fra NPCer. Da de er baseret på et datasæt, som består af tekst, som allerede er blevet skrevet, må man forestille sig en eklatant mangel på innovation eller originalitet. Bare en uendelig række af “Arrow to the knee” – bare endnu mere enerverende end det allerede endte med at være i ‘Skyrim’.

Det vil uundgåeligt risikere at tage menneskeligheden og det levende ud af spillets verden. Man mindes de gribende og morsomme dialoger fra eksempelvis Mass Effect 3. Eksempelvis den hvor en rasende sergent absolut flår en rekrut i stykker for at ville affyre sin mass-driver-kanon på gefühl:

“Every five seconds, the main gun of an Everest-class Dreadnought accelerates one to 1.3 percent of light speed. It impacts with the force of a 38-kiloton bomb. That is three times the yield of the city buster dropped on Hiroshima back on Earth. That means: Sir Isaac Newton is the deadliest son-of-a-bitch in space!”

En nuværende AI ville ikke kunne finde på noget i den retning. Den ville i langt de fleste tilfælde foreslå gennemsnitlige og meget sikre valg. Og det er der jo ikke noget galt med, jeg siger ikke at alle manusforfattere bag spil spytter en vældig strøm af originalitet ud i alle tilfælde. Men hvis vi helt skærer den mulighed væk, vil chancen for en mere dragende og dyb verden tages væk fra os.

Man kan kun grue for, at hovedpersoner tildeles den samme slags banaliteter. 

Det er slet ikke umuligt, at de kunstige intelligenser udvikles i en langt mere original retning, men sand innovation og udvikling af reelt nye idéer hos kunstig intelligens er (om overhovedet muligt) langt fra at blive en virkelig ting.

Kunstig intelligens skaber iterationer af menneskelig kreativt output op til nu. Når vi overlader kreativitet til dem får vi uundgåeligt mere af det samme. Lad os bruge Chat-GPT som eksempel:

Can you write some lines for NPCs?

1. Innkeeper: “Welcome, weary traveler! A warm bed and a hearty meal await you. Care to rest your bones and share tales of your adventures?”

2. Town Guard: “Halt! State your business and present your papers. We keep this town safe from any troublemakers.”

3. Potion Merchant: “Step right up, adventurers! I’ve got potions to cure ailments, boost your strength, and even grant temporary invisibility. Take a look, you won’t find better brews anywhere else!”

4. Blacksmith: “Need a weapon or armor forged? You’ve come to the right place! I’ve got blades that can slice through dragon scales and shields that can withstand a giant’s blow.”

5. Elderly Wise Woman: “Ah, young one, seek my counsel? Sit, and let me share with you the wisdom of ages past. The answers you seek lie within, if only you listen.”

Svaret på, om der er tale om et interessant rollespil, må du finde inden i dig selv.

Hvis AI’en skal lære af sit eget output, må den forventes blot at skrive vagt forskellige udgaver af den samme grundstruktur. Velkommen til en strøm af de mest forudsigelige rollespil i verdenshistorien.

Derfor vil jeg tillade mig at forholde mig utroligt skeptisk overfor spilskabere, som har i sinde at benytte lignende sprogmodeller eller visuelle generatorer til at lave noget som helst indhold til videospil. Det vil, hvis det i højere grad erstatter menneskelige skabere, resulterer i en stagnering, som ikke vil bidrage til bedre, mere interessante eller dybe videospil. Ville man gøre det samme med manuskripter til film? Bøger? Musikalbum?

Det håber jeg fandme ikke. Alle spil skal ikke være flad underholdning, men tages alvorligt som kunst. 

Og kunst kræver, i hvert fald i lang, lang tid, mennesker.


Om skribenten:

Jens Haag – Journalist

Jens Haag er anmelder og journalist på Hardwire. Han spiller især turbaseret strategi, rollespil, roguelikes, survival og indiespil i det hele taget.






© Copyright - arkaden.dk