Fik du spillet?

Jeg kan ikke holde op med at spille det dansk udviklede ‘SpellRogue’

Af Jens Haag
29 juni, 2023

Det er ikke altid en dårlig ting at lade sig inspirere af andre spil. Nogle gange er det faktisk rasende effektivt.

Det er svært at undervurdere den effekt roguelite deckbuilderen ‘Slay the Spire’ har haft på efterfølgende spil i genren. Stærke spil som ‘Griftlands’ og ‘Monster Train’ har i høj grad ladet sig inspirere af kortsynergier, mens spil som ‘Darkest Dungeon 2’ og ‘Peglin’ har taget idéen med at navigere kortet som et træ med forgrenende beslutninger.

Undertiden kan alt for omfattende “inspiration” fra andre spil være en hæmsko for reel originalitet. Men ikke altid, som ovenstående spil beviser. 

Det samme er tilfældet for det dansk udviklede ‘SpellRogue’, som jeg har brugt over 60 timer i efterhånden.

Gameplayet er en overraskende effektiv kombination af ‘Dicey Dungeons’ og ‘Slay the Spire’. Man vælger mellem tre magikere (Ild, vand og jord) og begiver sig ud på en færd for at besejre en ond gud (plottet fylder meget lidt, det er mest en undskyldning for at tæve monstre).

Spillet foregår ved, at man i hver runde kaster et antal terninger, som så bruges i ens magiske formularer. En formular skal have en sekser, en anden kræver en ulige terning og en tredje giver skade alt efter, hvor mange øjne den brugte terning har. Det er på den måde i lige familie med det eminente ‘Dicey Dungeons’ – som jeg også har brugt lidt for mange timer i.

Efter hver kamp kan man drafte en magisk formular, som så kan udskifte ens lidt ynkelige begynder-formularer. Dertil kommer et udvalg af relics, som giver fordele – hver gang man kaster et vist antal spells, får man en ekstra terning, ens skade reduceres og så videre.

Det lyder simpelt – og det er det også. Kunsten består i at finde synergier mellem de forskellige formularer. Og her bliver ‘SpellRogue’ vanvittig sjovt. 

Jeg har bygget karakterer, som udelukkende er baseret på at give skade tilbage, når fjender angriber, nogle der giver ekstra skade, hver gang en terning bliver rullet, og en som konstant tager skade, men lige bagefter trækker den tilbage som en vampyr.

Samtidig må man hårdt overveje, hvilke af ens formularer man vil opgradere og hvilken artifakt, der passer bedst ind i ens build – hvilket også læner sig op af ‘Slay the Spire’s benhårde ressource-management. Vil man have en ekstra plads til en ny formular? Eller gøre en, man allerede har, stærkere?

Det er et spil, som belønner kendskabet til det og hurtigt kan gennemføres – hvilket er fremragende for voksne mennesker, der ikke kan investere hele og halve dage i ‘Skyrim’-maratoner, så trist som det er.

Det er let at have liggende i baggrunden for at blive samlet op i en pause og lagt væk igen, men der er også rig mulighed for at blive ramt af “een tur mere”-syndromet. Det hele går op i en højere enhed på en utroligt vellykket måde.

Jeg har absolut ingen idé om, hvordan jeg faldt over det, men jeg er enormt glad for, at jeg gjorde. Spillet er under fortsat udvikling – og lige nu kan man anskaffe sig det GRATIS! Der er ingen grund til at lade være.


Om skribenten:

Jens Haag – Journalist

Jens Haag er anmelder og journalist på Hardwire. Han spiller især turbaseret strategi, rollespil, roguelikes, survival og indiespil i det hele taget.






© Copyright - arkaden.dk