Anmeldelse

Kortspil fra legendarisk spildesigner er på overfladen simpelt, men rummer overraskende stor strategisk dybde

Foto: Nerdlab Games

Af Carl Nielsen
1 juli, 2023

‘Mindbug’ er et elegant spil, der egner sig virkelig godt til de små pauser.

Når man gransker den lille papæske, som ‘Mindbug’ kommer i, så er der ét navn, der står ud for brætspilskendere.

Ved siden af tyske Marvin Hegen og danske Christian Kudahl står nemlig den legendariske spildesigner Richard Garfield.

Den amerikanske matematiker og spildesigner er mestendels kendt for at skabe samlekortspillet ‘Magic: The Gathering’, der siden dets udgivelse i 1993 har sat sit tydelige spor i både den digitale og analoge spilindustri.

Og hvis man kender til netop ‘Magic: The Gathering’, vil der være flere koncepter fra ‘Mindbug’, som vil vække genklang.

I dette en-mod-en spil (der findes også “eksperimenterende”-regler for et fire-personers spil) skal man tilkalde mærkværdige hybrid-dyr, som eksempelvis en snegle-hydra, kompost-drager eller en kængusaurus rex, der skal besejre din modstander.

Hver spiller starter med tre liv, og når du har ramt din modstander tre gange, uden at de har kunne blokere med et dyr, så har du vundet. Ganske simpelt.

Dyrene har så forskellige egenskaber, der kan vende kampen til din fordel.

Ja, faktisk kan ‘Mindbug’ på overfladen godt ligne et forsøg på at lave en mere simpel, strømlinet og uskyldig udgave af netop ‘Magic: The Gathering’ – men der er et twist.

Hver spiller starter med to Mindbug-kort, som gør det muligt at overtage modstanderens kort, når de bliver spillet.

Det er ikke tilfældigt, at spillet er opkaldt efter disse kort. For det er denne elegante mekanik, der definerer hele spillet.

I stedet for bare at brage de bedste kort ned fra hånden, må du hele tiden stille dig selv spørgsmålet: “Kan jeg faktisk overleve det her dyr selv?”.

Et veltimet brug af Mindbug-kortet kan vende op og ned på hele spillets forløb. Derfor er der også en del af spillet, der går med at forsøge at bluffe din modstander til at tage et af de dyr, som du godt selv kan håndtere.



Perfekt til sommerhuset

‘Mindbug’ er et simpelt spil at forstå. De fleste vil kunne lære det efter ganske få spil – udviklerne foreslår selv, at børn fra otte og op efter kan være med, og det lyder ret plausibelt. Det meste af teksten er såkaldte keywords eller egenskaber, som man hurtigt kan lære.

I det hele taget behøver spillerne ikke at have den store erfaring med komplicerede kortspil. I den lille æske med 52 kort er der alt, hvad du skal bruge for at spille. Det er bare at åbne pakken, blande kortene og komme i gang. Kampene tager typisk ikke meget mere end et kvarter, så du kan hurtigt få spillet et par omgange.

Det gør det til et helt oplagt spil til de små pauser. Om det er på en togtur med en god ven, eller i sommerhuset mens nogle andre laver mad, så har ‘Mindbug’ alle kvaliteterne til at give en fyldestgørende, strategisk spiloplevelse for både uerfarne kortspillere og folk, der er vant til komplicerede kortspil. Vi har spillet det en del på redaktionen i frokostpausen, og det passer ‘Mindbug’ rigtig godt til.

Men ‘Mindbug’ er ikke den type spil, der kan overtage dit liv.

Og det prøver det heller ikke på.

Her skal du hverken samle på kortene, analysere meta’er, bygge decks eller hvad der nu ellers kan høre til samlekortspil, der kan forlænge oplevelsen udover selve kampene.

Der er noget befriende over, at spillet bare tilbyder dig 15 minutters underholdning, og ikke nødvendigvis vil låse sig fast i din bevidsthed – som en ægte mindbug nok ville gøre.

Illustrationerne står heller ikke som sådan ud. Faktisk er der nogen af dem, som skærer lidt i øjnene. Mestendels varierer de dog mellem at være lidt morsomme og meget forglemmelige.

Redaktionen modtog både den første pakke, som blev sendt ud ‘Mindbug – first contact’, og den efterfølgende selvstændige udvidelse til spillet ‘Mindbug – beyond evolution’. Udvidelsen introducerer nye mekanikker, men ændrer ganske lidt ved den samlede oplysning. Men det er en stor fornøjelse at få 52 nye kort at lege med, for du kommer – selvsagt – til at kende alle de forskellige hybrid-dyr fra det første sæt ganske hurtigt.


Konklusion


Samlet set er ‘Mindbug’ et virkeligt elegant lille spil til de små pauser. Det kan også være et gateway drug til større og mere tidskrævende kortspil. Eller bare et mødested, hvor folk med forskellige niveauer af erfaring kan mødes over et spil, der er nemt at forstå, men har en ganske rimelig dybde.

Der er masser af “lige-et-spil-mere”-energi over det, men når kortene er væk fra bordet, er de også væk fra din bevidsthed – og det er derfor også svært at forestille sig, at det ligefrem bliver nogens yndlingsspil. Men et spil, der så nemt kan komme på bordet, er helt klart værd at have i samlingen.



Udviklere: Skaff EliasRichard GarfieldMarvin HegenChristian Kudahl

Genre: Taktisk duel-kortspil



Om skribenten:

Torsten Cordes – Journalist

Torsten Cordes er journalist og tidligere landsholdsspiller i ‘Starcraft Broodwar’. Han har en stor passion for strategispil, MOBA’er og kortspil som Magic: The Gathering. Han har tidligere skrevet en del om e-sport, men fokuserer i dag mere på kulturen omkring spil. 


Om skribenten:

Carl Nielsen – Redaktør

Carl Nielsen er redaktør på Hardwire. Han har tidligere skrevet om spil og spiludvikling for Gamereactor og Version2. Carl har en stor interessere for spil i alle de farver og former, de kommer i, men har en særlig svaghed for kortspil og deckbuildere – og misser ikke en mulighed for at nævne, at han var blandt de otte finalister ved danmarksmesterskaberne i samlekortspillet ‘Flesh and Blood’.









© Copyright - arkaden.dk