Night Swim-anmeldelse – Mere drama end en gyser

Af Natasha Jensen
14 marts, 2024

Gysergenren er i fare! Vi er desværre i en tid, hvor der kommer mange flere dårlige og ringe gyserfilm end gode. Night Swim hjælper ikke genren i en bedre retning. Tværtimod!

The Wallers er en familie på fire, som flytter ind i et hus sammen. Deres håb er at kunne leve et så almindeligt liv som muligt, da faderen, Ray Waller (Wyatt Russell), der tidligere var en stor baseball-spiller, lider af sklerose. Familiens nye hus har en stor pool udenfor, som kommer til stor glæde for hele familien. Udover at poolen giver The Wallers stor fornøjelse og kvalitetstid sammen, så ser det også ud til, at poolen på mystisk vis langsomt begynder at helbrede Ray og hans sygdom.

Familien er overbevist om, at det må være den træning, som Ray laver i vandet, der styrker hans muskler. Men er det virkelig det? Som tiden går, begynder de en ad gangen at opleve flere og flere underlige samt uhyggelig ting ude i poolen. En historie om husets fortid kommer frem, som begynder at danne et puslespil for det hele.

Gab, gab, gab…

2024 bliver startet med en sløv en af slagsen, når det kommer til årets første gyserfilm. Man kan kun håbe på, at der kommer noget bedre senere på året, men Night Swim bliver til gengæld heller ikke så svær at slå.

Night Swim er baseret på samme kortfilm fra 2014 med samme titel, manuskriptforfatter og instruktør. Kortfilmen varede 4 minutter i modsætning til filmen, der nu er udkommet, som varer 98 minutter. Og det er lige før, at vi også bare skulle have nøjes med 4 minutter ligesom dengang.

Jeg havde håbet på, at filmen ville gøre mig lidt bange for næste gang, jeg skal i en svømmepool. Det kan jeg ikke ligefrem prale med, at den gør. Filmen føles langt fra som en gyser, som jeg egentlig også lidt havde forudset. Særligt titlen i sig selv virkede lidt svag, men også bare beskrivelsen af filmen lød som noget sløvt og uinteressant. Man kan dog altid håbe på, at man bliver overrasket!

En ting, der gør at filmen ikke føles som en gyser eller thriller, er at der bliver fokuseret mere på familiens drama end selve poolen og dens mysterier. Jeg tænkte mere over familiens diskussioner og problemer efter film sluttede, end at jeg tænkte over de ting, som skulle forestille at være uhyggelige. Og slutningen gjorde det ikke bedre. Jeg vil ikke komme med en spoiler, men den kunne ikke være mere kedelig og klichéagtig.

Kedeligt ”monster” og kedelig handling

Der skal forestille at være noget uhyggeligt i poolen. Det såkaldte monster, spøgelse, genfærd, udyr – ja, jeg ved ikke helt hvad det var, men den ting var ikke spor uhyggelig. Der var intet rædselsfuldt eller skræmmende over den, og jeg kan dårligt nok huske hvordan den så ud, mens jeg sidder og skriver dette. Det fortæller lidt om, hvor lidt uhyggelig, det såkaldte monster var.

Det er i selv en stor udfordring at lave en film, som skal handle om en pool og samtidig gøre den spændende. Og Night Swim er et fantastisk eksempel på dette. Du bliver begravet i kedsomhed, og man får ofte trang til at kigge på sit ur undervejs i filmen. Filmen er forudsigelig, og de såkaldte jump scares er så sløve, at selv den person, som vil blive skæmt lettest, ikke vil blive ramt.

Urealistiske scener gør det ikke bedre

Endnu en ting som jeg også kan nævne, som gør filmen ringe, er en bestemt scene. Moren, ved navn Eve Wallers (Kerry Condon), skal på en længere svømmetur nede i poolen. For at kunne holde sig nede i vandet i længere tid, tager hun en lang haveslange med sig, som hun kan trække vejret igennem. Men hvis man har lidt viden om dette, så vil man vide, at man faktisk ikke kan trække vejret på denne måde uden en kompressor, som pumper luft igennem slangen. Der skal selvfølgelig være plads til lidt urealistiske ting i film en gang imellem, men lige her gjorde det faktisk filmen endnu værre ifølge mig.

For at runde det hele af, så vil jeg sige dette: Hvis denne film skulle have chance for at skræmme nogen, så skulle det kun være dem, som lider af vandskræk. Resten af os kan roligt gå i seng, og drømme om en fredsommelig svømmetur. Lad os håbe at den næste gyserfilm der udkommer vil være bedre end denne!

Instruktør: Bryce McGuire
Skuespillere: Wyatt Russell, Kerry Condon, Amélie Hoeferle, Gavin Warren, Jodi Long, Nacy Lenehan, Eddie Martinez, Elijah Roberts, Rahnuma Panthaky
Genre: Thriller, Gyser, Drama
Selskab: Universal
Spilletid: 98 min.
Premieredato: 14. marts 2024

Natasha Jensen – Skribent & Anmelder

Når Natasha ikke ser film, så vejleder hun folk i løb og triatlon. Hun er også kendt som ‘Løber Natasha’, fordi der skal løbes lidt for at forbrænde alle popcornene. Hvis du tager et kig på hendes YouTube historik, så vil den bestå af en stor nysgerrighed om, hvordan Hans Zimmer og Ludwig Göransson laver deres musik, og hvordan Christopher Nolan arbejder med IMAX.