Førstehåndsindtryk

Palworld-preview – En Pokémon-klon med stort potentiale

Af Morten Vilstrup Pedersen
24 januar, 2024

Hvis du nogensinde har været træt af din nuttede Pidgey eller Pikachu, og har haft lyst til at tæve dem med de bare næver, så har du muligheden nu!

Jeg har været kæmpe Pokémon fan hele mit liv, og da jeg først hørte om Palworld, stod jeg klar til at forsvare Pokémon, og alt hvad det stod for. Behøver vi et Pocket Monster spil med våben? Er det ikke bare at drive rovdrift, på alt hvad Game Freak har bygget op hen over årerne? Palworld er kontroversielt og det har allerede nu både vækket begejstring og forargelse. Der findes dem der mener at det blot er en billig kopi uden en trævl af kreativitet, og at det endda er lavet med AI, men det kunne også se ud til at det tilfredsstiller det noget, som de ”voksne” Pokémon-fans efterhånden har tigget og bedt om i årevis.

Drag ud på livets vej

Palworld bryster sig af at være et survival spil. Og det er det også, men det er ikke der dets virkelige styrke ligger gemt. Styrken ligger i det, der kræver både mod og held, at rejse væk fra ens lille base, at opdage og fange nye pals, finde den næste hemmelige kiste eller det store æg. Jeg næsten sukker dybt, når det går op for mig at jeg har forvildet mig ufatteligt langt væk hjemmefra, og nok burde rejse tilbage for at tjekke på de stakkels slaver, der er ved at opbygge mit imperium.

Den åbne verden trækker bare meget mere end det langsomme crafting foran træbænken i ens base. Ikke fordi det er direkte kedeligt, men der er bare en stor kontrast mellem den store vide verden fyldt med kampe og action, og så det at sidde i sin base og holde en knap inde for at producere mere metal eller hakke i sten.

Selvom Palworld indeholder den klassiske opbygning af base, og dine ting langsomt går i stykker, bliver det aldrig noget, der ødelægger din oplevelse. Du er ikke presset til hele tiden at skulle finde nye materialer og vedligeholde din base. Det giver en frihed til at udforske de forskellige aspekter i spillet, for der er masser af muligheder for at stige i level i Palworld. Om du vælger at udforske verden, crafte til du segner, kæmpe mod vilde Pals, udforske dungeons eller tage kampen op mod bosserne, det er op til dig selv.

Foto: Palworld – Et blik på omgivelserne

Originalitet Versus Plagiat

Som tidligere nævnt virker Palworld som en billig kopi ved første øjekast. Men jo længere man kommer ind i verdenen, jo mere begynder det at føles som sit eget spil. Men lad os bare være ærlige, hvis Palworld var en opgave jeg havde afleveret, da jeg gik i gymnasiet, så var jeg nok blevet anklaget for plagiat. Der er ufatteligt mange ting som er løftet direkte ud af Pokémon, uden at man har ændret det store. Palspheres opfører sig nøjagtig som Pokéballs, de fleste Pals er nærmest blot reskins af eksisterende Pokémons, ens Paldeck er egentlig bare en Pokédex, man kan udklække æg nøjagtigt som i Pokémon Go, og tilfældigvis er jeg for nylig startet på Pokémon Legends: Arceus, hvor introen i disse to spil er ekstremt ens. (Der må være nogle udviklere af The Day Before der er dybt misundelige). Introen og enkelte journals man kan finde, er desværre også det eneste, der sådan rigtig indikerer, om der er en egentlig historie i spillet.

Foto: Palworld – Character Creator

Masser af skønhedsfejl

Palworld kan ikke snige sig uden om, at det er early access. Fejl og mangler kommer væltende, dog ikke i sådan en grad at det bliver for meget. Eksempelvis starter min karakter altid som en pige i fuldt udstyr, når jeg starter, og ændre sig derefter tilbage til det rigtige. Det kan til tider også blive lidt frustrerende at høre på lyden af varme fødder i sandaler, fordi der ikke er nogen baggrundsmusik eller andet til at udfylde lydbilledet. Og når vi nu er ved ens karakter… Så kan man lave de mest åndsvage figurer. Jeg kan ikke helt finde ud af, om jeg er fan af at rende rundt som en lilla smølf med et gammelt mandeansigt, men med en stemme svarerende til en 10-årig pige.

Kampene i Palworld føles heller ikke helt færdigbagt. Der mangler et eller andet. I starten ender man altid med at have tævet ens modstander til døde, før ens egen Pal faktisk gider angribe. Selv når man bruger den meget mangelfulde menu til at sætte ens Pal til aggressiv. Det kan resultere i at ens pal, ofte nakker den pal, som du egentlig gerne ville have fanget. Det virker derfor som om, at kampe ikke er rigtig defineret. Det bliver en blanding mellem; enten kæmper du selv, eller også bruger du pals. Den samme sløvhed gør sig gældende, når man vil bygge ting i sin base. Jo større ting du vil bygge, jo længere tid tager det, men heldigvis går det hurtigere når dine pals hjælper dig. Det hjælper bare ikke særlig meget, når de skal rende fra den ene ende af basen til den anden for at hjælpe dig.

En af de store fare i et survival spil er normalt, at man kan miste sine ting, hvis man dør, eller ens base bliver angrebet. Dette sker faktisk også i Palworld, og så alligevel ikke. Jeg ved ikke, om det er mig der har været snu, og valgt et heldigt sted eller om AI’en til fjenderne bare ikke er eksisterende. Indtil videre er jeg blevet angrebet to gange, fjenderne spawnede samme sted og blev egentlig bare stående. Jeg kunne derfor bare nakke dem på afstand uden den store problematik.

Konklusion

Palworld danser på en meget tynd linje mellem genialitet og galskab. Det er kontroversielt og nogle vil mene det overtræder nogle etiske grænser, i forhold til hvor doven man må være, når det kommer til at kopiere andres arbejde. Indtil videre tyder det på, at udvikleren Pocket Pair har loven på deres side.
Spillet rammer bare noget som mange har manglet og hvis ikke det var fordi at Pokémon ikke havde leveret et RIGTIGT open world spil, så tror jeg næppe Palworld var blevet den kæmpe success som det allerede er. Og jo det er et early access spil, der mangler polering, features, og der er nok bugs at tage af, men det ændrer ikke på at det har ramt gameplayet helt korrekt. Man har hele tiden lyst til at udforske mere, udklække det næste æg eller stige i level så man kan udvide sin base.

Det værste der kan ske, er at det viser sig at Palworld i virkeligheden var et cash grab og derfor aldrig bliver et færdigt spil. Hvis det sker, står jeg klar med høtyven og alt min ros vil blive gjort til skamme, men som det ser ud nu kunne Palworld udvikle sig til at være et af de største spil i 2024.

Udvikler/Udgiver: Pocket Pair

Genre: Survival, Action-adventure

Platform: PC, Xbox X/S (Anmeldt på)

Morten Vilstrup Pedersen – Skribent & Anmelder


Morten har en bachelor i Engelsk, og arbejder til daglig med Salg og Service i det mørke Jylland. Hans allerførste rigtige spiloplevelse var Pokemon Blå på tysk i de glade GameBoy dage. Det rangerer også ret højt på listen over yndlingsspil, men nr. 1 må absolut være Neverwinter Nights. Alt, der kan games på skal der games på, og han ejer derfor både PC, Xbox, PlayStation og Switch.





© Copyright - arkaden.dk