Sea of Thieves 2024-anmeldelse – Hvorfor du skal vende tilbage til det store ocean

Af Lasse Rasmussen
19 januar, 2024

Da Rare udgav deres første Xbox/PC eksklusive online MMO-pirat spil, Sea of Thieves, modtog det heftig kritik af spillerne omkring det manglende indhold. Der var ikke noget at gå efter udover diverse skins til sine våben, tøj til sin pirat og forskelligt udseende til sit skib. Men hvorfor er det værd at dykke ned i nu?

Sea of Thieves er et open-world pirat co-op spil til Xbox og PC, som blev søsat i 2018 med blandet modtagelse. Generelt var folk enige i, at spillets grafiske tegneserie-agtige stil var rigtig fed, men der manglede rigtig meget indhold til spillet. Man blev hurtig færdig med det, da der intet mål var. Man kunne sejle ud og grave kister op, sælge dem, måske møde nogen andre spillere og kæmpe mod dem og så var det lidt det. Nu har spillet været ude i snart 5 år og der er sket rigtig meget siden udgivelsen, så lad os dykke ned i sagerne.

Det smukke ocean

Noget af det Sea of Thieves excellerer i, er den smukke verden, man begiver sig rundt i. Om det er på land eller til vands er der ikke et tidspunkt, hvor man tænker “det her ser sgu lidt ufærdigt ud”. Vandet er meget imponerende, selv efter snart 5 år og det samme er nattehimlen med stjernebilleder og nordlys.

Udover det smukke ocean er der selvfølgelig de mange øer, man kan gå på opdagelse i. Her er det meget varieret, hvad man finder. Nogle øer er små, nogle er store, andre har gejsere og vulkaner, som man skal passe på ved. Stemningen på øerne, i forhold til lyddesignet, er meget gennemført, man føler virkelig, man begiver sig rundt i det caribiske hav i 1700-tallet.

Oceanet set fra mit skib. Foto: Lasse Rasmussen / Sea of Thieves

Søhistorier

Hvis man er ny og har svært ved at finde hoved og hale i den ret forvirrende verden, så bebrejder jeg dig det ikke. Der er en kort tutorial, men den hjælper ikke en særligt godt, da den ikke repræsentere, hvordan spillet har udviklet sig i de sidste snart 5 år. Men frygt ej! Der er nemlig en masse forskellige mere lineære historiedrevne Tall Tales, som de bliver kaldt. De kan spilles sammen med andre eller alene, men er gode for nye spillere, der gerne vil lære spillets mekanikker og samtidig få en historie. Den man klart skal spille igennem, er de ‘Tall Tales’ der hedder ‘A Pirate’s Life’.

Det er en rejse på fem kapitler som blev introduceret i 2021, hvor Rare og Disney lavede et samarbejde med at få Pirates of the Caribbean ind i spillet, som rigtig mange havde spurgt efter. Her følger man Jack Sparrow, og andre karakterer fra Disney universet, der er på jagt efter Davy Jones. Disney og Rare har også fornyeligt udgivet nogle kapitler som omhandler Monkey Island. I The Legend of Monkey Island skal man rejse til ‘Mêlée Island’, redde Guybrush og hjælpe ham med at fjerne hans nemesis, LeChuck, fra øen.

På eventyr med Jack Sparrow. Foto: Lasse Rasmussen / Sea of Thieves

Kistebunden skal fyldes

Når man ikke spiller igennem en historie, er ens mål at blive en ‘Pirate Legend’. Det bliver man ved at ramme level 50, for tre ud af de fem faktioner. Den måde man stiger i level hos de forskellige faktioner, er ved at sælge loot, som de godtager. De tager kun imod specifikke ting, så man kan derfor ikke sælge alt man finder til den samme faktion. Faktionerne hedder ‘The Gold Hoarderes’, ‘The Order of Souls’, ‘The Merchants’, ‘The Bilge Rats’, ‘The Reapers Bones’ og ‘Athena’s fortune’ (åbnes op når man er blevet ‘Pirate Legend’).

Der er mange måder at skaffe loot på, man kan tage imod “Voyagers” fra de forskellige faktioner, som er små missioner, eller man kan selv rejse ud og klare worldevents, Skeleton Fortresses eller Sea Fortresses. I Skeleton Forts og Sea Forts skal man være på dupperne og klar til kamp, da man skal nedlægge runder af skeletter og fantomer, før man kan åbne op for dørene til skattene.

Der er ikke noget mere tilfredsstillende end at sælge alt det, man har skaffet på en god dag og se guldet rulle ind.

Her sælges et “Merchant Manifest” til en portion guld. Foto: Lasse Rasmussen / Sea of Thieves
Lasten efter en time på oceanet. Foto: Lasse Rasmussen / Sea of Thieves

Live-Service modellen

Man kan ikke komme udenom, at Sea of Thieves bliver holdt i live af spillerne igennem mikrotransaktioner. For mange kan sætningen live service skræmme dem væk, men Sea of Thieves er et af de mest vellykkede, jeg har spillet. Ja, der er et Battle Pass, og ja, der er en butik med forskellige skins til ens karakter og skib. Men der, hvor det bliver positivt, er hvor hurtigt man stiger i level med Battle Passet. På bare 10 timer var jeg i level 37 ud af 100, det er som om de bevidst har gjort det nemt for, at få folk til at bruge penge på det, fordi det ikke tager lang tid og er svært.

Alt hvad man laver, giver XP, som at gå i land på øerne, nakke skeletter eller sælge loot. Kosmetikken i butikken har jeg aldrig købt noget fra, og det ødelægger ikke oplevelsen, da de skins man kan købe intet gør for indlevelsen, som de fx gør i Call of Duty. Når alt kommer til alt, føler jeg slet ikke det er et “live service” spil, netop fordi det er så gennemført som det er.

Forsiden til “shoppen”. Foto: Lasse Rasmussen / Sea of Thieves
Her ses Battle Passet. Foto: Lasse Rasmussen / Sea of Thieves

Med sæson 11 lige om hjørnet, med endnu flere forbedringer og nyt indhold, er der ingen tvivl om, at Sea of Thieves er det bedste piratspil på markedet. Det er en genre, som jeg synes mangler, og som jeg håber flere udviklere vil prøve kræfter med. Sea of Thieves er en verden, der konstant udvikler sig med nye muligheder og historier, der kan blive skabt mellem dig og vennerne. Spillet er klart bedst, når man spiller med venner, det er der minderne bliver skabt.

Sea of Thieves er det ultimative piratspil, man kan spille lige nu. Det har aldrig været nemmere for nye spillere at komme i gang og det er slet ikke så tomt, som det engang var. Med tilføjelsen af Safer Seas og historieudvidelser fra andre universer, er jeg sikker på, at der er noget for enhver smag. Jeg håber alt det bedste for Rare og så håber jeg også, at vi mødes i den smukke og fantastiske verden af Sea of Thieves

Udvikler: Rare Ltd

Genre: First person shooter/Adventure

Platform: Xbox Series X|S, Xbox One, PC (anmeldt på)

Lasse Rasmussen – Skribent & Anmelder

Lasse lever og ånder for film, spil og tv-serier, og elsker at formidle det. Han er en ung purk, der har taget sine første skridt ind i medieverdenen, som har fascineret ham siden han for første gang fik en PlayStation 2-kontroller i hånden og en Nintendo DS ved siden af sig.