Nyheder

Skjulte nazistiske symboler fundet under udviklingen af Life Is Strange: True Colors

Foto: Steam

Af Emma Stella
11 april, 2024

Symboler for bl.a. "Heil Hitler” blev fundet under udviklingen af Life Is Strange: True Colors, sammen tidligt med at der var en masse sexisme og rasisme i arbejdsmiljøet

Der skete en masse bag kulisserne hos Deck Nine studiet under udviklingen af spillet Life Is Strange: True Colors, det reporterede IGN i sidste uge. De havde tilsyneladende et problem med nazistiske symboler og hundefløjter, der på mystisk vis dukkede op under udviklingen af spillet.

Det omfattede fundet på stødende og racistiske symboler, såsom tallet 88 (koden for “Heil Hitler”), racistiske memes, tallet 18 (koden for “Adolf Hitler”) og Hagal-runen.

Det første symbol blev opdaget af en af udviklerne som troede at det var en uheldig fejl og rapporterede det til ledelsen. Men efter ordet bredte sig, fandt teamet flere symboler og objekter der både var racistiske og som hyldede nazisterne.

Udviklere markerede symbolerne, som cheferne skulle fjerne, men det gjorde de ikke så hurtigt, som de havde håbet på. I et af tilfældene bad udviklerne om at fjerne et billede af et bestemt racistisk meme, men det forblev der angiveligt. Mens udviklere erkendte, at tilføjelse af tal kunne være en simpel fejl, var det svært at tro, at det var et tilfælde ved siden af ​​de andre symboler.

Efter nok rapporter om hadefulde ytringer hyrede Deck Nine Investigations Law Group til at undersøge problemet, men medarbejderne blev ikke informeret om detaljerne i undersøgelsen eller resultaterne. Men ingen af medarbejderne har hørt yderligere, andet end at det angiveligt skulle have været en udvikler der ved et uheld havde sat alt det ind, uden at kende indholdets betydning.

Life is Strange har et ry for at repræsentere queer og andre underrepræsenterede grupper. Nazisme, der typisk ses som en forklædning af hvidt overherredømme, der diskriminerer farvede mennesker og LGBTQA+-individer, så de af ​​hadefulde symboler under udviklingen virkede særligt upassende for udviklerne.

Foto: Steam

Ikke nok med det, var det også helt galt med arbejdsmiljøet i studiet. Der var en fra ledelsen der rapporteres for at have udnyttet sin magtposition i firmaet. Han skulle angiveligt have haft private relationer med unge lavere stillede kvinder i firmaet. Når han mødte dem for første gang, overøsede han dem med komplimenter og overbeviste dem om, at han kunne få dem forfremmet eller give dem en lønforhøjelse. Kilder siger, at han ofte opholdt sig sent i studiet og snakkede med disse kvinder og inviterede dem til frokost, middag, drinks, film eller endda hjem til ham efter arbejde. Han skrev også til dem efter arbejdstid om personlige emner. Flere af kvinderne har efterfølgende udtalt at de følte sig pressede og var bange for at sige nej.

Han skabte også yderligere dårlig stemning, da han altid nedgjorde og råbte ad andre. Han fik en masse klagere fra sine kollegaer, men ledelsen gjorde intet.

Han hørte heller ikke på hvad de andre havde at sige, de havde mange møder hvor han skød deres forslag ned selvom stort set hele forfatterteamet var enige.

En fra teamet fortalte også at når de skulle give feedback handlede det mere om at sige hvad han ville høre, end reelt at give feedback. Det blev så slemt at de ikke turde at sige hvad de syntes eller sige ham i mod.

Foto: IGN

Udviklerne var også enormt tidspresset, under udviklingen af spillet. En anonym medarbejder fortalte også, at de arbejdede 70 til 80 timer om ugen i en hel måned for at kunne nå det de skulle. En anden beskrev, at han påtog sig alt det arbejde for at beskytte de andre teammedlemmer, og at der altid var for meget at få gjort inden for den tildelte tid.

Senere kom det også ud at de skulle fyre i firmaet, her meldte nogen sig frivilligt for at beskytte sine kollegaer, mens der blev snakket om lønforhøjelser til dem i ledelsen.

Om skribenten:

Emma Stella – Skribent & Anmelder

Emma går til dagligt i gymnasiet og elsker at skrive. Hun er vild med spil og film på grund af historierne, men især spil, fordi man er tvunget til at integrere med historien, der bliver fortalt. Mest er hun til singleplayer, historiedrevet og stealth spil, men er altid klar på at afprøve nye spil.





© Copyright - arkaden.dk