Mest læste
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Sandheden om Imperials lydproblem – det ser ikke godt ud for biografen
Kingdom of the Planet of the Apes er et hit – gudskelov
Epic idømt kæmpebøde for Fortnite-reklamer
Så er der nyt om Lord of the Rings: The Rings of Power
BREAKING: 60-årige Nicolas Cage skal spille… Spider-Man!
V Rising-anmeldelse – Survival-genren har fået nyt blod
PlayStation præsenterer ny ledelse
Spilbranchen om sin nye organisation: “Vi ønskede at lave noget, der kunne samle hele branchen”
Ny Blade Runner? Seneste trailer kunne tyde på det
Spilindustrien er blevet den mest indbringende underholdningsindustri - men spilformidlingen er ikke fulgt med. Dækningen af spil- og gamermiljøet er ofte fordummet, overfladisk og mangelfuld. Og det er ærgerligt, mener journalist Julie Horup. For spillenes verden byder på både spændende og meningsfulde historier, hvis udfald har konsekvenser for hele samfundet.
Journalist Julie Horup har i mere end 10 år skrevet om spil, tech og internetkultur for både danske og internationale medier. Hun har skrevet for nogle af landets største dagblade og kulturmedier. I løbet af den tid har hun set en spilindustri i bombastisk vækst, mens den tilhørende journalistik har haltet efter. Og det er ikke fordi, der ikke er nok at skrive om.
“Der er så mange historier, der kan fortælles – og der bør fortælles,” slår hun fast. “Mega sjove historier og mega spændende historier, som bare gemmer sig i hele det her miljø.”
En niche subkultur
Da Julie Horup startede med at skrive om spil, var det i en tid præget af optimisme for spilmediets potentiale. Hvor de fleste skrev, fordi de virkeligt havde noget på hjertet om spilmediet.
“På det tidspunkt var det stadig sådan, at vi ventede på det her store gennembrud,” fortæller hun. “Der var ikke de spil, der omsætter for 100 millioner. Der var i hvert fald meget langt imellem mainstream-succeserne. Så det var sådan en spæd, men håbefuld branche, og så var det meget hobbybaseret.”
Der var sjældent noget, der hed løn. Man fik måske et gratis spil for at anmelde det: “Man gjorde det af kærlighed til det. Og så håbede man, at man kunne lande et job.” Dengang var forhåbningen, at de danske dagblade ville inkorporere spildækningen.
“Det er bare aldrig rigtigt sket,” siger Horup. “Det er jo stadig en niche. Det er en subkultur, som sådan.”
“Filmbranchen har en kæmpe plads i kulturjournalistik. Der er adskillige filmjournalister hos især de store medier. Men selvom spilbranchen, målt på bundlinjen, er lige så stor, faktisk større, så afspejler det sig bare ikke i den dækning, der er af det.”
Julie Horup
Julie Horup er blandt landets mest toneangivende journalister inden for spil- og digital kultur. Hun har siden 2006 arbejdet som journalist for blandt andre Politiken, Information og senest Soundvenue.
Hun udgiver ugentligt nyhedsbrevet ‘Tryk Start’, der leverer ugens vigtigste og mest spændende historier fra den digitale kultur.
Kalorielet-blockbuster-halløj
I følge Horup er der simpelthen en manglende forståelse for, hvor stor en branche spilindustrien er. Dette fører til, at spiljournalistikken får fordummende tendenser, hvor der tales til laveste fællesnævner. Spillene betragtes som simpelt legetøj, der skal udpensles og gøres forståeligt for alle, i stedet for seriøse kunst- og kulturprodukter.
“Man gør sig selv en bjørnetjeneste,” konstaterer Horup. “Man gør også læserne en bjørnetjeneste, ved at skulle præsentere det som et eller andet kalorielet-blockbuster-halløj, fordi man gerne vil være med i denne her samtale, som spillet skaber, men man er ikke villig til at tage ansvaret for at fremsætte en ordentlig debat, som forklarer alle perspektiver, og som har noget substans på sig.”
“Jeg synes også, at man har et vist ansvar, når man laver kulturjournalistik. Det kommer selvfølgeligt an på, hvor man sidder, hvilket medie, man skriver for. Men hvis man er et kulturmedie, der har noget på hjertet, så har man et ansvar for at bringe noget til bordet. Så kan du ikke bare genfortælle kontroverserne omkring Hogwarts Legacy, du er nødt til at sige noget nyt. Jeg tror, mange tænker, at spil måske ikke kan rumme de dybe samtaler – eller ikke kan skabe dem. Men det er noget vås.”
Kanariefuglen i minen
Konsekvensen er, at sager, der ender med at få stor betydning for samfundet offline såvel som online, ikke dækkes ordentligt eller nok af de store medier.
Betydningen af spilmiljøet og dets indflydelse undervurderes, og det er et problem.
Horup påpeger, at mange online-kulturkrige har rødder i spilmiljøet: “Det har fostret et hardcore online-fælleskab, der trækker linjer til eksempelvis Trump og QAnon. Der er et kvindehad, der stammer helt tilbage fra GamerGate.”
GamerGate var en kontrovers på nettet, der førte til chikanering af flere kvinder i spilbranchen, tilbage i 2014 og 2015. Det er, ifølge Julie Horup, det måske mest hårrejsende eksempel på faren ved at undervurdere den subkultur, der eksisterer i blandt gamere.
“Der var mange, der tænkte, at det bare var noget, der skete i spilmiljøet. Det var nok svært at forstå, hvorfor en mand, der chikanerede en kvindelig spiludvikler, lige pludselig eksploderede ud i sådan en stor sag. Fordi det blev opfattet som en subkultur, der lige pludselig havde gang i et eller andet oprør, så forstod omverden ikke, at det ikke bare var for sjov, men at det rent faktisk var et af de første slag i de her kulturkrige, der har defineret hele vores onlinekultur.”
“Det var kanariefuglen nede i minen. Alle dem, der godt kunne se det alvorlige i det stod og råbte op: “Det er nu, vi virkelig skal forstå, hvad der er ved at ske”. Det var ikke nogen, der tog dem seriøst. Og ja, så kan du jo se på de sidste 5-6 år, hvad der er sket.”
GamerGate viste sig som en interessant case for Julie Horup, og andre journalister, der dækkede spil- og onlinekultur. Her kunne man se, hvilke taktikker, der bruges i forbindelse med online chikanering og kulturkrig, og hvordan man kan modsætte sig dem. Samme bevidsthed spredte sig dog ikke til den generelle offentlighed.
“Man kan se, at det er de samme virkemidler og greb, der bliver brugt i en politisk arena, f.eks. med Trump, eller når kvinder er blevet chikaneret på Twitter. Mange, knap så online mennesker, har bare ikke den samme forståelse for det. De har så lært det med fem års forsinkelse. Hvilket jo er super ærgerligt.”
“De færreste forstår, hvor meget gamermiljøet har betydet for det samfund, vi lever i nu.”
En broget flok
Heldigvis er spillenes verden meget mere en overfladisk journalistik og sexisme. En af spiljournalistikkens stolteste fortjenester er nemlig, ifølge Horup, hvordan den kan og har fungeret som en vej ind til kulturjournalistikken for marginaliserede og underrepræsenterede grupper.
“Spilmediet og gamermiljøet, har ofte været et helle for minoriteter, fordi det er der, der har det været rum, hvor minoriteter har kunnet finde hinanden og føle sig trygge i hinandens selskab. Det er et fællesskab, hvor mange måske allerede føler sig udstødt på en eller anden måde.”
“Alle fortællinger skal jo fortælles. Selvfølgeligt skal man have alle slags folk. Det kommer til at bære mere og mere vægt, at vi anerkender, at der skal være plads til flere stemmer. At alle ikke har samme perspektiv, og at jo flere perspektiver vi får, desto bedre. Kulturjournalistik skal jo afspejle samfundet vi lever i.”
Det er kulturjournalistik
Når det kommer til fremtiden for spiljournalistik er Julie Horup ikke optimistisk.
“Spiljournalistik har aldrig betalt sig på bundlinjen. Der er altid nogen, der skal betale regningen for spiljournalistik,” siger hun.
“Man skal ikke pakke det ind i, at det er ‘spiljournalistik’. Det er ‘kulturjournalistik’. Og de her historier har ligeså meget ret til at blive fortalt. Hvis de bliver præsenteret med den rette vinkel, så bliver det kulturjournalistik. Hvor det er en mindre detalje, at det kommer fra et spil, eller at det er en spiludvikler, der sidder og fortæller et eller andet.”
“Det, man rent faktisk kommer for, er at læse noget fedt eller noget følelsesmæssigt, sådan en mavepuster. Det kan sagtens lade sig gøre. Det er jeg et bevis på.”
Om skribenten:
Helena Blak – Freelancer
Helena Blak er anmelder og freelancejournalist på Hardwire. Hun holder særligt af gode historier, dybe miljøer og puzzles, der får hende til at føle sig klog.
- HBO Max hamrer Dune: Prophecy trailer direkte i fjæset på dig
- House of the Dragon stjerne castet i James Gunns kommende Supergirl
- Ny episode af Arkaden Podcast- Gamere raser mod Xbox
- Order to go for ny Tomb Raider-serie
- Game of Thrones: House of the Dragon sæson 2 lander trailer
- V Rising-anmeldelse – Survival-genren har fået nyt blod
- PlayStation 5 sælger stadig- men rammer ikke prognoser
- Epic idømt kæmpebøde for Fortnite-reklamer
- Kingdom of the Planet of the Apes er et hit – gudskelov
- Meryl Streep modtager Æres-Guldpalme i Cannes
- BREAKING: 60-årige Nicolas Cage skal spille… Spider-Man!
- Ny Blade Runner? Seneste trailer kunne tyde på det
- Så er der nyt om Lord of the Rings: The Rings of Power
- Tillykke med de 80 år, George Lucas
- Sandheden om Imperials lydproblem – det ser ikke godt ud for biografen
- PlayStation præsenterer ny ledelse
- R.I.P. Roger Corman 1926-2024: Her er hans mest mindeværdige film
- Anya Taylor-Joy har meget minimal dialog i Furiosa
- Assassin’s Creed Shadows fremvises på onsdag
- Square Enix skifter strategi efter nedslående regnskab
- Nomineret til 3 Nordic Game Awards: Mød Floppy Club og Rytmos
- Rygte: Nyt Doom spil afsløres ved Xbox Showcase i juni
- Se Trine Dyrholm forvandle sig til koldblodig barnemorderske i isnende klip
- Russo brødrenes Herkules-projekt storsyltet af Disney
- 3 anbefalinger – Tema: Cartoon Saloon
- “Jeg har brug for en yngre Mad Max, ikke Mel Gibson”, siger Furiosa-instruktøren George Miller
- Bliver The Fantastic Four udskudt, igen?
- 28 Years Later udkommer næste år
- Constantine stjerne castet i Pinocchio gyserfilm
- Mere end et rygte? Sigourney Weaver i spil til kommende Star Wars-rolle
- Animal Well-anmeldelse – Mystisk mesterværk
- Arkaden Podcast anmelder- Hellblade: Senua’s Sacrifice
- The Phantom Menace slår vild Disney+ rekord
- Sony og LEGO indgår nyt Horizon-samarbejde
- Ghost of Tsushima fjernes fra Steam i lande uden adgang til PlayStation Network
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Bedtime Digital Games
- De 10 Bedste: Spil på Game Pass
- Dansker skal instruere international gyser
- Teaser klar til tredje sæson af The Bear
- John Malkovich castet i The Fantastic Four. Men som hvem?
- Fra Aquaman til Spider-Man. James Wan udset som Spider-Man 4´s kommende instruktør
- The Rogue Prince of Persia udskudt på grund af Hades II
- Første Teaser Trailer til ‘Lee’ med Kate Winslet er ude, og måske titlens navn lyder bekendt for dig?
- Xbox’ CEO Phil Spencers lejr bliver bombet i Fallout 76
- God of War Ragnarök kommer måske meget snart til PC
- Crow Country-anmeldelse – Ægte gysernostalgi fra 90’erne
- Rygte: Hellblade 2 kommer til PlaySation
- Velkendte ansigter sikrer rekordår for Capcom
- Nyt Jurassic World-spil lander senest i 2026
- Ny episode af Betacritic Podcast- The Fall Guy, Challengers, Monkey Man
- Ralph Ineson er officielt castet som “The Devourer of Worlds”, Galactus i Fantastisc Four-filmen
- Invincible Sæson 2-anmeldelse – En stærk fortsættelse
- Er der opdateringer om GTA VI på vej?
- To nye Ringenes Herre film på vej fra Peter Jackson. Men der er et men…
- Heading Out-anmeldelse – Fed stil men skuffende spil
- I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
- ’Kingdom of the Planet of the Apes’ DVD/Blu-ray udgivelsen vil indeholde en ”Rå” version af filmen.
- Ny Twisters trailer: næppe stille før storm
- Medie: Flere Xbox-fyringer kan være på vej
- Nordic Game Awards 2024: Her er de nominerede!
- Microsoft: Vi skal lave flere ‘små’ spil
- Arkaden fortæller: Med spiludvikling som passion
- F**k! The Fall Guy flopper fælt
- Marvel Studios klar til kraftig forårsrengøring
- Bungie forkæler PC- og PlayStation-spillere med gratis Destiny 2-udvidelser
- Castes Dwayne Johnson som X-Men superskurken Apocalypse?
- Jack Ryan – The Final Season-bluray-anmeldelse – Et absolut værdigt punktum
- Ny episode af Arkaden Podcast- Skandaler for BÅDE PlayStation og Xbox!
- TopSpin 2K25-anmeldelse – Intensitet uden diversitet
- Remedy skrotter multiplayer-spil
- Kingdom of the Planet of the Apes-anmeldelse – Eventyrlig og actionfyldt abefest
- The Garfield Movie-anmeldelse – Garfield er tilbage for hele familien
- Microsoft lukker flere store Bethesda studier
- Lords of The Fallen og Sniper Ghost Warrior Contracts 2 er på vej til Game Pass
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Hitman World of Assassination
- Nintendo: Vi afslører snart Switch-efterfølger
- Fast And Furious 11 vil gå tilbage og hylde begyndelsen
- Destiny 2: Into the Light-anmeldelse – Et smukt plaster på såret
- Ringenes Herre-stjerner begræder kollegas pludselige dødsfald
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Lilys Garden
- Første look på Superman: Hvem var det lige Henry Cavill var?
- Gamerne elsker PlayStations ‘numse-spil’, eller hvad?
- Spilbranchen om sin nye organisation: “Vi ønskede at lave noget, der kunne samle hele branchen”
- Shadow of the Erdtree bliver den “første og sidste” DLC til Elden Ring
- The boys – sæson 4 – så er der altså trailer
- Apex Legends sæson 21 – Solo mode vender tilbage!
- Tales of Kenzera: Zau-anmeldelse – En tynd kop Wakanda the
- Arkaden Podcast anmelder- Stellar Blade
- Se Adam Driver stoppe tiden i Francis Ford Coppolas nye Megalopolis teaser
- Nyt PlayStation tiltag fører til Helldivers 2 review bombing
- Ghost of Tsushima på PC kræver ikke PSN – medmindre du vil spille co-op
- Nyt Tomb Raider spil vil foregå i Indien- påstår rygter
- Grounded-anmeldelse – Endnu et meningsløst overlevelses spil?
- Mere dansk tilgang når det gælder internationale storproduktioner
- Se den nye Star Wars Acolyte trailer nu
- Ny barsk film på vej om Københavns kriminelle underverden
- Formel 1-kørers liv bliver til mini-serie på Netflix
- Den store jagt på den bedste biografoplevelse – hvor skal man se Civil War i København?
- Young vs. Old #2 – Halloween (1978)
- Star Wars: Tales of the Empire-anmeldelse – Korte men nødvendige kapitler i Star Wars universet