Tomb Raider I-III Remastered Starring Lara Croft-anmeldelse – Hvordan er spillet for nytilkommende?

Af Lasse Rasmussen
20 februar, 2024

Holder de originale Tomb Raider spil stadig i dag og kan de spilles af nye spillere eller er det blot ren nostalgi?

Der er ingen vej uden om det. Lara Croft i Tomb Raider er en historisk karakter i spilmediet. Hun sprang ud, netop fordi hun var en stærk kvinde, som ikke havde brug for andres hjælp. Lara Croft var endda på forsiden af de gamle spil fra henholdsvis 1996, 1997 og 1998. Tomb Raider var også med til at definere det man kalder for “platforming puzzle”-genren.

Noget af det jeg både havde hørt og læst, før jeg gik i gang med spillene, var styringen af karakteren. Det skulle efter sigende være både tungt og besværligt, men i den nye udgave har de lavet “mordern controls” som skulle gøre det nemmere.

Jeg har også hørt at de generelt bare skulle være svære, ligesom mange andre gamle spil. Nu har jeg spillet Tomb Raider for første gang- var det så det værd, og kan man som ny spille de snart 30 år gamle spil i dag?

En stejl begyndelse

Vi kommer ikke uden om det. Den måde Lara Croft styres på, og den generelle kameravinkel er det største kritikpunkt, jeg har til spillet. Angående kameravinklen, kan det mange gange sidde fast i en væg hvis man kommer for tæt på. Jeg har primært spillet med “Mordern Controls”, da det føltes nemmere at gå rundt med. “Tank Controls” kunne jeg slet ikke få mig selv til at bruge, og det var endda sådan man spillet det i 1996. “Mordern Controls” har dog ikke fikset nogen af de oprindelige problemer, men rent faktisk skabt nogle nye som der ikke var med de originale spil.

Der er mange platforme og “puzzles” hvor man skal klatre rundt. Det fungere fint, men hvis man står på en kant og vil klatre ned, så er det kun med “Tank Controls” muligt at gå baglæns. Det er ikke muligt med “Mordern Controls”, og gør derfor de fleste “puzzles” mere frustrerende end nødvendigt.

Jeg har ikke et problem med svære spil, men jeg har et problem, når man ikke selv kan regne med, at det man trykker på, faktisk bliver gjort. Mange gange har jeg stået på en platform for at hoppe over til en anden. Her har karaktererne nogle gange løbet udover kanten, selvom jeg havde trykket på hop og gå knappen på samme tid. Jeg tror ikke ideen med “Remastered” udgaven var at fikse de nævnte ting, hvilket er okay, fordi det bibeholder en del af den oprindelige charme.

En in-game cutscene med den nye grafik. Foto: Aspyr

Glimrende eventyr

Hvis man kan finde sig i de gamle controls, og at det er svært på den gammeldags måde, så vil jeg påstå at man nok vil nyde det. Hvis man har spillet de gamle og elskede dem, vil der ikke være noget at sætte en finger på her. Men hvis man har haft det omvendt så skal man nok holde sig væk. For mig som en ny tilkommer, der aldrig har spillet de gamle spil, har det været noget af en oplevelse. Jeg har været frustreret, glad, spændt og sur, men allervigtigst har jeg oplevet en ren og skær spil glæde.

Der er noget fascinerende ved at gå tilbage og spille gamle spil, som jeg helt havde glemt. Den her type spil spillede jeg som mindre, dog gennem mindre svære genrer. Stemningen og atmosfæren i Tomb Raider er helt igennem sublim. Man føler virkelig, man går rundt i bjerge, grotter og oldgamle byer hvor der ikke har være civilisation i flere tusinde år. Opdagelsesglæden er på fuld styrke, og jeg glædede mig hver gang, til at se hvor den næste dør vil bringe mig. Når man også møder store mytiske fjender, så ryger niveauet af spilglæde bare endnu mere op. Jeg er overrasket over, hvor meget jeg faktisk har nydt de her spil på trods af deres alder.

Her er der en CGI scene i starten af det første spil. Her ses den meget forældet CGI. Foto: Aspyr

De nye tilføjelser

Spillerne kan vælge mellem to måder at styre spillet på. Den originale “tank-style”-bevægelse fra PlayStation 1 spillet, eller en moderniseret bevægelse fra Legend, Anniversary og Underwolrd-æraen af Tomb Raider. Udviklerne Aspyr, har også introduceret en health bar til bossmodstandere, i et forsøg på at gøre kampene mod dem mindre frustrerende. De har også lavet om på health kits og ammo, som nu ses i 3D i stedet for 2D – og så er der mere en 200 trofæer at samle på i PlayStation-versionen af spillene. Der er også blevet tilføjet et “photo mode”, som man kan benytte på hvilket som helst tidspunkt. Desuden har spillet fået en grafisk overhaling. “Mordern art” opdateringen inkluderer real-time lyseffekter, og muligheden for at skifte mellem den originale og den morderne stil, når man har lyst.

Alt dette gør spillet mere tilgængeligt for de nyere generationer, som ikke er vokset op med den originale trilogi. Men selv med de nye tilføjelser, er spillene på ingen måder blevet nemmere. Hvis man forventer de har gjort det nemmere, fordi der står “Remastered” på forsiden, tager man fejl.

Her ses sammenligningen mellem den orginale og Remastered. Foto: Aspyr

Er Tomb Raider den klassiker som de gamle dinosaurer prædiker om i dag? Det korte svar er et stort JA! Spillene skaber den helt rigtig følelse og stemning af at være en gravrøver, der opdager “landmarks”, der ikke er blevet set af mennesker i mange tusinde år. Ja, de originale Tomb Raider-spil er svære og til tider frustrerende, men mest af alt på grund af styringen af Lara. Man kan tit føle sig straffet over styringen og ikke ens egen præstation. Hvis man er helt ny og aldrig har spillet den originale trilogi og er interesseret i både spilhistorie, men også hvordan gamle spil er i forhold til de moderne, så er det her en STOR anbefaling.

vis man har spillet dem før og nyder dem, så er der ikke forandret noget i kernen af spillet og kan derfor sagtens klare et gensyn igen. MEN, hvis man er ny og man ikke kan lide gamle spil og deres lidt halv frustrerende styring så kan jeg ikke se hvordan disse spil skulle gøre dit syn på det bedre.

Man skal have lyst til at give sig i kast med gamle spil, ellers er det nok ikke særligt spændende for det yngre publikum. Hvilket er en skam, da der er så meget guld ældre end 20 år, som meget af den unge generation derfor aldrig kommer til at spille. Jeg håber, at der er nogen yngre mennesker, der læser dette og tager det til sig. Jeg er stadig ung, og jeg er kun blevet mere spændt på at gå tilbage til andre gamle spil, da det er fascinerende at se, hvor gaming kommer fra.

Udvikler/Udgiver: Aspyr, Crystal Dynamics / Aspyr

Genre: Action/Adventure, platforming, puzzle

Platform: PlayStation 5 (anmeldt på), PlayStation 4, Xbox Series X|S, Xbox One, Nintendo Switch og PC