Feature

Vores drømme-features til Switch 2

Foto: Nintendo

Af Kasper Hansen
12 april, 2024

Der er sikkert mange der har ønsker vedrørende hvad den kommende Nintendo konsol skal have. Det har nogle fra Arkaden også

For syv år siden udgav Nintendo en konsol, som i dag er én af de mest solgte konsoller nogensinde på tværs af de tre forskellige modeller. Nintendo Switch Lite, Nintendo Switch og Nintendo Switch OLED har således tilsammen gjort lige knap 140 millioner kunder glade.

Jeg har allieret mig med vores alle sammen short-maker Jørgen Bjørn, samt en af mine medskribenter og Nintendo-connoisseur Mark Elsberg, om hvilke features vi tænker kunne være spændende.

Jørgen Bjørns tanker og ønsker

Nintendo er den eneste store konsolproducent, der bruger en Nvidia GPU, mens Xbox og PlayStation bruger AMD. Hvorfor så ikke se om man kan udnytte DLSS 3,5?

DLSS 3,5 refererer til Nvidia’s Deep Learning Super Sampling-teknologi, som er avanceret AI-baseret billedforbedringsteknologi. Det kan øge billedkvaliteten og ydeevnen i spil ved at bruge kunstig intelligens til at generere skarpere og mere detaljerede billeder, samtidig med at det øger framerate.

Dette kunne være en spændende mulighed for den kommende konsol, da det potentielt kunne levere reel 4K-opløsning og 60 FPS i spil ved at udnytte denne teknologi.

Det kunne åbne dørene for en kraftigere Nintendo-konsol, og reelt set levere flydende gameplay i spil som FIFA, Red Dead Redemption 2 og GTA V, hvilket førhen ikke var muligt på grund af hardwarebegrænsninger.

En sådan udvikling kunne tiltrække flere “hardcore” spillere fra PlayStation og Xbox-lejren til Nintendo, såfremt Nintendo formår at udnytte dette potentiale til fulde.

Et indblik i hvad DLSS kan gøre. Kredit: Linus Tech Tips

Marks Elsbergs tanker og ønsker

Bagudkompatibilitet med Nintendo Switch står rigtig højt på ønskelisten og virker også relativt sandsynligt. Switch-softwarekataloget er på nuværende tidspunkt så stort og fyldt med multi-millionsællerter, at det vil være en streg i regningen ikke at have adgang til dette på den nye maskine.

Mark har et ømt punkt for den fejlslagne Wii U, der på mange måder var en prototype-Switch. Men den havde én ret essentiel funktion, som Switch gik væk fra. To separate skærm-feeds (fjernsyn/tablet).

Hvad nu hvis, der, til den nye maskine, sad en diskret enhed i Docken også (forudsat den vender retur), som igen ville tillade to samtidige skærm-feeds? Det ville ikke blot åbne op for nye former for gameplay, men gøre det nemmere at genudgive de tilbageværende Wii U-klassikere, samt hele det enorme 3DS- og DS-bagkatalog.

Men det ville selvfølgelig øge omkostningerne på maskinen betragteligt og virker derfor relativt usandsynligt.

Nintendo Wii U. Foto: Nintendo

StreetPass-funktionen fra 3DS måtte dog gerne vende retur og ville igen muliggøre trådløs udveksling af spildata, Mii-karakterer og andre spilrelaterede oplysninger mellem Nintendo-enheder, når de kommer i nærheden af hinanden. Det kunne skabe en sjov og social oplevelse, hvor spillere kunne møde og interagere med hinanden uden for spillets virtuelle verden.

Når man er på farten, kan augmented reality (AR) på konsollen tilføje en spændende spiloplevelse. Med AR-teknologi kan vi få lov til at se og interagere med digitale objekter, som også bruges i Pokémon Go, der synes at eksistere i den virkelige verden gennem konsollens skærm.

Det kunne måske skabe en mere engagerende og fordybende spiloplevelse, hvor man kan fange og interagere med virtuelle figurer i deres faktiske omgivelser.

Men, som Mark også påpeger, har Nintendo en unik styrke til at introducere nye og innovative funktioner, der kan åbne op for helt nye spiloplevelser og muligheder. Dette er i tråd med Nintendos tradition for at overraske og innovere, som de har gjort det mange gange før.

Augmented Reality (AR) med et eksempel fra Pokémon Go. Foto: Niantic

Kasper Hansens tanker og ønsker

Måske et mere simpelt og ikke så krævende ønske som de ovenstående. Men et trophy-system som Xbox og Playstation. Det skal helst hælde over til PlayStations side, da det er et mere tilfredsstillende system end Xbox.

Men inderst inde så har Nintendo kreativitet nok til forhåbentlig at skabe sit helt eget unikke system som på sin egen måde er tilfredsstillende nok. Det ville formentlig give den ekstra motivation til at gennemføre spillene 100 procent.

Lidt lige som Mark ønsker, håber jeg også de leverer bagud kompatibilitet, så man fuld ud kan udnytte de gamle gemte perler man voksede op med.

Nintendo med de to konsollers achievement systemer. Foto: Screenrant

Hvad skal den kommende konsol hedde?

Jeg har forhørt mine medskribenter og kollegaer internt for at høre deres bud på, hvad den kommende Nintendo-konsol kunne blive navngivet. Spoilers, der er bred enighed om ét navn.

Jørgen Bjørns bud: Super Nintendo Switch.

Mark Elsbergs bud: New Nintendo Switch.

Kasper Hansens bud: Super Nintendo Switch.

Lasse Rasmussens bud: Super Nintendo Switch.

Rasmus Lund-Hansens bud: Super Nintendo Switch.

Henrik Brandts bud: Gameboy Super Advanced.

Sofus Halkjær Wiisbyes bud: Nintendo Switch UP.

Anders Friis’ bud: Nintendo Fail.

Janus Haseriis’ bud: Nintendo Super Switch.

Kasper Pedersens bud: Nintendo Switcheroo

Emil Øgaards bud: Nintendo Super Switch


Om skribenten:

Kasper Hansen – Skribent & Anmelder


Kasper har tidligere været skribent og anmelder for GamersLounge. De kompetitive spil som FIFA, Hearthstone og Call Of Duty-serien er nogle, han bruger mange timer på. men via en voksende passion har han også skabt en stor kærlighed til historiedrevne spil – særligt AAA-spil.





© Copyright - arkaden.dk