Mest læste
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Love Lies Bleeding-anmeldelse – Muskler, blodig og liderlig
Epic idømt kæmpebøde for Fortnite-reklamer
IF – fantasivenner-anmeldelse – En finurlig fortælling om vigtigheden i at beholde sit barnlige hjerte
Sandheden om Imperials lydproblem – det ser ikke godt ud for biografen
Peter Jackson: Derfor kommer der nye Ringenes Herre film
V Rising-anmeldelse – Survival-genren har fået nyt blod
HBO Max hamrer Dune: Prophecy trailer direkte i fjæset på dig
Assassin’s Creed Shadows har fået en udgivelsesdato og en trailer – Se traileren her! Og læs om alle de nye detaljer
Ny episode af Arkaden Podcast- Gamere raser mod Xbox
Sådan har jeg aldrig oplevet puzzledesign før
Det er ikke hver dag det sker. Men nogle gange rammes den bare “lige i røven”.
Ligesom ophavsmanden til udtrykket, John Faxe, behøver man ikke være en verdensstjerne for at gøre en simpel, men effektiv, forskel.
Den simple og effektive forskel er præcis, hvad udviklerne Geometric Interactive formår at skabe med deres nye spil ‘Cocoon’.
Spillet bør stå som en milepæl indenfor dansk spildesign på højde med dens spirituelle forgængere, ‘Limbo’ og ‘INSIDE’.
Ud i det ukendte
I ‘Cocoon’ starter man med at lande på en ukendt planet, hvor det hele er groet til og næsten øde for liv. En masse forgået teknologi ligger spredt over det hele, og hurtigt finder man ud af, at det kan genaktiveres med nogle mystiske kugler, man kan bære rundt på.
Mange af udviklerne bag ‘Cocoon’, fx Jeppe Carlsen og Jakob Schmid, har stået bag meget af gameplayet i spillene, ‘Limbo’, ‘140’ og ‘INSIDE’, og man mærker tydeligt, at samme kvalitet af finesse også er tilstede i dette spil.
Det narrative bliver fortalt allegorisk gennem landskabet, ligesom det gjorde i ‘INSIDE’. Hvor man i ‘INSIDE’ havde tematikker som individualisme og industrialisering, har man i ‘Cocoon’ meget større fokus på livets skabelse, både helt tilbage til The Big Bang og frem til, hvordan livet formerer sig i dag.
Og der er flere elementer i de forskellige universer, man rejser ind i, som har en eller anden forbindelse til det forunderlige liv på Jorden. Om det så er de hexagon-formede udhulninger, de tilgroede sumpområder eller de lemming-agtige robotter, så peger spillet altid tilbage på udviklingen af livet på Jorden – organisk som uorganisk.
Vi skal et lag dybere ind
Som det bevingede rumvæsen løber man rundt blandt krat og buskads, indtil man opdager en mystisk kugle, man kan samle op. Denne mystiske kugle har egenskaber, der låser op for forskellige mekanikker i banen, men tilføjer også noget unikt.
Hvis man placerer kuglen i et bestemt apparat, kan man nemlig besøge universet inde i kuglen. Og jo længere man kommer ind i spillet, desto flere kugler finder man med hver sit eget økosystem med puzzles og liv.
Nogle af disse puzzles kræver, at man har aktiveret nogle kugler inde i de andre økosystemer for at igangsætte en kædereaktion.
Det der starter som et simpelt puzzle-spil ender med at blive komplekst og kuriøst, og kræver nogle gange lidt tid til at tænke sig frem til løsningen.
Ved de særligt gode puzzlespil får man en aha-oplevelse, når man har løst en hjernevrider af et puzzle. I ‘Cocoon’ tager det puzzles til et helt nyt, unikt niveau, hvor jeg bare må bøje mig i støvet over den kreativitet og legesyghed, der findes.
De forskellige puzzles er så veleksekveret i udførelsen, at man er helt blæst bagover.
Hard-locks bliver ofte brugt til at låse spilleren inde i spilrummet, så de kan løse de forskellige puzzles. Dermed indsnævrer det valgmulighederne til løsning, hvilket kommer spilleren til gode i sidste ende.
Bosskampe i et puzzlespil?!
Bosskampe i et puzzlespil er ikke hverdagskost. Men jeg blev positivt overrasket. Særligt står bossen, hvor man bruge en teleport-mekanik som, ud som et højdepunkt.
Dog havde jeg savnet, at man havde implementeret en ultimativ bosskamp til sidst, hvor man i højere grad kunne føle en katarsis med spillet. Det var lidt det som spillet havde bygget op til, men omvendt fik vi også en fin krølle på halen.
Rundt omkring i spilverden findes der hemmelige Moon Ancestors, man kan aktivere. Disse fungerer som små collectibles, der gør, at jeg bliver nødt til at genbesøge ‘Cocoon’ for at finde dem alle. Mon ikke man får en særlig belønning for det?
Spillets simple design gør, at alle kan være med, og man opfanger hurtigt, hvordan de forskellige mekanikker fungerer. Man kan mærke, at Geometric Interactive virkelig har fostået at playteste spillet, så spilleren undgår misforståelser i gameplayet.
Setpiece for setpiece
‘Cocoon’ er dejligt atmosfærefyldt og har mindst ligeså meget at byde på udenfor spilområdet som inde i det. Andre indiespil har svært ved at finde balancen ved dette element. Men Geometric Interactive har løst opgaven til perfektion.
Artstylen er meget stemningsskabende, hvor det klæbrige og sumpede lyddesign supplere godt til indlevelsen i spillet. De forskellige baners setpieces er enestående og er med til, at man kan differentiere mellem de forskellige områder. Man farer derfor sjældent vildt i spillet.
Selvom ‘Limbo’ og ‘INSIDE’ var 2D-spil, så synes jeg, at rykket til 3D klæder ‘Cocoon’ virkelig godt. Det åbner for flere muligheder for forskellige typer af puzzles, som i den grad også er udnyttet.
Det, der gør ‘Cocoon’ til en god spiloplevelse er den responsivitet, der er hos karakteren man styrer. Det føles dejligt flydende at gå fra at smide kuglen fra sig til at samle den op igen. Ligesom det føles behageligt at mærke, hvor hurtigt karakteren reagerede på pludselige retningsskift i controlleren.
Man kan ikke undgå at sammenligne ‘Cocoon’ med ‘Limbo’ og ‘INSIDE’, da de på mange måder spirituelt minder meget om hinanden. MEN jeg synes, at ‘Cocoon’ sagtens kan stå på sine egne ben som et unikt spil, der skal spilles af enhver, der elsker indiespil.
Det tager omkring 4-5 timer at gennemføre spillet. Det når derfor aldrig at blive kedeligt, og man kan spille det i én session. Helt perfekt som et helaftensprojekt.
Jeg håber inderligt, at Geometric Interactive får den succes som ‘Cocoon’ fortjener. Det er 20’ernes svar på ‘INSIDE’, og det bør, som sagt, ses som en milepæl indenfor dansk spildesign.
Konklusion
‘Cocoon’ er en genistreg af et spil. Det står side om side på de brede skuldre som ‘Limbo’ og ‘INSIDE’ har været med til at bygge op for den danske indiescene.
Gameplayet er fremragende, hvor nogle puzzledesigns simpelthen får din hjerne til at sprænge i luften og hele sig igen indenfor et kvantesekund. Det er nogle af de bedste og mest kreative puzzles, jeg har oplevet i et spil nogensinde.
Det jeg savnede i min spiloplevelse var, at det ultimative katarsis kom fra en bosskamp, hvilket spillet egentligt også har ledt op til. Men det skal ikke tage æren fra den fine slutning vi fik i stedet. Der manglede bare et eller andet, der væltede mig ned af kontorstolen.
Artstylen og lyddesignet sidder lige i skabet. Det er med til at immerse mig som spiller, hvilket er en svær disciplin at mestre. Men når 4 underholdende timer føles som en leg, så gør spillet et eller andet rigtigt.
Som en aflsuttende kommentar, så vil jeg opfordre alle, der læser med, at prøve ‘Cocoon’. Det kan fx gøres via Game Pass. Når vi producerer noget af så fin kvalitet som ‘Cocoon’, så må vi gerne kippe stolt med det danske flag.
Kæmpe stor cadaeu til Jeppe Carlsen, Jakob Schmid og hele det fantastiske hold bag Geometric Interactive og ‘Cocoon’. Det har været alle strabadser værd.
Udvikler/Udgiver: Geometric Interactive
Genre: Puzzle Adventure
Platform: PlayStation 4/5, Windows PC, Xbox One, Xbox Series S|X og Nintendo Switch
Om skribenten:
Emil Øgaard – Skribent & Anmelder
Emil er uddannet Cand. Mag. i Medievidenskab, hvor han specialiserede sig i spilteori og ludonarrativitet. Har tidligere været skribent hos Pixel.tv. Lige siden han spillede Kingdom Hearts for første gang på sin PS2, har han været bidt af RPG-spil. Derudover er spiludvikling i Danmark et af hans store interessefelter.
- John Wick spin-off med Donnie Yen annonceret
- Assassin’s Creed Shadows har fået en udgivelsesdato og en trailer – Se traileren her! Og læs om alle de nye detaljer
- Peter Jackson: Derfor kommer der nye Ringenes Herre film
- IF – fantasivenner-anmeldelse – En finurlig fortælling om vigtigheden i at beholde sit barnlige hjerte
- Boy Kills World-anmeldelse – Vild action- ekstremt ringe plot
- Love Lies Bleeding-anmeldelse – Muskler, blodig og liderlig
- HBO Max hamrer Dune: Prophecy trailer direkte i fjæset på dig
- House of the Dragon stjerne castet i James Gunns kommende Supergirl
- Ny episode af Arkaden Podcast- Gamere raser mod Xbox
- Order to go for ny Tomb Raider-serie
- Game of Thrones: House of the Dragon sæson 2 lander trailer
- V Rising-anmeldelse – Survival-genren har fået nyt blod
- PlayStation 5 sælger stadig- men rammer ikke prognoser
- Epic idømt kæmpebøde for Fortnite-reklamer
- Kingdom of the Planet of the Apes er et hit – gudskelov
- Meryl Streep modtager Æres-Guldpalme i Cannes
- BREAKING: 60-årige Nicolas Cage skal spille… Spider-Man!
- Ny Blade Runner? Seneste trailer kunne tyde på det
- Så er der nyt om Lord of the Rings: The Rings of Power
- Tillykke med de 80 år, George Lucas
- Sandheden om Imperials lydproblem – det ser ikke godt ud for biografen
- PlayStation præsenterer ny ledelse
- R.I.P. Roger Corman 1926-2024: Her er hans mest mindeværdige film
- Anya Taylor-Joy har meget minimal dialog i Furiosa
- Assassin’s Creed Shadows fremvises på onsdag
- Square Enix skifter strategi efter nedslående regnskab
- Nomineret til 3 Nordic Game Awards: Mød Floppy Club og Rytmos
- Rygte: Nyt Doom spil afsløres ved Xbox Showcase i juni
- Se Trine Dyrholm forvandle sig til koldblodig barnemorderske i isnende klip
- Russo brødrenes Herkules-projekt storsyltet af Disney
- 3 anbefalinger – Tema: Cartoon Saloon
- “Jeg har brug for en yngre Mad Max, ikke Mel Gibson”, siger Furiosa-instruktøren George Miller
- Bliver The Fantastic Four udskudt, igen?
- 28 Years Later udkommer næste år
- Constantine stjerne castet i Pinocchio gyserfilm
- Mere end et rygte? Sigourney Weaver i spil til kommende Star Wars-rolle
- Animal Well-anmeldelse – Mystisk mesterværk
- Arkaden Podcast anmelder- Hellblade: Senua’s Sacrifice
- The Phantom Menace slår vild Disney+ rekord
- Sony og LEGO indgår nyt Horizon-samarbejde
- Ghost of Tsushima fjernes fra Steam i lande uden adgang til PlayStation Network
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Bedtime Digital Games
- De 10 Bedste: Spil på Game Pass
- Dansker skal instruere international gyser
- Teaser klar til tredje sæson af The Bear
- John Malkovich castet i The Fantastic Four. Men som hvem?
- Fra Aquaman til Spider-Man. James Wan udset som Spider-Man 4´s kommende instruktør
- The Rogue Prince of Persia udskudt på grund af Hades II
- Første Teaser Trailer til ‘Lee’ med Kate Winslet er ude, og måske titlens navn lyder bekendt for dig?
- Xbox’ CEO Phil Spencers lejr bliver bombet i Fallout 76
- God of War Ragnarök kommer måske meget snart til PC
- Crow Country-anmeldelse – Ægte gysernostalgi fra 90’erne
- Rygte: Hellblade 2 kommer til PlaySation
- Velkendte ansigter sikrer rekordår for Capcom
- Nyt Jurassic World-spil lander senest i 2026
- Ny episode af Betacritic Podcast- The Fall Guy, Challengers, Monkey Man
- Ralph Ineson er officielt castet som “The Devourer of Worlds”, Galactus i Fantastisc Four-filmen
- Invincible Sæson 2-anmeldelse – En stærk fortsættelse
- Er der opdateringer om GTA VI på vej?
- To nye Ringenes Herre film på vej fra Peter Jackson. Men der er et men…
- Heading Out-anmeldelse – Fed stil men skuffende spil
- I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
- ’Kingdom of the Planet of the Apes’ DVD/Blu-ray udgivelsen vil indeholde en ”Rå” version af filmen.
- Ny Twisters trailer: næppe stille før storm
- Medie: Flere Xbox-fyringer kan være på vej
- Nordic Game Awards 2024: Her er de nominerede!
- Microsoft: Vi skal lave flere ‘små’ spil
- Arkaden fortæller: Med spiludvikling som passion
- F**k! The Fall Guy flopper fælt
- Marvel Studios klar til kraftig forårsrengøring
- Bungie forkæler PC- og PlayStation-spillere med gratis Destiny 2-udvidelser
- Castes Dwayne Johnson som X-Men superskurken Apocalypse?
- Jack Ryan – The Final Season-bluray-anmeldelse – Et absolut værdigt punktum
- Ny episode af Arkaden Podcast- Skandaler for BÅDE PlayStation og Xbox!
- TopSpin 2K25-anmeldelse – Intensitet uden diversitet
- Remedy skrotter multiplayer-spil
- Kingdom of the Planet of the Apes-anmeldelse – Eventyrlig og actionfyldt abefest
- The Garfield Movie-anmeldelse – Garfield er tilbage for hele familien
- Microsoft lukker flere store Bethesda studier
- Lords of The Fallen og Sniper Ghost Warrior Contracts 2 er på vej til Game Pass
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Hitman World of Assassination
- Nintendo: Vi afslører snart Switch-efterfølger
- Fast And Furious 11 vil gå tilbage og hylde begyndelsen
- Destiny 2: Into the Light-anmeldelse – Et smukt plaster på såret
- Ringenes Herre-stjerner begræder kollegas pludselige dødsfald
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Lilys Garden
- Første look på Superman: Hvem var det lige Henry Cavill var?
- Gamerne elsker PlayStations ‘numse-spil’, eller hvad?
- Spilbranchen om sin nye organisation: “Vi ønskede at lave noget, der kunne samle hele branchen”
- Shadow of the Erdtree bliver den “første og sidste” DLC til Elden Ring
- The boys – sæson 4 – så er der altså trailer
- Apex Legends sæson 21 – Solo mode vender tilbage!
- Tales of Kenzera: Zau-anmeldelse – En tynd kop Wakanda the
- Arkaden Podcast anmelder- Stellar Blade
- Se Adam Driver stoppe tiden i Francis Ford Coppolas nye Megalopolis teaser
- Nyt PlayStation tiltag fører til Helldivers 2 review bombing
- Ghost of Tsushima på PC kræver ikke PSN – medmindre du vil spille co-op
- Nyt Tomb Raider spil vil foregå i Indien- påstår rygter
- Grounded-anmeldelse – Endnu et meningsløst overlevelses spil?
- Mere dansk tilgang når det gælder internationale storproduktioner
Cocoon Anmeldelse $24.99
Summary
Det nyeste spil fra udviklerne bag ‘Limbo’ og ‘INSIDE’ er en genistreg