Mest læste
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Love Lies Bleeding-anmeldelse – Muskler, blodig og liderlig
IF – fantasivenner-anmeldelse – En finurlig fortælling om vigtigheden i at beholde sit barnlige hjerte
Epic idømt kæmpebøde for Fortnite-reklamer
Peter Jackson: Derfor kommer der nye Ringenes Herre film
Sandheden om Imperials lydproblem – det ser ikke godt ud for biografen
HBO Max hamrer Dune: Prophecy trailer direkte i fjæset på dig
Assassin’s Creed Shadows har fået en udgivelsesdato og en trailer – Se traileren her! Og læs om alle de nye detaljer
Ny episode af Arkaden Podcast- Gamere raser mod Xbox
House of the Dragon stjerne castet i James Gunns kommende Supergirl
Don’t Nod får udbredt sine genrer og kvaliteter, men kan den her store adspredelse leve op til forventningerne?
Sidste år fik vi i mine øjne en smuk smuk rejse op mod toppen i det kærkommende Jusant, lavet af Don’t Nod. Men de står også bag spil-serien Life is Strange og Vampyr.
Man kan roligt sige de prøver lidt af hvert, og det er endnu engang tilfældet med Banishers: Ghosts of New Eden. Vi befinder os i 1695 og verden over hærger der mange spøgelser og ånder.
Kæresteparret Red Mac Raith og Andrea Duarte, de to protagonister, sejler mod New Eden, efter at have modtaget et brev fra en nær ven. Desperat mangler han hjælp til at bryde forbandelsen, der har fundet sted.
De to helte bliver i starten omtalt som nogle af de bedste banishers, altså dem der sender de livløse spøgelser og ånder til helvede.
Glattere end smør og olie
For en optimal spiloplevelse vil jeg stærkt anbefale at indstille Banishers til performance mode. Du vil stadig mærke den dybe detaljegrad, men også en ubesværet og flydende oplevelse. Banishers imponerer generelt ved sin smidige performance, hvor gameplay glider naturligt over i de cinematiske sekvenser uden nogen ventetid.
Dog må det nævnes, at der kan være en smule filmgrain og en anelse mindre flydende kameraarbejde i de cinematiske scener sammenlignet med selve gameplayet. Dette er dog for mig ikke noget, der forstyrrer spiloplevelsen i væsentlig grad.
I betragtning af de store bjerge og det veldige snefald, som omgiver spilleren, begyndte jeg dog at ane grænsen for, hvad Don’t Nod har formået at opnå. Der kunne i visse øjeblikke opleves en smule stuttering, hvilket dog kun forekom sjældent i Banishers‘ løbende oplevelse.
inspiration fra de store
Under min færd gennem spillet var det tydeligt, at der var hentet inspiration fra en bred vifte af kilder, herunder Star Wars Jedi-serien og især God Of War fra 2018. Jeg kunne tydeligt genkende lighederne i både kampsystemet, udforskningen og kortfunktionen, og det er bestemt ikke en negativ ting. På trods af den tydelige inspiration har udviklerne formået at tilføje deres egne unikke twist, hvilket giver spillet en friskhed og originalitet.
Spillets gameplay er yderst tilfredsstillende. Kampsystemet er en ren fornøjelse og giver mig frihed til at udføre sjove kombinationer, samtidig med at det kræver konstant opmærksomhed og taktisk tænkning. Bosskampene er et særligt højdepunkt og er generelt veludførte. Og når man konfronteres med de uundgåelige fjender, viser spillet også sin styrke gennem en imponerende variation af modstandere.
Men der er desværre en del usynlige vægge og begrænsede steder, hvor man ikke kan hoppe ned, hvilket kan være frustrerende og forstyrrende i intense kampscenarier.
Spillet har også klare retningslinjer for, hvor man kan kravle op og hoppe ned, og det er en smule begrænsende. Selv små forhindringer kan være nok til at man sidder fast, hvilket især kan være problematisk under kamp.
Det narrative trykker alle de rigtige steder
Historien udgør uden tvivl et af spillets stærkeste træk.
Mange spil har forsøgt at implementere dynamiske og betydningsfulde valg, der skulle forme både spiloplevelsen og spillerens skæbne, men få har formået det såvel som Banishers udviklere. Jeg har ofte siddet fordybet, overvejende hvilken retning jeg skulle tage. Jeg synes dog, at den bliver en anelse lang i sidste ende og kunne godt have skåret omkring fem timer af.
Ud over hovedhistorien er der også ‘Haunting Cases’, små detektivsager, der kræver afgørende beslutninger om at skåne eller eliminere. Adskillige af mine valg har ikke været uden et vist moralsk dilemma, hvilket tilføjer en spændende kontrast til spillets helhed.
At opleve de filmiske scener er en fornøjelse, men man skal også være fan af lange sekvenser, for der er en del scener der varer relativ lang tid. Men jeg personligt blev fuldstændigt opslugt af historien, da stemning og dialog leveres med en overbevisende intensitet af samtlige stemmeskuespillere. Desværre kan jeg ikke helt sige det samme om ansigtsanimationerne, som mangler den nødvendige finesse.
Visuelt set er karakterernes ansigter imponerende veludførte, men desværre kan de blive en anelse monotone og stive i længden. Dog må udviklerne roses for deres minimalistiske, men smukt udførte detaljer, såsom hvordan sneen lægger sig i protagonistens hår, eller hvordan regnen samler sig i skægget.
Verden er død
Spøg til side. Man kommer ikke udenom at man skal traske mange kilometer når man oplever verdenen, og ikke altid har Fast Travel ved hånden. Og selvom man nu en gang påtager sig en rolle som spøgelsesjæger, så savner jeg lidt liv når man nu skal tjekke samtlige spørgsmålstegn af på kortet.
Mennesker ses kun i byerne, ånder og spøgelser findes udenfor bygrænserne, og lejlighedsvis krager krydser ens blik. Dog kunne en anelse af diversitet på min rejse være en kærkommen tilføjelse, som ville krydre explorationsdelen af spillet.
Når der nu er krager, så gik jeg lidt med tanken om, hvorfor der ikke kunne eksistere andre slags dyr.
Ressourcer er der en overflod af, som skal fylde ens taske og bruges til at opgradere udstyr op til syv gange. Levelsystemet er velkendt, hvor man optjener færdighedspoint, der kan investeres i de evner, der bedst passer ens spillestil.
Skilltræet byder på forskellige stier, men ingen af dem er låste, hvilket giver frihed til at tilpasse ens evner efter behov. Med denne grad af fleksibilitet kan man altid finjustere sin tilgang til spillet, hvilket bidrager til en dynamisk spiloplevelse.
Konklusion
Jeg tager hatten af, for at Don’t Nod bliver ved med at sætte sig selv på prøve med nye genrer og nye IP’er. Og med den senest titel Banishers: Ghosts of New Eden, har de igen fat i den lange ende. Med inspiration fra større titler, som God of War fra 2018 formår de stadig at sætte deres eget præg på både combat, exploration og gameplayelementer.
Hvis man sætter spillet i performance mode, vil man opleve en fuldstændig flydende oplevelse på nær når spillet trækker på alle cylindre i snelandskabet. Med en så flot levering af en historie og generelt bare et dragende univers og to protagonister, man faktisk har interesse i, så medbringer spillet som helhed en fantastisk oplevelse, som man ikke skal snyde sig selv for.
Udvikler/Udgiver: Don’t Nod / Focus Home Interactive
Genre: Action/Adventure, kampspil, rollespil
Platform: PlayStation 5 (anmeldt på), Xbox Series X|S og PC
Om skribenten:
Kasper Hansen – Skribent & Anmelder
Kasper har tidligere været skribent og anmelder for GamersLounge. De kompetitive spil som FIFA, Hearthstone og Call Of Duty-serien er nogle, han bruger mange timer på. men via en voksende passion har han også skabt en stor kærlighed til historiedrevne spil – særligt AAA-spil.
- Sony Xperia sætter ny standard for billedkvalitet
- John Wick spin-off med Donnie Yen annonceret
- Assassin’s Creed Shadows har fået en udgivelsesdato og en trailer – Se traileren her! Og læs om alle de nye detaljer
- Peter Jackson: Derfor kommer der nye Ringenes Herre film
- IF – fantasivenner-anmeldelse – En finurlig fortælling om vigtigheden i at beholde sit barnlige hjerte
- Boy Kills World-anmeldelse – Vild action- ekstremt ringe plot
- Love Lies Bleeding-anmeldelse – Muskler, blodig og liderlig
- HBO Max hamrer Dune: Prophecy trailer direkte i fjæset på dig
- House of the Dragon stjerne castet i James Gunns kommende Supergirl
- Ny episode af Arkaden Podcast- Gamere raser mod Xbox
- Order to go for ny Tomb Raider-serie
- Game of Thrones: House of the Dragon sæson 2 lander trailer
- V Rising-anmeldelse – Survival-genren har fået nyt blod
- PlayStation 5 sælger stadig- men rammer ikke prognoser
- Epic idømt kæmpebøde for Fortnite-reklamer
- Kingdom of the Planet of the Apes er et hit – gudskelov
- Meryl Streep modtager Æres-Guldpalme i Cannes
- BREAKING: 60-årige Nicolas Cage skal spille… Spider-Man!
- Ny Blade Runner? Seneste trailer kunne tyde på det
- Så er der nyt om Lord of the Rings: The Rings of Power
- Tillykke med de 80 år, George Lucas
- Sandheden om Imperials lydproblem – det ser ikke godt ud for biografen
- PlayStation præsenterer ny ledelse
- R.I.P. Roger Corman 1926-2024: Her er hans mest mindeværdige film
- Anya Taylor-Joy har meget minimal dialog i Furiosa
- Assassin’s Creed Shadows fremvises på onsdag
- Square Enix skifter strategi efter nedslående regnskab
- Nomineret til 3 Nordic Game Awards: Mød Floppy Club og Rytmos
- Rygte: Nyt Doom spil afsløres ved Xbox Showcase i juni
- Se Trine Dyrholm forvandle sig til koldblodig barnemorderske i isnende klip
- Russo brødrenes Herkules-projekt storsyltet af Disney
- 3 anbefalinger – Tema: Cartoon Saloon
- “Jeg har brug for en yngre Mad Max, ikke Mel Gibson”, siger Furiosa-instruktøren George Miller
- Bliver The Fantastic Four udskudt, igen?
- 28 Years Later udkommer næste år
- Constantine stjerne castet i Pinocchio gyserfilm
- Mere end et rygte? Sigourney Weaver i spil til kommende Star Wars-rolle
- Animal Well-anmeldelse – Mystisk mesterværk
- Arkaden Podcast anmelder- Hellblade: Senua’s Sacrifice
- The Phantom Menace slår vild Disney+ rekord
- Sony og LEGO indgår nyt Horizon-samarbejde
- Ghost of Tsushima fjernes fra Steam i lande uden adgang til PlayStation Network
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Bedtime Digital Games
- De 10 Bedste: Spil på Game Pass
- Dansker skal instruere international gyser
- Teaser klar til tredje sæson af The Bear
- John Malkovich castet i The Fantastic Four. Men som hvem?
- Fra Aquaman til Spider-Man. James Wan udset som Spider-Man 4´s kommende instruktør
- The Rogue Prince of Persia udskudt på grund af Hades II
- Første Teaser Trailer til ‘Lee’ med Kate Winslet er ude, og måske titlens navn lyder bekendt for dig?
- Xbox’ CEO Phil Spencers lejr bliver bombet i Fallout 76
- God of War Ragnarök kommer måske meget snart til PC
- Crow Country-anmeldelse – Ægte gysernostalgi fra 90’erne
- Rygte: Hellblade 2 kommer til PlaySation
- Velkendte ansigter sikrer rekordår for Capcom
- Nyt Jurassic World-spil lander senest i 2026
- Ny episode af Betacritic Podcast- The Fall Guy, Challengers, Monkey Man
- Ralph Ineson er officielt castet som “The Devourer of Worlds”, Galactus i Fantastisc Four-filmen
- Invincible Sæson 2-anmeldelse – En stærk fortsættelse
- Er der opdateringer om GTA VI på vej?
- To nye Ringenes Herre film på vej fra Peter Jackson. Men der er et men…
- Heading Out-anmeldelse – Fed stil men skuffende spil
- I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
- ’Kingdom of the Planet of the Apes’ DVD/Blu-ray udgivelsen vil indeholde en ”Rå” version af filmen.
- Ny Twisters trailer: næppe stille før storm
- Medie: Flere Xbox-fyringer kan være på vej
- Nordic Game Awards 2024: Her er de nominerede!
- Microsoft: Vi skal lave flere ‘små’ spil
- Arkaden fortæller: Med spiludvikling som passion
- F**k! The Fall Guy flopper fælt
- Marvel Studios klar til kraftig forårsrengøring
- Bungie forkæler PC- og PlayStation-spillere med gratis Destiny 2-udvidelser
- Castes Dwayne Johnson som X-Men superskurken Apocalypse?
- Jack Ryan – The Final Season-bluray-anmeldelse – Et absolut værdigt punktum
- Ny episode af Arkaden Podcast- Skandaler for BÅDE PlayStation og Xbox!
- TopSpin 2K25-anmeldelse – Intensitet uden diversitet
- Remedy skrotter multiplayer-spil
- Kingdom of the Planet of the Apes-anmeldelse – Eventyrlig og actionfyldt abefest
- The Garfield Movie-anmeldelse – Garfield er tilbage for hele familien
- Microsoft lukker flere store Bethesda studier
- Lords of The Fallen og Sniper Ghost Warrior Contracts 2 er på vej til Game Pass
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Hitman World of Assassination
- Nintendo: Vi afslører snart Switch-efterfølger
- Fast And Furious 11 vil gå tilbage og hylde begyndelsen
- Destiny 2: Into the Light-anmeldelse – Et smukt plaster på såret
- Ringenes Herre-stjerner begræder kollegas pludselige dødsfald
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Lilys Garden
- Første look på Superman: Hvem var det lige Henry Cavill var?
- Gamerne elsker PlayStations ‘numse-spil’, eller hvad?
- Spilbranchen om sin nye organisation: “Vi ønskede at lave noget, der kunne samle hele branchen”
- Shadow of the Erdtree bliver den “første og sidste” DLC til Elden Ring
- The boys – sæson 4 – så er der altså trailer
- Apex Legends sæson 21 – Solo mode vender tilbage!
- Tales of Kenzera: Zau-anmeldelse – En tynd kop Wakanda the
- Arkaden Podcast anmelder- Stellar Blade
- Se Adam Driver stoppe tiden i Francis Ford Coppolas nye Megalopolis teaser
- Nyt PlayStation tiltag fører til Helldivers 2 review bombing
- Ghost of Tsushima på PC kræver ikke PSN – medmindre du vil spille co-op
- Nyt Tomb Raider spil vil foregå i Indien- påstår rygter
- Grounded-anmeldelse – Endnu et meningsløst overlevelses spil?