Helldivers 2-anmeldelse – Kosmisk kaos med kammeraterne

Af David Darville
16 februar, 2024

How about a nice cup of Liber-TEA!

Kryb og robotter i et univers

Som en inkarneret fan af både Starship Troopers filmen fra 1997 og det første Helldivers spil, var mine forventninger til Helldivers 2 intet mindre end tårnhøje. Det oprindelige spil, en top-down twin-stick shooter, formåede at fange essensen af intergalaktisk krigsførelse med en perfekt blanding af strategi, teamwork og kaotisk sjov.

Det leverede også en skarp satire over militær ekspansionisme og kammeratskab, som jeg elskede ved Starship Troopers. Jeg var derfor spændt på at dykke ned i Helldivers 2, i håb om at genfinde den magi, der gjorde det første spil til en af mine favorit co-op spiloplevelser.

Historien er måske ikke det, der fuldt ud vil tilfredsstille dit behov for en dybere fortælling. Den udspiller sig cirka et århundrede efter begivenhederne i det første spil, hvor Super Earth har sejret over sine fjender. Men i klassisk kliché har fjenden ikke opgivet kampen helt; fjenderne er vendt tilbage, og det er nu op til dig og dine med-Helldivers at redde menneskeheden endnu en gang.

Flot udsigt, mens mine med-Helldivers kæmper mod kryb! Foto: Arrowhead

Tættere på frontlinjen

Helldivers 2 opfylder mine forventninger ved at tilbyde en intens og action fyldt oplevelse, der ikke blot udvider universet, men også forbedrer gameplayet på væsentlige punkter. Overgangen til et third-person perspektiv giver en dybere indsigt i de dystopiske verdener, hvilket forstærker engagementet. Spillet opfordrer til samarbejde med op til tre venner, hvor man sammen udforsker fjendtlige planeter. Kerne-gameplayet understreger vigtigheden af teamwork for at fuldføre missioner og overleve de utallige horder af fjender.

Spillets grafik og lyddesign har fået et markant løft, hvilket fordyber spilleren yderligere i universet. Fjenderne, både insektlignende aliens og robotter, er ikke blot kreativt designet men også varierede, hvilket sikrer, at kampene forbliver engagerende og udfordrende. Især inspirationen fra Terminator filmene er tydelig i robotracen, der tilføjer en følelse af at bekæmpe Skynet i en post-apokalyptisk verden.

Før du dykker ned i fjendens territorium i Helldivers 2, kan du tilpasse dit loadout. Gennem spillets Battle Pass får du adgang til et udvalg af våben og udstyr, hvilket opfordrer til udforskning og taktisk planlægning. Stratagems – unikke evner som automatiske machine gun turrets eller napalm airstrikes – tilfører en taktisk dimension. Aktivering af Strategems kræver hurtige indtastninger på d-pad’en under pres og kommunikation med teamet.

Sammen er vi stærkere

Serverproblemerne og matchmaking har bestemt været en kæmpe hovedpine, og det har gjort det sværere at nyde spillet online. Det var ret frustrerende, især når mine venner ikke var online, og jeg forsøgte at spille med random Helldivers. Det er ærgerligt, at de tekniske problemer prægede spiloplevelsen fra starten, særligt fordi samarbejde med andre spillere er essensen af gameplayet.

Når det kommer til spillets fremtid og variation, er jeg lidt på vippen. Ja, der er en masse opgraderinger og våben at låse op for, men spørgsmålet er, om det er nok til at holde spillet frisk og engagerende i længden. Der er ikke noget PvP, og det ser ikke ud til, at det kommer på bordet lige foreløbigt. Med det sagt, så har jeg stadig lyst til at dykke mere ned i spillet. Jeg ser frem til at opgradere mit skib og udforske alle de våben, spillet har at byde på. Det viser bare, hvor meget spillet stadig fanger, selvom der er plads til forbedring.

Afventer vores extraction! Foto: Arrowhead

Helldivers 2 leverer en solid co-op shooter-oplevelse, der virkelig får adrenalinen til at pumpe! Med et skarpt fokus på taktisk finesse og fejlfri kommunikation mellem venner, forvandles hver mission til en uundgåelig trang til at gennemføre den næste. Selvom der til tider kan opstå en følelse af déjà vu, sikrer spillets udfordrende sværhedsgrader og belønninger, at du forbliver klistret til skærmen. Matchmaking kan være frustrerende, især når vennerne ikke er online. Ikke desto mindre viser Helldivers 2 sit sande potentiale, når du spiller det sammen med dine venner, og I kan godt forvente at tilbringe mange timer i kosmisk krigsførelse, side om side.

Udvikler/Udgiver: Arrowhead Game Studios / PlayStation PC LLC

Genre: Third-Person Shooter, Action, Online co-op

Platform: PlayStation 5 (anmeldt på) og PC

David Darville – Skribent & Anmelder

David har en Master i IT-ledelse, hvor digitalisering var et af de primære interessepunkter i hans uddannelse. Han har også en baggrund som skribent hos Det Danske Gaming Forum. Han excellerer især inden for FPS-spil som Warzone, men hans hjerte banker for udfordringerne i Soulslike-genren. Med en controller i hånden siden den første Nintendo blev tilsluttet familiens gamle 28” billedrørs-TV, brænder hans passion for at udforske gaming-universet stadig stærkt.