Interview

Spilverdenens nye superskurk er klimaet: Spil kan påvirke os mere end andre medier, mener udvikler 

Foto: Piccolo Studio

Af Ebbe Sidenius
2 juni, 2023

Vi har talt med skaberen bag det nye indiespil ’After Us’, som er en del af en tendens i videospil, hvor klimakrisen er i fokus.

Der er kommet en ny slags skurk i videospil. Klimakrisen.

I flere og flere spil er emner som klimaforandringer og miljøproblemer begyndt at flyde op til overfladen. Som olie på havet.

Den sidste boss er ikke længere en gemen superskurk, men måske menneskeheden selv.

Her på Hardwire har vi før skrevet om indiespillene ’Terra Nill’, ’Frostpunk’, ‘Lichenia’ og ‘Against The Storm’, der alle tager udgangspunkt i menneskets aftryk på klimaet – nogle mere subtilt end andre. Og for nylig kunne vi byde endnu et spil velkommen i den klimakritiske forsamling. Platformeren ’After Us’ går nemlig ikke stille til værks, når det kommer til at kritisere vores forbrug af planetens ressourcer.

Vi har talt med én af skaberne bag spillet, Alexis Corominas, som fortæller, hvorfor de har valgt at skabe et spil, der er funderet i noget så zeitgiesty som klimabekymringer. Og forklaringen lyder ganske kort fra ham:

”Enhver indsats tæller.”

”Og jeg vil endda gå så langt at sige, at videospil har magten til at påvirke mennesker mere end noget andet medie. Spillere er i større grad tvunget til at interagere med verden, og derved kan vi spilskabere danne en dybere forbindelse med vores publikum. Du kan ikke bare kigge væk, når du spiller,” siger Alexis Corominas, der er Co-Game Director, Co-Producer og Co-Creative Director på spillet.

I spillet ’After Us’ indtager du rollen som en åndeskikkelse ved navn Gaia, der skal navigere rundt i en postapokalyptisk verden, hvor alt liv er forsvundet. Her skal du finde og genoprette de sidste dyr af sin slags, og finde ud af, hvad der har dræbt dem. Alt imens er du vidne til den massive ødelæggelse og aftryk på naturen, mennesket har lavet: Alt fra enorme mængder affald i havets dyb til forladte betonjungler, hvor alt liv er blevet opslugt. 

”Der er ikke andre end mennesket, der kan ødelægge jorden. Men vi ønsker ikke at bebrejde det enkelte individ i spillet. Jeg tror ikke, at der er noget menneske, der direkte ønsker at ødelægge verden. Som individer elsker vi alle jorden, men ødelæggelsen af naturen er en bivirkning af vores fælles handlinger, der rækker ud over individets kontrol”, siger Alexis Corominas fra spilstudiet Piccolo Studios.

(Foto: Piccolo Studio)

Ud med helten

I kontrast til den lille lysende figur, du spiller som, bliver verden i ’After Us’ fremstillet som en mørk og dystopisk fremtid. Menneskeheden har været katalysator i den ødelæggelse, som spillet portrætterer. Du står overfor alt fra børnearbejde, selvmord fra højhuse til en altædende olie-lignende masse, der har opslugt al verdens liv. Alle aspekter af menneskehedens grimmeste sider.

Men det er ikke alle spil, der har et så ’glasset halvt tomt’-syn på klimakrisen. Blandt andet har vi her på Hardwire for nylig anmeldt spillet ‘Terra Nill’, der håndterede klimakrisen med en mere håbefuld tone. Den tone ønskede Piccolo Studios, der står bag ’After Us’, ikke at spillet skulle have.

”Der er mange spil, der på forskellige måder taler om vores forhold til miljøet, og mange af dem er fantastiske, og vi beundrer dem. Men vi ønskede at have vores egen stemme og skabe noget unik,” siger Alexis Corominas

”Vi vil ikke gemme menneskehedens største udfordring. Derfor skildrer vi den verden, som vi med langsomme skridt bevæger os hen imod. Hvis altså ikke vi gør noget lige nu. Spillet skulle ikke fremstille menneskeheden som helte, men vise mennesket som skaberen af ødelæggelsen”, siger han.

Alexis Corominas er ikke kun medskaber af spillet. Han er også medstifter af Piccolo Studio, og ansvarlig for virksomhedens vision. Derfor har han også haft stor indflydelse på spillets tone – og den store saks blev taget i brug for at holde spillets vision skarp.

”Vi skrottede en masse ting! Det er svært at designe spil. Det er sværere at designe spil, som skal skildre tunge emner gennem gameplay. Mit hold og jeg besluttede ret tidligt, at den egentlige hovedkarakter ikke skulle være Gaia, men selve verdenen. Hvilket, som du måske kan forestille dig, krævede en enorm mængde ressourcer og tid.”

(Foto: Piccolo Studio)

Håb for fremtidige generationer

’After Us’ er sin egen blanding af ’Journey’ og ’Celeste’ blot med en mere dyster stil, men Gaia, som du spiller som, er – som Alexis Corominas også understreger – med til at understrege, at der er håb. Du kan for eksempel få alle planter til at gro i en cirkel omkring Gaia med hendes burst of life-evne. Eller du kan kaste en lyskugle, som renser verdenen for ondskab.

Og selve spillet er også opstået ud fra et håb om fremtiden, fortæller Alexis Corominas.

”Os på holdet er blevet gamle og begyndt at tænke over, hvad vi efterlader til de nye generationer, særligt da nogle af os er blevet forældre. Selvom ’After Us’ er slutningen på menneskeheden, når alt liv er væk, kan man gennem spillet plante et frø af håb. Målet med spillet er at tro på, at vi som menneskehed fortjener en chance mere.”

Her på Hardwire roste vi ‘After Us’ for dets behandling af det svære emne, så har spillet også fået kritik for at være for in your face med sin kritik.

”På den ene side har vi modtaget beskeder fra folk, der har haft en meget bevægende oplevelse med spillet. Mange af dem fortæller, hvordan spillet fik dem til at tænke og reflektere over miljøet på en måde, som ingen andre medier før har gjort. Det betyder alt for os”, siger Alexis Corominas.

“Men der har også været nogle, der mener, at spillet er overfladisk og alt for bebrejdende på menneskeheden. Vi vidste udmærket, at spillet ville splitte vandene, og for os er det det smukke ved den kreative proces!”

Men selvom Alexis Corominas vidste, at kritikken fra spillerbasen ville komme, var det aldrig på tale at mindske in your face-faktoren.

”Vi havde både mere håbefulde og mere dystre versioner af spillet, da vi lavede det, men det vigtigste var at forblive kritiske. Vi ved, at det kan være kontroversielt, men det er den vision, vi har.”

(Foto: Piccolo Studio)

Om skribenten:

Ebbe Sidenius – Freelancer

Ebbe Sidenius er uddannet journalist og er film- og spilnørd. Hans liste af yndlingsspil er lang og tæller blandt andet Portal 2, Stardew Valley, World of Warcraft, Factorio, The Witcher 3 og Disco Elysium. Når han ikke skriver eller gamer ser han formentligt ’Ringens Herre’ eller komedieserien ’It’s Always Sunny in Philadelphia’.






© Copyright - arkaden.dk