Star Wars: Dark Forces Remastered-anmeldelse: En tidsrejse med blasters!

Af David Darville
10 marts, 2024

Tilbage i 90’erne oplevede jeg Star Wars: Dark Forces for første gang på min fars computer, og det var intet mindre end en åbenbaring. I en æra domineret af FPS titaner som Wolfenstein, DOOM og Quake, skilte Dark Forces sig ud med sin unikke fusion af Star Wars narrativet og revolutionerende gameplay. At dykke ned i Star Wars: Dark Forces Remastered, cirka 30 år efter jeg sidst spillede originalen, har været en dybt personlig rejse tilbage til de dage, hvor jeg første gang forstod magien ved at være gamer.

Darth Vader mener det alvorligt, når han peger!

Nostalgisk genoplivning med moderne finesse

Star Wars: Dark Forces Remastered har bragt Kyle Katarns oprindelige eventyr tilbage med en visuel og teknisk opdatering, der respekterer spillets arv, mens det introducerer det til en ny generation af gamers.

Grafikken har fået en markant opgradering, med skarpere teksturer og mere komplekse lysindstillinger, der giver spillet en frisk følelse, uden at miste sin oprindelige sjæl. Dette har været en glæde at opleve, især med de nostalgiske minder om den kantede 90’er grafik, som nu er forvandlet til noget, der passer bedre ind i det 21. århundredes æstetik.

Historisk gameplay der har skabt fremtiden

Spillets kerneelementer – exploration, puzzles, og arcade-shooting  – føles overraskende friske og moderne. Det var en sand fornøjelse at genopdage spillet med en moderniseret tilgang, der gør gameplayet mere flydende og tilgængeligt. Remasteringen har også formået at bevare den oprindelige spænding og udfordring, som gjorde Dark Forces til en klassiker, samtidig med at den introducerer elementer, der appellerer til nutidens spillestil.

Jabba the Hutt har også en lille cameo.

Lyden af Star Wars

Musikken og lydeffekterne i Dark Forces Remastered leverer stadig den episke følelse af at være en del af Star Wars universet. Opdateringerne har forstærket den immersive oplevelse, hvilket gør hvert blasterskud og John Williams’ ikoniske temaer endnu mere levende. Det var som at træde ind i en velkendt verden, men med en klarhed, der ikke var mulig tilbage i 90’erne.

Dumme startroopers og uventede øjeblikke

Jeg har et yndlingsøjeblik på en bane, hvor man skal infiltrere et Imperial fængsel, der vækker minder fra Star Wars: Episode  IV – A New Hope. Både lyden og designet minder om filmen og genopliver nogle af filmens mest ikoniske øjeblikke. Man kan også finde små komiske øjeblikke, som da jeg åbnede en dør til et herretoilet, hvor to stormtroopers stod og tømte deres blærer, mens jeg klargjorde et nakkeskud med min blaster.

På den negative side er AI’en til tider lidt for aggressiv; så snart de opdager dig, stormer de imod dig og ønsker at komme helt op i dit ansigt. Selvom level designet er tro mod originalen, kan de labyrintiske strukturer virke forvirrende – en stil, der var nok mere acceptabel for tre årtier siden end den er i dag.

Star Wars: Dark Forces Remastered føles som at åbne en tidskapsel fyldt med barndomsminder. Dette spil er ikke kun en hyldest til det originale, men også en forbedring, der er optimeret til de moderne spillekonsoller. Det fanger Star Wars universets essens og illustrerer klart, hvor nutidens spiludviklere finder deres inspiration.

I 2024 kan det virke som et nostalgisk nik til fortiden, men det fremhæver samtidig, hvor meget spilverdenen har udviklet sig. Star Wars: Dark Forces Remastered byder både erfarne fans og nye spillere velkommen til at (gen)opdage et legendarisk stykke spilhistorie. Selvom det primært henvender sig til de mest hardcore Star Wars-fans, appellerer det også bredt til dem, der nyder retrospils unikke charme.

Udvikler/Udgiver: Nightdive Studios / Lucasfilm Games LLC

Genre: FPS, Action

Platform: Nintendo Switch (anmeldt på), PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One og Xbox Series S|X

David Darville – Skribent & Anmelder

David har en Master i IT-ledelse, hvor digitalisering var et af de primære interessepunkter i hans uddannelse. Han har også en baggrund som skribent hos Det Danske Gaming Forum. Han excellerer især inden for FPS-spil som Warzone, men hans hjerte banker for udfordringerne i Soulslike-genren. Med en controller i hånden siden den første Nintendo blev tilsluttet familiens gamle 28” billedrørs-TV, brænder hans passion for at udforske gaming-universet stadig stærkt.