Mest læste
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Love Lies Bleeding-anmeldelse – Muskler, blodig og liderlig
Epic idømt kæmpebøde for Fortnite-reklamer
IF – fantasivenner-anmeldelse – En finurlig fortælling om vigtigheden i at beholde sit barnlige hjerte
Sandheden om Imperials lydproblem – det ser ikke godt ud for biografen
Peter Jackson: Derfor kommer der nye Ringenes Herre film
HBO Max hamrer Dune: Prophecy trailer direkte i fjæset på dig
V Rising-anmeldelse – Survival-genren har fået nyt blod
Assassin’s Creed Shadows har fået en udgivelsesdato og en trailer – Se traileren her! Og læs om alle de nye detaljer
Ny episode af Arkaden Podcast- Gamere raser mod Xbox
Da jeg første gang hørte om Steamworld Build, må jeg indrømme,jeg var overrasket over at det overhovedet var en franchise, da jeg aldrig før havde hørt om Steamworld. Set i bakspejlet må jeg da også konkludere, at jeg i ny og næ var faldet over andre Steamworld-titler under anbefalinger eller ‘steam sales’, men aldrig givet det mere end et forbipasserende blik, da det ikke virkede som noget for mig.
Da jeg så bagefter så traileren til Steamworld Build, blev jeg med det samme sparket tilbage i tiden til nostalgiske minder omkring Dungeon Keeper. Udviklerne har da også selv indrømmet, at de har draget inspiration fra det førnævnte samt fra ‘city-builder’ spillet Anno, og forsøgt at skabe en titel, der smelter de to spiltyper sammen. Jeg har aldrig selv spillet Anno, men hørt gode ting, så lige fra starten af var jeg meget interesseret i Steamworld Build. Desværre blev min interesse kortvarig.
Overfladisk narrativ
Der er her prøvet at blande to meget forskellige spil sammen, som egentligt starter med en nydelig, og forholdsvis interessant introduktion. Men på trods af det, så går der ikke lang tid, før det desværre bliver åbenlyst at blandingen er noget tynd, og mangler dybde for at være en succes.
Spillet starter op med at vise en kort cinematic omkring nogle robotter i et “western” lignende univers, som prøver at flygte fra deres døende planet. Det vil de gøre ved at bygge en raket og rejse ud i rummet. De nødvendige ressourcer til at bygge raketten er under planetens overflade, og skal blot graves frem fra en mine. Der er ikke meget ved den her åbning, det er blot en hurtig forklaring omkring hvad målet er, hvorfor de gør det, og hvad din opgave er.
Kort tid efter bliver du hurtigt introduceret til karaktererne i historien. De har desværre ikke rigtigt nogen vigtig rolle i spillet, de er der mest af alt mere som kommentatorer, og fungere mere som introduktion til spillets systemer end noget andet. Tog du dem ud og erstattede dem med tekstbokser, der beskrev lignende elementer, mistede du intet. Hvis de var i de andre spil, så kender jeg dem desværre ikke, men her tjener de ikke rigtigt et formål andet end ligegyldigt fyld.
Undervældende kompleksitet
Du går stille og roligt i gang med at bygge en by ud fra dit startpunkt, en togstation, med direktion omkring hvad du skal bygge til at starte med. Efter noget tid får du bare nogle mål, du skal opnå for at kunne komme videre, og så er det op til dig hvordan du vil gøre det. Jo længere i spillet du kommer, jo flere bygninger får du adgang til, som er baseret på fire forskellige sociale klasser – Eller i hvert fald tre, jeg er ikke så sikker på den fjerde. Du har arbejderklassen, som bare hedder ‘Workers’. Så er der middelklassen, symboliseret af ‘Engineers’, og så har du overklassen som hedder ‘Aristobots’. Der hvor den taber mig lidt, er med den fjerde klasse, “videnskabsmænd”. Men i spillet er det mere forklaret, som at de er nødvendige for at samle raketten og lave brændstoffet til den, og er derfor betragtet som de mest vigtige og derfor højest stående.
De forskellige klasser har hvert deres krav, om speciale bygninger, og for hvert krav opfyldt vil hver bolig give mulighed for flere indbyggere. F.eks så kræver ‘workers’ kaktusvand, men ‘engineers’ kræver rent drikkevand. Dette får spillet til at se ud som om, at det kunne blive indviklet senere hen, men det er egentlig meget simpelt, når man begynder at forstå hvordan kravene bliver opfyldt. Specielt taget i betragtning hvis du bygger noget forkert, så kan du altid flytte på dine bygninger uden omkostninger. Det gør desværre også det at spillet ikke rigtigt bliver udfordrende, hvad angår byplanlægning.
Efter du får adgang til “Engineers”, får du også adgang til minen, og det er her, at min entusiasme desværre faldt kraftigt. Det er lidt selvforskyldt, da jeg ikke burde have håbet på “Dungeon keeper, men med mere”. Men selv efter at have overkommet den skuffelse, så er der bare ikke meget at lave i minen.
Minen kommer i flere lag og som du udvider minen, så skal du bygge støttepæle, for at der ikke sker nogle kollapser. Støttepæle som spillet for resten advarer dig om hvornår, og hvor du skal bygge. Selv hvis du ikke får bygget støttepælene, så kan dine minearbejdere hurtigt fjerne stenene, som er faldet ned uden særligt negative konsekvenser. Dybere bliver spillet i minen desværre aldrig. Selv senere når der kommer fjender, så kan du stort set automatisere problemet væk. Du har nemt ved at se hvor fjenderne kommer fra, og du har god tid til at planlægge rundt om dem. Så hvis man bygger turrets og et par vagtområder, så kan du ignorere stort set alle fjender. Selv senere når der kommer store bølger af fjender, så bliver du advaret om det mange minutter på forhånd, og de kommer altid det samme sted fra.
Et ressourcemæssigt spild
Der er også et forhandlings-system i spillet, i form af et tog som ankommer hvert 5. minut, og gør det muligt at bytte til manglende ressourcer. Men jeg synes ikke rigtigt, systemet er særligt veludviklet eller gennemtænkt. Forskellen mellem hvornår du får ressourcer normalt, og hvor ofte toget ankommer, er noget voldsomt. Din normale indkomst er ca. hvert 10. sekund. Hvad angår skattepenge af dine beboere, og hastigheden på hvor hurtigt du får ressourcer i minen, er bestemt af afstanden fra ressourcen og din elevator. Der er mange måder at øge den hastighed på. Produktionsfabrikkerne leverer på forskellige tidspunkter, baseret på et par faktorer, men sjældent længere tid end 30 sekunder og ofte kortere tid end det. Du har en indkomst/udgift interface, men hvis du sætter en handel op igennem toget, så har det ingen indflydelse på interfacet, og det kan give dig en forvrænget ide, om hvordan din nuværende situation er.
Udseendemæssigt så er det et simpelt men pænt spil, hvor det er lykkedes relativt godt at holde en charmerende stil hele vejen igennem. Mange af bygningerne er dog ret kedelige at kigge på, specielt boligerne, med nogle enkelte ‘standouts’ som kasinoet, der ligner en kæmpe enarmet tyveknægt.
Og her kan jeg så egentlig følge fint op med et punkt omkring historien i spillet. Den er begrænset og egentlig eksisterer mere som en fodnote end noget andet. Igen er der mest af alt snak her omkring, at holde det så simpelt som muligt. Der er ingen overraskelser, eller i hvert fald ikke noget jeg håber der ville overraske nogen. Det er fint nok, der er ikke et stort behov for historie, som sagt er det mere en ‘tutorial’, eller en forklaring på hvad og hvorfor man egentlig laver, hvad man gør.
På trods af tidligere kommentarer så er det egentlig lykkedes dem rimelig fornuftigt at kombinere spilstilene sammen, men det bliver hurtigt ensformigt og løber tør for udfordringer. De største udfordringer for mig var tidligt dårlig planlægning. Men efter at jeg fandt ud af at det intet kostede at flytte bygninger rundt, så stoppede det med at være et problem. Det eneste andet tilbage for mig var tålmodigheden for at vente på ressourcerne nødvendige til at fortsætte med at spille. Ofte endte jeg med at skulle vente flere minutter på at kunne lave fremskridt med mine mineskakt udvidelser, eller ikke kunne lave de store tilføjelser i byen, da jeg manglede de nødvendige penge eller andre krav.
Nogle af disse ting kunne 100% være forbedret med en bedre byplanlægning fra min side af, men på grund af den lidt skuffende indkomst/udgift interface, så var det ikke altid lige til at se, hvor mine problemer lå, og hvordan man skulle fikse dem.
Konklusion
Som det sikkert er åbenlyst, så er det ikke et spil for mig. Men der er sikkert mange, som godt kan lide en mere afslappet spillestil, hvor man kan kører lidt i sit eget tempo, og hvor der ingen risiko er for at skulle starte forfra. Personligt ville jeg ønske, at der var lidt større udfordringer i spillet mellem de to “områder” i form af overfladen og undergrunden. Måske hvis du ikke vedligeholdt minen, kunne byen ovenover risikere synkehuller, eller hvis man mistede kontrollen over minen, så ville monstrene i undergrunden kunne komme til overfladen. For mig er spillet bare ikke særligt sjovt, eller særligt interessant i længden.
Jeg kan se skyggen af et godt spil her, måske ikke et fantastisk spil, men i hvert fald et som folk kunne vende tilbage til i fremtiden. I stedet for endte det med at være et middelmådigt spil, der vil blive glemt om en måned.
Udvikler/Udgiver: The Station/Thunderful Group
Genre: Strategi- og simulations-spil
Platform: PC, PS4/5, Nintendo Switch (anmeldt på) og Xbox One/Series
Om skribenten:
Mark Just – Gæsteanmelder
Mark er til dagligt industrioperatør i produktionen af tæpper men hans fritid er fyldt med “nørdede” aktiviteter. Efter endelig at have brudt forbandelsen kastet på ham for over 10 år siden der tvang ham til udelukkende at spille “competitve mulitplayer” spil så som LoL, Overwatch, Apex Legends og fortryde det hver gang. Så er han endelig begyndt at synke dage af sit liv i RPG’er, et par indiespil i ny og næ eller bare tabletop.
- John Wick spin-off med Donnie Yen annonceret
- Assassin’s Creed Shadows har fået en udgivelsesdato og en trailer – Se traileren her! Og læs om alle de nye detaljer
- Peter Jackson: Derfor kommer der nye Ringenes Herre film
- IF – fantasivenner-anmeldelse – En finurlig fortælling om vigtigheden i at beholde sit barnlige hjerte
- Boy Kills World-anmeldelse – Vild action- ekstremt ringe plot
- Love Lies Bleeding-anmeldelse – Muskler, blodig og liderlig
- HBO Max hamrer Dune: Prophecy trailer direkte i fjæset på dig
- House of the Dragon stjerne castet i James Gunns kommende Supergirl
- Ny episode af Arkaden Podcast- Gamere raser mod Xbox
- Order to go for ny Tomb Raider-serie
- Game of Thrones: House of the Dragon sæson 2 lander trailer
- V Rising-anmeldelse – Survival-genren har fået nyt blod
- PlayStation 5 sælger stadig- men rammer ikke prognoser
- Epic idømt kæmpebøde for Fortnite-reklamer
- Kingdom of the Planet of the Apes er et hit – gudskelov
- Meryl Streep modtager Æres-Guldpalme i Cannes
- BREAKING: 60-årige Nicolas Cage skal spille… Spider-Man!
- Ny Blade Runner? Seneste trailer kunne tyde på det
- Så er der nyt om Lord of the Rings: The Rings of Power
- Tillykke med de 80 år, George Lucas
- Sandheden om Imperials lydproblem – det ser ikke godt ud for biografen
- PlayStation præsenterer ny ledelse
- R.I.P. Roger Corman 1926-2024: Her er hans mest mindeværdige film
- Anya Taylor-Joy har meget minimal dialog i Furiosa
- Assassin’s Creed Shadows fremvises på onsdag
- Square Enix skifter strategi efter nedslående regnskab
- Nomineret til 3 Nordic Game Awards: Mød Floppy Club og Rytmos
- Rygte: Nyt Doom spil afsløres ved Xbox Showcase i juni
- Se Trine Dyrholm forvandle sig til koldblodig barnemorderske i isnende klip
- Russo brødrenes Herkules-projekt storsyltet af Disney
- 3 anbefalinger – Tema: Cartoon Saloon
- “Jeg har brug for en yngre Mad Max, ikke Mel Gibson”, siger Furiosa-instruktøren George Miller
- Bliver The Fantastic Four udskudt, igen?
- 28 Years Later udkommer næste år
- Constantine stjerne castet i Pinocchio gyserfilm
- Mere end et rygte? Sigourney Weaver i spil til kommende Star Wars-rolle
- Animal Well-anmeldelse – Mystisk mesterværk
- Arkaden Podcast anmelder- Hellblade: Senua’s Sacrifice
- The Phantom Menace slår vild Disney+ rekord
- Sony og LEGO indgår nyt Horizon-samarbejde
- Ghost of Tsushima fjernes fra Steam i lande uden adgang til PlayStation Network
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Bedtime Digital Games
- De 10 Bedste: Spil på Game Pass
- Dansker skal instruere international gyser
- Teaser klar til tredje sæson af The Bear
- John Malkovich castet i The Fantastic Four. Men som hvem?
- Fra Aquaman til Spider-Man. James Wan udset som Spider-Man 4´s kommende instruktør
- The Rogue Prince of Persia udskudt på grund af Hades II
- Første Teaser Trailer til ‘Lee’ med Kate Winslet er ude, og måske titlens navn lyder bekendt for dig?
- Xbox’ CEO Phil Spencers lejr bliver bombet i Fallout 76
- God of War Ragnarök kommer måske meget snart til PC
- Crow Country-anmeldelse – Ægte gysernostalgi fra 90’erne
- Rygte: Hellblade 2 kommer til PlaySation
- Velkendte ansigter sikrer rekordår for Capcom
- Nyt Jurassic World-spil lander senest i 2026
- Ny episode af Betacritic Podcast- The Fall Guy, Challengers, Monkey Man
- Ralph Ineson er officielt castet som “The Devourer of Worlds”, Galactus i Fantastisc Four-filmen
- Invincible Sæson 2-anmeldelse – En stærk fortsættelse
- Er der opdateringer om GTA VI på vej?
- To nye Ringenes Herre film på vej fra Peter Jackson. Men der er et men…
- Heading Out-anmeldelse – Fed stil men skuffende spil
- I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
- ’Kingdom of the Planet of the Apes’ DVD/Blu-ray udgivelsen vil indeholde en ”Rå” version af filmen.
- Ny Twisters trailer: næppe stille før storm
- Medie: Flere Xbox-fyringer kan være på vej
- Nordic Game Awards 2024: Her er de nominerede!
- Microsoft: Vi skal lave flere ‘små’ spil
- Arkaden fortæller: Med spiludvikling som passion
- F**k! The Fall Guy flopper fælt
- Marvel Studios klar til kraftig forårsrengøring
- Bungie forkæler PC- og PlayStation-spillere med gratis Destiny 2-udvidelser
- Castes Dwayne Johnson som X-Men superskurken Apocalypse?
- Jack Ryan – The Final Season-bluray-anmeldelse – Et absolut værdigt punktum
- Ny episode af Arkaden Podcast- Skandaler for BÅDE PlayStation og Xbox!
- TopSpin 2K25-anmeldelse – Intensitet uden diversitet
- Remedy skrotter multiplayer-spil
- Kingdom of the Planet of the Apes-anmeldelse – Eventyrlig og actionfyldt abefest
- The Garfield Movie-anmeldelse – Garfield er tilbage for hele familien
- Microsoft lukker flere store Bethesda studier
- Lords of The Fallen og Sniper Ghost Warrior Contracts 2 er på vej til Game Pass
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Hitman World of Assassination
- Nintendo: Vi afslører snart Switch-efterfølger
- Fast And Furious 11 vil gå tilbage og hylde begyndelsen
- Destiny 2: Into the Light-anmeldelse – Et smukt plaster på såret
- Ringenes Herre-stjerner begræder kollegas pludselige dødsfald
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Lilys Garden
- Første look på Superman: Hvem var det lige Henry Cavill var?
- Gamerne elsker PlayStations ‘numse-spil’, eller hvad?
- Spilbranchen om sin nye organisation: “Vi ønskede at lave noget, der kunne samle hele branchen”
- Shadow of the Erdtree bliver den “første og sidste” DLC til Elden Ring
- The boys – sæson 4 – så er der altså trailer
- Apex Legends sæson 21 – Solo mode vender tilbage!
- Tales of Kenzera: Zau-anmeldelse – En tynd kop Wakanda the
- Arkaden Podcast anmelder- Stellar Blade
- Se Adam Driver stoppe tiden i Francis Ford Coppolas nye Megalopolis teaser
- Nyt PlayStation tiltag fører til Helldivers 2 review bombing
- Ghost of Tsushima på PC kræver ikke PSN – medmindre du vil spille co-op
- Nyt Tomb Raider spil vil foregå i Indien- påstår rygter
- Grounded-anmeldelse – Endnu et meningsløst overlevelses spil?
- Mere dansk tilgang når det gælder internationale storproduktioner