Mest læste
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Sandheden om Imperials lydproblem – det ser ikke godt ud for biografen
Kingdom of the Planet of the Apes er et hit – gudskelov
Epic idømt kæmpebøde for Fortnite-reklamer
BREAKING: 60-årige Nicolas Cage skal spille… Spider-Man!
Så er der nyt om Lord of the Rings: The Rings of Power
V Rising-anmeldelse – Survival-genren har fået nyt blod
PlayStation præsenterer ny ledelse
Ny Blade Runner? Seneste trailer kunne tyde på det
Spilbranchen om sin nye organisation: “Vi ønskede at lave noget, der kunne samle hele branchen”
Den ene er inspireret af sin fars gamle anatomibøger. Den anden er allergisk overfor at loope musik. Men sammen har de været med til at udvikle det bedste danske spil siden INSIDE.
‘Cocoon’ har fået en blændende modtagelse blandt fans og kritikere, hvor deres score på Metacritic lige nu er på 89 for PC-versionen, hvilket svarer til det 16. bedst anmeldte spil i år. Her på siden gav vi spillet 9/10, hvor det blev beskrevet som en “genistreg af et spil“.
Vi har taget en snak med medstifter og lyddesigner hos Geometric Interactive, Jakob Schmid, og Art Director, Erwin Kho, omkring modtagelsen af spillet, og hvad det har krævet af holdet bag.
Jeg har set frem til ‘Cocoon’ længe. Lige siden game director Jeppe Carlsen lagde en gameplay teaser ud på sin X-profil, har jeg set frem til dagen, hvor en officiel dato kom. Som stor fan af ‘Limbo’ og ‘INSIDE’ som Jeppe tidligere har arbejdet på, håbede jeg på, at de nye puzzles kunne overgå de forrige.
Som Jakob Schmid – Jeppe Carlsens kompagnon – udtaler i sit interview med Arkaden, så var det meningen, at ‘spillet ‘Cocoon’ skulle laves hurtigere end de tidligere spil som Jakob Schmid og Jeppe Carlsen har arbejdet sammen på. Det blev ikke tilfældet.
Presset som Playdead-alumner
I spilindustrien er det ofte givet, at man ikke er bedre end sit seneste spil. Med de to største danske indiesuccesser i ryggen, måtte der derfor også være et pres på Jakob og Jeppe. Derfor spurgte jeg ind til presset om at have “fra udviklerne bag Limbo og INSIDE” som en del af deres marketing.
Jakob: “Når ‘Limbo’ og ‘INSIDE’ bliver lagt ind i vores marketing, bliver vi nødt til at leve op til vores omdømme. Men spørgsmålet går faktisk mere på, om vi kan lave et spil, der ikke skuffer os selv?“
Erwin: “Man forbinder tit Playdead med melankoli, og pludseligt laver vi noget helt andet. Du vil stadig ikke skuffe – du vil gerne efterlade et indtryk og “wowe” folk.“
Min fornemmelse af Jakob og Erwins svar var, at de ikke rigtigt tænkte på, at stå i skyggen af Playdead. Det var om de ville bevist, at de kunne stå på egne ben med Geometric Interactive. Men det har ikke været uden bump på vejen.
Da Jakob og Jeppe havde taget beslutningen om, at der skulle en udgiver til at hjælpe dem med spillet, var Annapurna Interactive deres første prioritet.
Jakob: “Vi var nået til et punkt, hvor det var svært at finde penge og ressourcer til den videre udvikling af spillet; Vi pitchede vores spil og folk var sådan: “Det ser fedt ud, jeg snakker lige med dem ovenpå”, men vendte aldrig tilbage. Derfor lavede vi en liste over dem, vi allerhelst vil have til at udgive vores spil. Og her var Annapurna øverst på listen. Annapurna var derfor perfekt match for os, da de allerede har en portefølje med smukke og unikke artstyles.“
Selvom Annapurna ikke har udgivet særligt mange spil endnu, er ‘Cocoon’ blot det andet nordiske spil i deres portefølje. Det andet nordiske spilstudio, der har fået udgivet deres spil ‘Sayonara Wild Hearts’, er svenske Simogo.
Jakob: “Nu er det jo ikke fordi Annapurna har udgivet tusindvis af spil. Men med den rimeligt kreative gruppe af udviklere, vi har i Danmark, har vi flere, der godt kunne blive udgivet af Annapurna på et tidspunkt. Det kan være vi får Annapurna Nordic til den tid?“
Fandt inspiration i sin fars anatomibog
Erwin Kho er lidt et ubeskrevet blad i spilindustrien. Han har tidligere arbejdet 10 år som freelancer, særligt med digital design. Derfor har han også sin egen side, hvor man kan se hans forskellige kunstprojekter. Et af Erwins kunstprojekter har han kaldt “Islands”. Netop dette projekt havde Jeppe og Jakob en helt særlig interesse i.
Jakob: “Vi startede med at lave en 2D prototype, hvor man havde en lille figur med en kugle og nogle puzzles. Faktisk er der nogle af disse puzzles, der også er med i det færdige spil. Men spillet var fladt og havde ingen teksturer. Derfor var vi på udkig efter en, der kunne bringe vores spilverden til live. Og Erwins “Islands” var det, der overbeviste os om, at vi måtte snakke med ham, da det præcist var sådan vores verden kunne se ud. Erwin var et ret fedt valg til netop dette. Han passede perfekt til det, vi ville have.“
Erwin: “Det kom som en meget naturlig forlængelse af det, jeg allerede arbejdede med. Men her kunne jeg udfolde min indre sci-fi nørd.”
Erwin var 5 år gammel, da han så den først Alien-film og blev også hurtigt eksponeret for zombiefilm bagefter. “Det var ikke en særligt god idé, men det skete.”
Men inspirationen til netop ‘Cocoon’ skal findes i et andet sted en horrorfilm.
Erwin: “Min far var narkoselæse, og han havde alle disse smukke anatomibøger på sit kontor. Jeg tror, de var fra 60’erne og 70’erne og var tegnet af en kirurg, som også var en meget dygtig kunstner. Han tegnede hele kroppens anatomi, men også nogle af de sygdomme og infektioner, man kunne få. Jeg synes, det var fascinerende og smukt.“
“Jeg er allergisk overfor at loope musik”
Jakob Schmid vandt prisen for Best Audio ved IGF (Independent Game Festival) i 2013 for spillet ‘140’ som også var udviklet sammen med Jeppe Carlsen. I ‘140’ er musikken og gameplayet knyttet meget tæt, da det er et rytmespil. Derfor har tilgangen til at lave lyd og musik til ‘Cocoon’ været en del anderledes.
Jakob: “Forskellen har været, at ‘Cocoon’ startede ud 100% som gameplay. Vi havde heller ikke bosskampe i starten af produktionen. Men målet med musikken var, at jeg ønskede, at nøglemomenterne lød ens. Vi endte op med at have nøglemomenter, hvor spildesign og musikken virkelig mødes. Fx feedbacken når spilleren lærer en ny ting eller oplåser noget nyt i det univers, man er i. Det spiller nogle ganske få toner, men jeg synes det fungerer virkelig godt.“
Noget af det jeg personligt elskede ved ‘Cocoon’ var, at man aldrig blev forstyrret af musikken, når man skulle tænke over løsningen. For Jakob Schmid har dette også været lidt af en puzzle i sig selv.
Jakob: “Jeg siger altid, jeg ikke er musiker, jeg er lyddesigner. Til musikken for de mere ambiente dele, kodede jeg en software til vores synthesizers. Musikken bliver genereret i selve spillet, da jeg er allergisk overfor at loope musik. Desto mere teknisk musikken bliver, desto mere interessant synes jeg det er. Musikken har et bestemt sæt regler og lyddesignet har også nogle regler som det skal følge meget, meget nøjagtigt. Derfor er musikken ikke direkte inspireret af artstylen, da jeg altid har haft disse regler i mit hoved. Men omvendt kan man ikke undgå at blive inspireret af Erwin.“
Håber på nomineringer
I min anmeldelse af spillet kaldte jeg det en milepæl indenfor dansk spildesign. Og hvis der er et spil, der bør vinde priser, er det ‘Cocoon’.
Da jeg interviewede Jakob og Erwin var spillet kun 3 dage gammel. Men allerede havde det fået en nominering som årets bedste indiespil til Golden Joysticks. Her er de nomineret sammen med ‘Dave the Diver’, ‘Dredge’ og ‘Sea of Stars’. Om de vinder må vi se på, når showet afholdes d. 10. november. Man kan stadig nå at stemme på sin favorit lige her:
Erwin: “Vi håber da at blive nomineret til mere. Men det er også et stærkt felt i år. Det er virkelig fedt at være på samme liste som ‘Viewfinder, ‘Sea of Stars’ og ‘Dredge’.“
Geometric Interactive har efter udgivelsen af ‘Cocoon’ nydt at se deres spil blive spillet af folk på YouTube og Twitch. Erwin brugte udgivelsesweekenden på “at høre folks respons og wow-momenter, forvirringsmomenterne og de momenter, hvor hjernen bare siver ud af ørene på dem. Det var virkeligt sjovt og virkeligt tilfredsstillende.“
Jakob og Erwin har været meget taknemmelige for den fine modtagelse som spillet har fået af både fans og af kritikere. De gør det ikke for pengenes skyld. De vil “bare gerne lave det bedste spil i verden. Nogle gange laver vi noget virkelig godt, og det er vi stolte af.“
Det ultimative for dem er, at folk begynder at digte på historier omkring ‘Cocoon’-universet og begynder at lave fan-art til spillet.
Hvad Geometric finder på til næste gang, må vi vente at se. Jakob Schmid kunne løfte sløret for, at de var i gang med præ-produktionsfasen og på konceptniveau med deres nyeste spil. Om der går endnu 6 år på deres nye spil må vi vente at se. Jeg ser allerede stærkt frem til det.
Cocoon kan hentes via Game Pass eller spilles på Playstation 5, Nintendo Switch og PC.
Om skribenten:
Emil Øgaard – Skribent & Anmelder
Emil er uddannet Cand. Mag. i Medievidenskab, hvor han specialiserede sig i spilteori og ludonarrativitet. Har tidligere været skribent hos Pixel.tv. Lige siden han spillede Kingdom Hearts for første gang på sin PS2, har han været bidt af RPG-spil. Derudover er spiludvikling i Danmark et af hans store interessefelter.
- House of the Dragon stjerne castet i James Gunns kommende Supergirl
- Ny episode af Arkaden Podcast- Gamere raser mod Xbox
- Order to go for ny Tomb Raider-serie
- Game of Thrones: House of the Dragon sæson 2 lander trailer
- V Rising-anmeldelse – Survival-genren har fået nyt blod
- PlayStation 5 sælger stadig- men rammer ikke prognoser
- Epic idømt kæmpebøde for Fortnite-reklamer
- Kingdom of the Planet of the Apes er et hit – gudskelov
- Meryl Streep modtager Æres-Guldpalme i Cannes
- BREAKING: 60-årige Nicolas Cage skal spille… Spider-Man!
- Ny Blade Runner? Seneste trailer kunne tyde på det
- Så er der nyt om Lord of the Rings: The Rings of Power
- Tillykke med de 80 år, George Lucas
- Sandheden om Imperials lydproblem – det ser ikke godt ud for biografen
- PlayStation præsenterer ny ledelse
- R.I.P. Roger Corman 1926-2024: Her er hans mest mindeværdige film
- Anya Taylor-Joy har meget minimal dialog i Furiosa
- Assassin’s Creed Shadows fremvises på onsdag
- Square Enix skifter strategi efter nedslående regnskab
- Nomineret til 3 Nordic Game Awards: Mød Floppy Club og Rytmos
- Rygte: Nyt Doom spil afsløres ved Xbox Showcase i juni
- Se Trine Dyrholm forvandle sig til koldblodig barnemorderske i isnende klip
- Russo brødrenes Herkules-projekt storsyltet af Disney
- 3 anbefalinger – Tema: Cartoon Saloon
- “Jeg har brug for en yngre Mad Max, ikke Mel Gibson”, siger Furiosa-instruktøren George Miller
- Bliver The Fantastic Four udskudt, igen?
- 28 Years Later udkommer næste år
- Constantine stjerne castet i Pinocchio gyserfilm
- Mere end et rygte? Sigourney Weaver i spil til kommende Star Wars-rolle
- Animal Well-anmeldelse – Mystisk mesterværk
- Arkaden Podcast anmelder- Hellblade: Senua’s Sacrifice
- The Phantom Menace slår vild Disney+ rekord
- Sony og LEGO indgår nyt Horizon-samarbejde
- Ghost of Tsushima fjernes fra Steam i lande uden adgang til PlayStation Network
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Bedtime Digital Games
- De 10 Bedste: Spil på Game Pass
- Dansker skal instruere international gyser
- Teaser klar til tredje sæson af The Bear
- John Malkovich castet i The Fantastic Four. Men som hvem?
- Fra Aquaman til Spider-Man. James Wan udset som Spider-Man 4´s kommende instruktør
- The Rogue Prince of Persia udskudt på grund af Hades II
- Første Teaser Trailer til ‘Lee’ med Kate Winslet er ude, og måske titlens navn lyder bekendt for dig?
- Xbox’ CEO Phil Spencers lejr bliver bombet i Fallout 76
- God of War Ragnarök kommer måske meget snart til PC
- Crow Country-anmeldelse – Ægte gysernostalgi fra 90’erne
- Rygte: Hellblade 2 kommer til PlaySation
- Velkendte ansigter sikrer rekordår for Capcom
- Nyt Jurassic World-spil lander senest i 2026
- Ny episode af Betacritic Podcast- The Fall Guy, Challengers, Monkey Man
- Ralph Ineson er officielt castet som “The Devourer of Worlds”, Galactus i Fantastisc Four-filmen
- Invincible Sæson 2-anmeldelse – En stærk fortsættelse
- Er der opdateringer om GTA VI på vej?
- To nye Ringenes Herre film på vej fra Peter Jackson. Men der er et men…
- Heading Out-anmeldelse – Fed stil men skuffende spil
- I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
- ’Kingdom of the Planet of the Apes’ DVD/Blu-ray udgivelsen vil indeholde en ”Rå” version af filmen.
- Ny Twisters trailer: næppe stille før storm
- Medie: Flere Xbox-fyringer kan være på vej
- Nordic Game Awards 2024: Her er de nominerede!
- Microsoft: Vi skal lave flere ‘små’ spil
- Arkaden fortæller: Med spiludvikling som passion
- F**k! The Fall Guy flopper fælt
- Marvel Studios klar til kraftig forårsrengøring
- Bungie forkæler PC- og PlayStation-spillere med gratis Destiny 2-udvidelser
- Castes Dwayne Johnson som X-Men superskurken Apocalypse?
- Jack Ryan – The Final Season-bluray-anmeldelse – Et absolut værdigt punktum
- Ny episode af Arkaden Podcast- Skandaler for BÅDE PlayStation og Xbox!
- TopSpin 2K25-anmeldelse – Intensitet uden diversitet
- Remedy skrotter multiplayer-spil
- Kingdom of the Planet of the Apes-anmeldelse – Eventyrlig og actionfyldt abefest
- The Garfield Movie-anmeldelse – Garfield er tilbage for hele familien
- Microsoft lukker flere store Bethesda studier
- Lords of The Fallen og Sniper Ghost Warrior Contracts 2 er på vej til Game Pass
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Hitman World of Assassination
- Nintendo: Vi afslører snart Switch-efterfølger
- Fast And Furious 11 vil gå tilbage og hylde begyndelsen
- Destiny 2: Into the Light-anmeldelse – Et smukt plaster på såret
- Ringenes Herre-stjerner begræder kollegas pludselige dødsfald
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Lilys Garden
- Første look på Superman: Hvem var det lige Henry Cavill var?
- Gamerne elsker PlayStations ‘numse-spil’, eller hvad?
- Spilbranchen om sin nye organisation: “Vi ønskede at lave noget, der kunne samle hele branchen”
- Shadow of the Erdtree bliver den “første og sidste” DLC til Elden Ring
- The boys – sæson 4 – så er der altså trailer
- Apex Legends sæson 21 – Solo mode vender tilbage!
- Tales of Kenzera: Zau-anmeldelse – En tynd kop Wakanda the
- Arkaden Podcast anmelder- Stellar Blade
- Se Adam Driver stoppe tiden i Francis Ford Coppolas nye Megalopolis teaser
- Nyt PlayStation tiltag fører til Helldivers 2 review bombing
- Ghost of Tsushima på PC kræver ikke PSN – medmindre du vil spille co-op
- Nyt Tomb Raider spil vil foregå i Indien- påstår rygter
- Grounded-anmeldelse – Endnu et meningsløst overlevelses spil?
- Mere dansk tilgang når det gælder internationale storproduktioner
- Se den nye Star Wars Acolyte trailer nu
- Ny barsk film på vej om Københavns kriminelle underverden
- Formel 1-kørers liv bliver til mini-serie på Netflix
- Den store jagt på den bedste biografoplevelse – hvor skal man se Civil War i København?
- Young vs. Old #2 – Halloween (1978)
- Star Wars: Tales of the Empire-anmeldelse – Korte men nødvendige kapitler i Star Wars universet
- No Rest For The Wicked-preview – Isometrisk soulslike har potentiale